Discussions Discussions

Welcome to the HEP portal message boards, where you can join conversations with educators, start discussions on a topic of your choice, and post comments and questions.

For help using the message boards, click here for more information.

Important Announcement Important Announcement

 

Afghanistan Higher Education Announcement!

 

 

For some time now, the Afghanistan Higher Education portal has started its work under the Higher Education Project and wants to establish an educational competition in order to equip universities and improve the portal. Instructors from 14 faculties of education will participate in this competition and the top five faculties that would engage the most participants in the discussion board, will receive a projector and a laptop for their faculty.GLP will give five classroom projectors to the highest posting faculties of education. As you all know, every month Afghanistan Higher Education Portal introduces two educational topics for discussion in the message board and the faculty members post their responses about each topic.

 

Now, in order to increase the number of participants in the discussion as well as making academic discussion a custom/ ritual, the portal staff has established the above competition and the following criterions for this competition:

 

• By the end of December 2010, whichever faculty has the highest percentage of instructors attending these discussions and the highest number of posts, will be the winner of a projector for their faculty. The winner faculty will be chosen based on percentage system; for example if  -50 professors out of the 150 total professors from Kabul Education University participating regularly in the discussion board would count as 33%, and 13 professors out of the total 40 professors from Herat would count as 33%. GLP team would also be counting the number of posts by these professors from August through December 2010.

 

• In this competition, only discussion posted from August 1st, 2010 until December 31st, 2010 will be included.

 

• Each instructor has to write his/her name, department and province somewhere on the page when replying to a discussion post.
 
Message Boards Message Boards
Combination View Flat View Tree View
Threads [ Previous | Next ]
اهمیت ایجا معیار ها در فاکولته های تعلیم و تربیه
toggle
اهمیت ایجا معیار ها در فاکولته های تعلیم و تربیه
4/27/09 2:43 PM
به نظر شما اهمیت ایجا معیاردر فاکولته های تعلیم وتربیه چیست؟
RE: اهمیت ایجا معیار ها در فاکولته های تعلیم و تربیه
4/27/09 3:17 PM as a reply to Shoaib Hakemi.
ایجاد معیار در فاکولته های تعلم وتربیه برای اعتبار دهی پوهنحی های از اهمیت خاص بر خوردار میباشد.این معیار را یک راه بطر ف اعتبار دهی ملی میگشاید و زمینه ارزیابی پوهنحی های تعلیم وتربیه را ایجاد میکند. با احترا داکتر چراغ علی چراغ
گروپ کاری معیار ها
RE: اهمیت ایجا معیار ها در فاکولته های تعلیم و تربیه
4/29/09 9:33 AM as a reply to Shoaib Hakemi.
بنام خدا و با تشکر از پروژه تحصیلات عالی که زمینه تبادل نظر و افکار را برای استادان تحصیلات عالی افغانستان فراهم نموده است.
یقیناً معیار و ملاک در هر امری مهم است جهت تعیین اهداف وارزیابی از درجه موفقیت و موثریت کارها بنا براین تعلیم وتربیه نیز یکی از مهمترین و اساسی ترین جریانی است که در روند پیشرفت و تغییر اجتماعی رول عمده واساسی بسزایی را دارند.
اما مهم این است که معیار برچه مبنا؟ معیار یعنی چه؟ و همچنان این معیار هارا باید از کدام منابع گرفت و ایجاد کرد؟
دقیقا نحوه جواب ما به این سوالات تعیین کننده اهمیت معیار ها در تعلیم وتربیه است.
اگر معیار ها برمنبا و ارزشهای حاکم در جامعه ماباشد میتوان گفت که اهمیت والای را دارند و اگر بر این مبنا نباشد میتوان گفت که نتنها اهمیت ندارد بلکه تاثیرات منفی خودرا نیز خواهد گذاشت.
و اگر این معیار بر اساس واقعیتها، نیاز ها، و خصوصیات اجتماعی ماباشد به عباره دیگر بر اساس واقعیت های سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جامعه اگر باشد میتوان دلخوش کرد و انتظار داشت که معیاری سازی یک چراغ خواهد شد جهت پیشرفت و تغییر و همگام شدن با جامعه جهانی. در غیر آن نباید انتظاری را از معیار سازی داشت.

