Discussions Discussions

Welcome to the HEP portal message boards, where you can join conversations with educators, start discussions on a topic of your choice, and post comments and questions.

For help using the message boards, click here for more information.

Important Announcement Important Announcement

 

Afghanistan Higher Education Announcement!

 

 

For some time now, the Afghanistan Higher Education portal has started its work under the Higher Education Project and wants to establish an educational competition in order to equip universities and improve the portal. Instructors from 14 faculties of education will participate in this competition and the top five faculties that would engage the most participants in the discussion board, will receive a projector and a laptop for their faculty.GLP will give five classroom projectors to the highest posting faculties of education. As you all know, every month Afghanistan Higher Education Portal introduces two educational topics for discussion in the message board and the faculty members post their responses about each topic.

 

Now, in order to increase the number of participants in the discussion as well as making academic discussion a custom/ ritual, the portal staff has established the above competition and the following criterions for this competition:

 

• By the end of December 2010, whichever faculty has the highest percentage of instructors attending these discussions and the highest number of posts, will be the winner of a projector for their faculty. The winner faculty will be chosen based on percentage system; for example if  -50 professors out of the 150 total professors from Kabul Education University participating regularly in the discussion board would count as 33%, and 13 professors out of the total 40 professors from Herat would count as 33%. GLP team would also be counting the number of posts by these professors from August through December 2010.

 

• In this competition, only discussion posted from August 1st, 2010 until December 31st, 2010 will be included.

 

• Each instructor has to write his/her name, department and province somewhere on the page when replying to a discussion post.
 
Message Boards Message Boards
Combination View Flat View Tree View
Threads [ Previous | Next ]
آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای شمو
آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای شمو
5/11/09 10:51 AM

آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای شمو لیت در موسسا ت تحصیلا ت عالی است ؟


خلاصه احصا ئیه امتحان کانکو ر سال 1387 :
تعداد مجمو عی شرکت کنندگان درامتحان : 79277
کامیاب: 35782
بی نتیجه: 43495

تجربه نشا ن می دهد که امتحان کا نکو ر یک طریقه جامع و مو ثر در ارزیا بی فا رغین مکا تب و شمو ل شان به مو سسا ت تحصیلا ت عالی نمی با شد. زیرا بعد از اعلان نتایج کاتکو ر و شروع سال تعلیمی تعداد زیا د شمو لین امتحان کانکو ر و لو کامیاب و یا بی نتیجه با شند از امتحان و نتیجه آن راضی نمی باشند. تو ضیح مید هیم:
در جمله شمولین امتحان کانکور که کامیاب شده اند تعداد کسا نیکه به پوهنځی مطلو ب خو د معر فی نگردیده اند زیاد می باشد همچنان در جمله شمو لین که بی نتیجه مانده اند تعدادی می باشند که با استعداد بوده و در امتحان کانکور نمره خوب گرفته اند اما چون در پروسه انتخاب امتحان کانکور اشتباه نموده بودند نتوانستند به موسسات تحصیلات عالی راه یابند.

خلاصه: امتحان کانکور یگا نه طریقه درست و جامع برای ارزیابی فارغین مکاتب و مستحق ساختن شان برای تحصیلات عالی نمی باشد.