محمد طاهر "طاهر"
پوهنتون کابل
RE: اهمیت ایجا معیار ها در فاکولته های تعلیم و تربیه
4/29/09 1:11 PM as a reply to محمدطاهر طاهر.
محمدطاهر طاهر:
بنام خدا و با تشکر از پروژه تحصیلات عالی که زمینه تبادل نظر و افکار را برای استادان تحصیلات عالی افغانستان فراهم نموده است.
یقیناً معیار و ملاک در هر امری مهم است جهت تعیین اهداف وارزیابی از درجه موفقیت و موثریت کارها بنا براین تعلیم وتربیه نیز یکی از مهمترین و اساسی ترین جریانی است که در روند پیشرفت و تغییر اجتماعی رول عمده واساسی بسزایی را دارند.
اما مهم این است که معیار برچه مبنا؟ معیار یعنی چه؟ و همچنان این معیار هارا باید از کدام منابع گرفت و ایجاد کرد؟
دقیقا نحوه جواب ما به این سوالات تعیین کننده اهمیت معیار ها در تعلیم وتربیه است.
اگر معیار ها برمنبا و ارزشهای حاکم در جامعه ماباشد میتوان گفت که اهمیت والای را دارند و اگر بر این مبنا نباشد میتوان گفت که نتنها اهمیت ندارد بلکه تاثیرات منفی خودرا نیز خواهد گذاشت.
و اگر این معیار بر اساس واقعیتها، نیاز ها، و خصوصیات اجتماعی ماباشد به عباره دیگر بر اساس واقعیت های سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جامعه اگر باشد میتوان دلخوش کرد و انتظار داشت که معیاری سازی یک چراغ خواهد شد جهت پیشرفت و تغییر و همگام شدن با جامعه جهانی. در غیر آن نباید انتظاری را از معیار سازی داشت.