پس برای بهتر کردن این پروسه چه باید کرد؟
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 1:56 PM as a reply to Hameeda Hameed.
در جوامل در حال توسعه، تقاضای مردم برای آموزش چه در سطوح قبل از دانشگاه و چه در سطوح تحصیلات عالی بسیار بالاست. از طرفی امکانات بخش دولتی در حدی نیست که به تمامی تقاضاها جواب مثبت داده و تسهیلات لازم را جهت شمولیت آنها در موسسات دولتی فراهم نماید. در نتیجه تنها راه چاره، برگزاری امتحان کانکور است. از این طریق لایق ترین افراد انتخاب و فرصت ادامه تحصیل به آنها داده می شود. این راه مطمئنا بهترین راه نیست ولی ممکن ترین راه است. از این طریق فارغان صنوف 12 در یک رقابت آزاد و برابر شرکت کرده و بر اساس نمره گرفته شده و ظرفیت دانشگاهها، کامیابی و ناکامی آنها مشخص می شود.
در اکثر کشورها از این روش جهت انتخاب افراد لایق برای تحصیلات عالی استفاده می شود و نتایج قابل قبولی را هم در پی داشته است. اما کیفیت برگزاری این امتحان در کشورهای مختلف متفاوت است. در حقیقت کارایی این روش بستگی به نحوه اجرای آن دارد نه به وجود و عدم وجود این نوع امتحانات.
در کشور ما مثل خیلی از کشورهای دیگر از این روش استفاده می شود. اما کیفیت برگزاری آن بسیار پایین است. در زیر به چند نقطه ضعف اجرایی کانکور در کشور اشاره می شود:
1- به دلیل نبود امکانات کافی، امتحان کانکور در افغانستان در چندین مرحله برگزار می شود. به طور مثال در هر سال بیش از 10 امتحان کانکور برگزار می شود. طبق گفته ها، برای هر مرحله سوالات جداگانه ای طرح می گردد. متفاوت بودن سوالاها یعنی شرکت در یک رقابت نابرابر.
2- چون امتحانات در ولایات مختلف در یک زمان واحد برگزار نمی شود، احتمال نشر سوالات توسط گروههای فرصت طلب وجود دارد.
3- در برگزاری امتحانات در ولایات مختلف، گروهی که وظیفه نظارت از برگزاری امتحان را بر عهده دارند، از مرکز به ولایات فرستاده می شوند. اما به دلیل مسایل قوی، زبانی، نژادی و ...، معمولا از طرف مقامات ولایتی جریان برگزاری امتحان مورد دخالت قرار می گیرد.
4- وجود فساد اداری بالا در ادارات دولتی و دخالت در نتایج کانکور، عادلانه بودن نتایج کانکور را مورد تردید قرار می دهد.
5- سوالات ساخته شده از طرف کمیته امتحانات، استندرد نبوده بجای اندازه گیری فهم و درک شاگردان، صرفا محفوظات شاگردان را مورد توجه قرار می دهد.
6- به دلیل نبود سیستم کارآمد، انتخاب رشته، دقیقا بعد از امتحان کانکور انجام می شود. این کار باعث حذف شدن بسیاری از داوطلبان لایق می شود. در صورتی که انتخاب رشته باید بعد از آگاهی داوطلب از نمره اخذ شده در کانکور، انجام شود.
7- فورم انتخاب رشته بسیار ناقص بوده و داوطلب صرفا می تواند فاکولته مورد نظر خود را انتخاب کند. این مسأله بعد از کامیابی فارغان در یک فاکولته خاص، باعث می شود در رابطه با انتخاب دیپارتمنت مورد نظر دجار مشکل شوند.

نتیجه گیری:
تا زمانی که افغانستان امکانات کافی جهت پذیرش تمامی فارغان صنوف 12 نداشته باشد، بهترین راه برای انتخاب افراد لایق، برگزاری امتحان کانکور است. اما باید مشکلات ذکر شده بصورت کامل حل شود. در آینده وقتی که موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی رشد کردند، بهتر است هر موسسه کانکور مخصوص به خود را برگزار و از بین داوطلبان، محصلین خود را انتخاب نماید. به امید آن روز!

رضا میرزایی
دانشگاه کابل
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دیپارتمنت اداره تربیتی
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
5/13/09 2:03 PM as a reply to Hameeda Hameed.
عرض سلام خدمت همه شما
بنظر من تنها راه مؤثریکه میتواند در زمینه بتواند فعالیت اندکی انجام داده بتواند ایجاد موسسات تحصیلات عالی آنهم راجستر شده از طرف وزارت تحصیلات عالی میباشد که درآنصورت آنانیکه از امتحان کانکور نتایج خوب و یا بی نتیجه مانده اند بتوانند ازین طریق تحصیلات خودرا پیش ببرند . در غیر آن همه ساله ما شاهد هزاران جوانی هستیم که از کانکور باز مانده و چاره دیگری ندارند جز رفتن به ایران و کار های شاقه و غیر و غیره.

بناءً ایجاددانشگاه های عالی و نیمه عالی در کشور یک امریست که حکومت باید روی آن فکر کند تا باشد که جوانان ما به تحصیلات خویش ادامه بدهند.


تشکر
شبیر احمد صمیم
فیضاباد/بدخشان
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 2:16 PM as a reply to Anonymous.
سلام احترمات برای خواننده گان گرامی!
قسمیکه دوستان مادر رابطه به امتحان کانکور نظرات خوب وجامع را ارائیه نموده است اما نظربنده را گفته های صمیم صاحب به خود جلب نموده این است که گفته اند:« بنظر من تنها راه مؤثریکه میتواند در زمینه بتواند فعالیت اندکی انجام داده بتواند ایجاد موسسات تحصیلات عالی آنهم راجستر شده از طرف وزارت تحصیلات عالی میباشد که درآنصورت آنانیکه از امتحان کانکور نتایج خوب و یا بی نتیجه مانده اند بتوانند ازین طریق تحصیلات خودرا پیش ببرند . در غیر آن همه ساله ما شاهد هزاران جوانی هستیم که از کانکور باز مانده و چاره دیگری ندارند جز رفتن به ایران و کار های شاقه و غیر و غیره»
این راه موثر برای تحصیلات عالی جوانان کشور نمی باشد البته دلایلی متعددی وجود دارد
1- اکثریت مردم افغانستان در فقر بسر می برندونمیتوانند زندگی روزمره خودرا بسر ببرند چه جایکه ایشان پول تحصیلات عالی خصوصی را بپردازند.
2- البته به همه گان معلوم است در قانون اساسی کشور تا دوره لسانس تحصیلات مجانی ومفت است باید تمام اتباع افغانستان از برخوردار گردند.
3- تا هنوز مدارک تحصیلی در تمام ادارات دولتی معرفی نشده است.....
راه های یکه باید امتحان کانکور خوب تر مور پذیرش قرار گیرد این است که رشته های تحصیلی در جمع پوهنحی ها علاوه گردد.
هر پوهنحی روی یک نیازمندی ها بو جود آمده است به این اساس تبلیغات روی اهمیت های تمام پوهنحی ها صورت گیرد.هر کس مطابق توانمندی ها خود انتخاب رشته نمایند.کامیاب خواهد شد.


با عرض حرمت
خیر الدین خیرخواه
استاد پوهنتون کابل
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/21/09 11:00 AM as a reply to Khairuddin Khairkhah.
Khairuddin Khairkhah:
سلام احترمات برای خواننده گان گرامی!
قسمیکه دوستان مادر رابطه به امتحان کانکور نظرات خوب وجامع را ارائیه نموده است اما نظربنده را گفته های صمیم صاحب به خود جلب نموده این است که گفته اند:« بنظر من تنها راه مؤثریکه میتواند در زمینه بتواند فعالیت اندکی انجام داده بتواند ایجاد موسسات تحصیلات عالی آنهم راجستر شده از طرف وزارت تحصیلات عالی میباشد که درآنصورت آنانیکه از امتحان کانکور نتایج خوب و یا بی نتیجه مانده اند بتوانند ازین طریق تحصیلات خودرا پیش ببرند . در غیر آن همه ساله ما شاهد هزاران جوانی هستیم که از کانکور باز مانده و چاره دیگری ندارند جز رفتن به ایران و کار های شاقه و غیر و غیره»
این راه موثر برای تحصیلات عالی جوانان کشور نمی باشد البته دلایلی متعددی وجود دارد
1- اکثریت مردم افغانستان در فقر بسر می برندونمیتوانند زندگی روزمره خودرا بسر ببرند چه جایکه ایشان پول تحصیلات عالی خصوصی را بپردازند.
2- البته به همه گان معلوم است در قانون اساسی کشور تا دوره لسانس تحصیلات مجانی ومفت است باید تمام اتباع افغانستان از برخوردار گردند.
3- تا هنوز مدارک تحصیلی در تمام ادارات دولتی معرفی نشده است.....
راه های یکه باید امتحان کانکور خوب تر مور پذیرش قرار گیرد این است که رشته های تحصیلی در جمع پوهنحی ها علاوه گردد.
هر پوهنحی روی یک نیازمندی ها بو جود آمده است به این اساس تبلیغات روی اهمیت های تمام پوهنحی ها صورت گیرد.هر کس مطابق توانمندی ها خود انتخاب رشته نمایند.کامیاب خواهد شد.