محمد طاهر "طاهر"
پوهنتون کابل


ازانجاییکه پروسه معیارسازی درتعلیم وتربیه خصوصا دربخش تحصیلات عالی وپوهنحی های تعلیم وتربیه درشرایط کنونی مهم بوده واز ضروریات اهم بشمار میرود،مباحثه وتبادل نظریات،ارایه پیشنهادات درغنی سازی هرچه بیشتر محتویات ان کاریست بس ارزشمند که اشتراک فعال استادان واساتیر دانشگاهی همان ابتکاری استکه درین اواخر ازطرف محترم شعیب حکیمی دربخش مباحثه این پروگرام بکار انداخته شده است.این مامول همه استادادان مارا خوشحال ساخته وانهارا تشویق مینماید که بزودی که درینباره تبدل نظر نمایند.اما منحیث سراغاز خواهان ان معلوماتی شده اندکه ازشروع کمیته معیار هاتا امروز اجرا گردیده است تادر روشنایی ان بتوانند معلومات غنیتری درباب معیار سازی پروسه تغلیم وتربیه ارایه بدارند.تشکر صحبت ما ادامه خواهد داشت.انجینر رکن الدین(مشکانی) پوهنحی تعلیم وتربیه کندهار.
RE: اهمیت ایجا معیار ها در فاکولته های تعلیم و تربیه
7/5/09 9:41 AM as a reply to Roknoddin Moshkani.
[quote=Roknoddin Moshkani][ازانجاییکه پروسه معیارسازی درتعلیم وتربیه خصوصا دربخش تحصیلات عالی وپوهنحی های تعلیم وتربیه درشرایط کنونی مهم بوده واز ضروریات اهم بشمار میرود،مباحثه وتبادل نظر یات،ارایه پیشنهادات درغنی سازی هرچه بیشتر محتویات ان کاریست بس ارزشمند که اشتراک فعال استادان واساتیر دانشگاهی همان ابتکاری استکه درین اواخر ازطرف محترم شعیب حکیمی دربخش مباحثه این پروگرام بکار انداخته شده است.این مامول همه استادادان مارا خوشحال ساخته وانهارا تشویق مینماید که بزودی که درینباره تبادل نظر نمایند.اما منحیث سراغاز خواهان ان معلوماتی شده اندکه ازشروع کمیته کاری معیار هاتا امروز اجرا گردیده است ،تادر روشنایی ان بتوانند معلومات غنی تری درباب معیار سازی پروسه تغلیم وتربیه ارایه بدارند.تشکر صحبت ما ادامه خواهد داشت.انجینر رکن الدین(مشکانی) پوهنحی تعلیم وتربیه کندهار. 10 ثور 1388 :خوب حالا قرار وعده به صحبت خویش ادامه میدهیم: درباره اهمیت پروسه معیارسازی درتعلیم وتربیه خصوصا دربخش تحصیلات عالی وپوهنحی های تعلیم وتربیه میتواند ده ها صفحه کاغذ را با نوشتن بهترین الفاظ ونظریات پرگردویا رقم زد.چنانچه درباره اهمیت اب وغذا منحیث ضرورت اساسی درادامه حیات وزندگی زنده جانها ازجمله انسان. اما پرسش وسوال اساسی این خواهد بودکه جطور میتوان این غذاراتهیه وبدسترس انها قرارداد؟بنابران اگر اهمیت غذارامنحیث یک ضرورت مادی و اهمیت پروسه معیارسازی درتعلیم وتربیه رامنحیث یک ضرورت معنوی با هم مقایسه کنیم سوال فوق را باید تکرارکرد؟ پیشنهاد مینمایم که :اساتید محترم دانشگاهی خصوصا استادان ودست اندرکاران کمیته های پروسه معیارسازی درتعلیم وتربیه درحل این پرسشها عملا سعی وتلاش نمایند: ازکجا باید شروع کرد؟ راه های رسیدن به ان کدامها اند؟ بادرنظرداشت کدام عوامل وضعیتی میتوان ان پروسه را دنبال وتطبیق نمود؟ چگونه باید این پروسه را باید مدیریت کرد؟ گوینده (استاد)وشنونده(شاگرد)وجود دارد؟ محصول زودرس ودیررس ان چیست؟ ایا این پروسه باصطلاح محلی به خورد عوام ومحیط دانشگاهی محل خواهد بود یا خیر؟ اگر هست چگونه؟ کمک کنندگان کیها اند؟ دولت کنونی؟! ویا کدام انجوی داخلی ویا خارجی؟!موسسات تحصیلات عالی ظرفیت پذیرش درسی وهضم انرا خواهندداشت یا خیر؟ وچندین پرسش دیگری ازین گونه؟. وبه عنوان اخرین پرشس: ایااستادان موسسات تحصیلات عالی ما با وضع رقتبار اجتماعی واقتصادی کنونی که دارند،توان انراخواهند داشت که باشکم نیمه گرسنه وخانه بدوشی وقت داشته باشند ودرین عرصه حداقل کاروفعالیت کنند؟ اشتراک عده انگشت شمار استادان درین پروگرام( مباحثه جی.ال .پی)چی تعبیری شده میتواند جز همان سوالات طرح شده فوق که دراوقات کنونی متاسفانه جوابی نخواهندداشت. منتظر اشتراک دوستانه شما درین مباحثه. تشکر (مشکانی)
RE: اهمیت ایجا معیار ها در فاکولته های تعلیم و تربیه
5/5/09 11:30 AM as a reply to Roknoddin Moshkani.
به نام خدا وند متعال وبخشاینده .
در قدم نخست تشکر فراون ازاین شبکه اموزنده ومفید،ونظریات اسااتید محترم در زمنیه .
در مورد اهمیت ایجاد معیار ها
قابل ذکر وبر همه هویدا است که پروسه معیاری سازی در تعلیم وتربیه وخصوصا در قسمت تحصیلات عالی پوهنحی تعلیم وتربیه در شرایط فعلی یک امر مهم و ضروری است .باید گفت اگر معیار ها بر مبنای ارزشها مسلط در جامعه حاکم باشدمیتوان گفت ارزش عالی حواهد داشت واگر این مبنا در نظر نباشد نه تنها از اهمیت بر خوردار نخواهد بود بلکه تاثیرات سو را در بر خواهد داشت .
در زمینه باید اظهار نمود که اگر این معیار هابر اساس نیاز ها ،خواسته ها ،خصوصیات سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جامعه استوار باشد میتوان امیدوار بود وقبول نمود که معیاری سازی روشنی است به خاطر تعغیر انکشاف وپیشرفت .اما سوال در این جا ست که از کجا میتوان این کار را شروع کردوبه کدام اساس باید اغار نمود.

با احترام پو هنیار نادره فقیری
پوهنتون کابل
 Help | Contact Us