با عرض حرمت
خیر الدین خیرخواه
استاد پوهنتون کابل
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 1:58 PM as a reply to Hameeda Hameed.
با سلام!
در مورد اینکه آیاامتحان کانکور یک روش موثر در ارزیابی فارغین مکاتب جهت شمولیت در پوهنتوها است یا خیر؟ من میخواهم از دو منظر به این سوال جوب بگویم یکی از نگاه نحوه اجرا و دیگری از جنبه کیفیت و معیاری بودن امتحانات که در جامعه ما معمول است.
1. نحوه اجرای امتحانات کانکور در جامعه ما خیلی کارا نیست؛ خصوصاًدر والایات، با تأسف باید اعتراف کرد که دیدگاه ها و نگرشهاتا هنوذ قومی و سمتی است و هیأت امتحان گیرنده که از کابل به ولایات میروند تعداد شان بسیار محدود است و الزام می کند که باید از استادان تحصیلات عالی مکاتب و دارامعلمین های همان ولایت به منظور اخذ امتحان طالب همکاری شوند ولی هیات که از همان ولایت است تحت تأثیر همان نگرش قومی و سمتی خود قرار می گیرد و همکاری باید شاید را در جهت شفاف بودن وعادلانه بودن امتحان همکاری نمی کند. علاوه از اینهاتمامی مسوولین والایت واعضای شوراهای ولایتی با تمام نیرو تلاش می ورزند تاهمکاری را با فاراغان همان ولایتی کنند که خودش از آنجا است.
2. و اما با این همه از لحاظی کیفی نیز سوالات امتحان کانکور پیمایش کننده تمامی استعداد هاو توانایی های شاگردان نیست(سوالات امتحان معیاری نیست) به عباره روشن تر سوالات که در امتحان کانکور ساخته میشوند ارزیابی کننده تمام ساحات و حیطه های یادگیری (دانش مهارت و نگرش)شاگردان نیست.
راه حل چیست؟ از انجایی که افغانستان یک کشور توسعه نیافته یا رو به انکشاف است وچنانچه که فعال نگهداشتن جریان تحصیلات عالی بسیار هزینه بر است و همچنان آنچه که عیان است امروز در دنیا توچه جدی به کیفیت تحصیلات عالی و بازده این روند است(کیفیت نسبت به کمیت دراولویت قرار دارد) و باید متذکر شد برای فارغان پوهنتونها زمینه ها وفرصت های کاری بسیار اندک وجود دارد.که این خود یک مشکل اساسی است. به نظر من یک بخش عمده بیکاری فارغان از بی کیفیتی خود فارغان است یعنی پوهنتونها قادر نیست افرادی را تربیت کنند که توانایی و ظرفیت کاری کافی را برای پیش برد امور داشته باشد و این نقیصه نیز ناشی میشود از عوامل عمده و اساسی:الف) معیاری نبودن نسبت شاگردان و استادان. ب)پاین بودن کیفیت شاگردان ج)عدم سرمایه گزاری لازم در تحصیلات عالی (پاین بودن در جه تحصیلی استادان،عدم امکانات و تکنولوژی آموزشی،عدم فضای کافی برای اموزش بهتر، نبود یک برمانه درسی بروز و...........)که این همه نیازمند سرمایه گزاری هنگفت است.
خوب اقتصاد جامعه ما پاسخگو به این همه هزینه ها و سرمایه گزاریها نیست. پس چه باید کرد؟
بناً پیشنهاد میگردد:
1- در تحصیلات عالی به جای که به کمیت اولویت دهیم بهتراست به کیفیت توجه نمایم
2- تعداد کمی از فارغان را جذب کنیم از طریق امتحانات معیاری و سالم(امتحان که دارای صحت، اعتبار و قوه تفکیک باشد)
3- مکاتب نیمه عالی مسلکی را ایجاد نمایم تا از یک طرف نیروی انسانی کافی به منظور رفع نیاز های جامعه خود داشته باشیم. و از طرف دیگر به حق که جوانان کشور برای تحصیلات دارد پاسخ گفته باشیم
وسلام
محمد طاهر "طاهر"
پوهنتون کابل
پوهنحی روانشناسی و علوم تربیتی
دیپارتمنت پداگوژی
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 1:59 PM as a reply to Hameeda Hameed.
باعرض سلام
امتحان کانکور بهترین روش برای ارزیابی استعدادهاوتثبیت سوی های متفاوت فارغین مکاتب میباشد واین روش دربسیاری کشورهای جهان معمول است.اینکه درکشورمااین امتحان با چالش ها مواجه است،مشکل در امتحان نبوده بلکه مشکل درظرفیت جذب است لذا دولت باید ظرفیت را ارتقا دهد.اما به نظر من اگر امتحان کانکور تخصصی باشد بهتراست وتخصصی شدن امتحان کانکور ایجاب میکند تا ازصنوف دهم درمکاتب رشته بندی صورت گیرد.زیرا هم اکنون که امتحان به شکل عمومی است،شاگردی که درمضامین ساینسی عملکرد بهتر دارد مجبور است تا سوالات مربوط به مضامین اجتماعی را نیز پاسخ گوید.ازجانب دیگر شاگردی که درامتحان با نمرات بلند بی نتیجه می ماند،علت آن اینست که طرزالعمل انتخاب رشته را شاید نمی داند لذا باید آگاهی های لازم درزمینه داده شود.
بااحترام
سپوژمی اوریا
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب بران
6/10/09 2:00 PM as a reply to Hameeda Hameed.
باابرازامتنان اینجانب خالده محبوب استاددیپارتنمت روانشناسی!
طوریکه تجربه شده است درهمه جاهاموجودیت معیارهاوارزشهابخصوص درنظام های اموزشی معیارهای همچوامتحانات عینی،امتحانات تحریری .... جهت پیشرفت تحصیلی لازم و ضروری میباشد.امتحان کانکورهم منحیث یک معیارقانونمند جهت پیشرفت وارتقاتحصیلی فارغین مکتب تطبیق میشود.بناًجذب شدن دررشته های تحصیلی تنهامقتضی علاقه شاگردنبوده بلکه استعدادهم یک امرمهم و ضروری است.فلهذاجهت تثبیت استعدادهاوجذب درهررشته های موجوددرتحصیلات عالی ازچنین معیارهااستفاده میشود.وگرنه هرشخص طبق علاقه خود درپوهنحی مورددلخواه خویش رفته درحالیکه جامعه به هرمسلک وهررشته ضرورت مبرم دارد. سپس امتحان کانکوراست که با تطبیق قانونی وعادلانه ان میتوانیم نیازمندی های یک جامعه راتًاًمین نماییم.
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 2:00 PM as a reply to Hameeda Hameed.
با عرض سلام و حترام خدمت همه

در مورد اینکه ایا امتحان کانکور یک طریقه موثر برای ارزیابی فارغان مکاتب است یا خیر؟ باید گفت که امتحان کانکور می تواند بهترین امتحان باشد برای تثبیت سویه ها و استعداد ها اگر به نحو درست ان اجرا شود می تواند خوب ترین امتحان برای تثبیت سویه و استعدا ها باشد اگر بینم امروز امتحان کانکور یک امتحان است مگر با یک چالش . بس به نظر من امتحان درست اما مشکل در سیستم امتحان است که باید در نظر گرفت .
امتحان کانکور یگا نه طریقه درست و جامع برای ارزیابی فارغین مکاتب و مستحق ساختن شان برای تحصیلات عالی می باشد به شرط که درست اجرا شود که تمام فارغین بتواند اشتراک نمایند .

پس برای بهتر کردن این پروسه باید به سیستم امتحانات , پروسه امتحان توجه کرد که باید سیستم ساخته شود که تما استعدادها را در نظر بی گیرد نحوه برگذاری امتحان توجه کرد .


سلما (احدی )
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برا
5/27/09 3:11 PM as a reply to salma ahadi.
سلام به همه
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب براا
5/27/09 3:26 PM as a reply to salma ahadi.
سلام به همه
من هم پیرامون اینکه ایا امتحان کانکور یک طریقه موثر برای ارزیابی فارغین مکاتب است یا خیر ؟
میتوانم بگویم که بلی این امتحان یک طریقه خوب جهت ارزیابی فارغین مکاتب بوده و می توانند از این طریق شامل پوهنتون ها گردند و ادامه تحصیلات عالی نمایند صرف یک نکته را یا د اور می شوم اینکه در سیستم و طریق ارزیابی بعضی نواقص وجود دارد و طور مثال : یک شاگرد مکتب می تواند به اساسی شناخت ویا پرداخت پول شامل این پروسه گردد . که این یک نقیصه و حق تلقی با دیگران است . در ضمن ایجاد بعضی کورس های رسمی جهت اگاهی هر چه بیشتر متعلمان مکاتب در ضمینه امتحان کانکور و شمولیت ان دایر گردد . وشاگردان با نمرات بلند باید بی نتیجه نباشند و دریکی از موسسات تحصیلات عالی جذب گردند .

با احترام پوهنمل رویا قریشی استاد پوهنحی زمینشناسی پوهنتون کابل
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب براش
6/10/09 2:02 PM as a reply to Hameeda Hameed.
نخست سلام
درمورد امتحان کانکور پلان جدید از طرف USAID برای تمام مکاتب افغانستان درنظر گرفته شده این پلان نتایج مثبت را به بارمی آورد.
1-تمام روسای ریاستهای معارف ولایات با معلمین اکثری ولایات درورکشاپ سه روزه درهوتل ستاره هفته گذشته اشتراک کردند درختم ورکشاپ سی دی های مضامین ریاضیات،فزیک.هندسه به دسترس شان قرار داده شد تا بتواند تمام شاگردان صنوف دوازده ازآن استفاده نماید.این سی دی ها درکامیابی کمیت را درنظرمی گیرد.
2-امسال به تمام مکاتب پلان گرفته شده که ازطریق طرزالعمل کانکور وهمچنان سی دی های که به دسترس مسوولین قرار گرفته شاگردان ازآن استفاده نماید.
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 2:03 PM as a reply to Hameeda Hameed.
باعرض سلام وحرمت خدمت همه
نظر من درمورد اینکه آیا امتحان کانکور یک طریقه مؤثر درارزیابی فارغین مکاتب برای شمولیت شان است یا خیر؟ اینست که امتحان کانکور واقعاً یک وسیله ای است که توسط آن مما میتوانیم که استعداد ها را شناسایی نمائم واین شیوه ارزیابی درتمام ممالک رایج است اما اینکه چرا درکشور ما نتایج مثبت به دنبال نداشته دلایل مختلف دارد.باتائید از نظریات یک تعداد از استادان محترم که دراینجا نظریات خود را درج نموده اند من هم خواستم که نظر خود را علاوه نمائم:
دلیل اول: درکشور ما اینکه چرا نتیجه مثبت نداده اینست که نقص درسیستم وجود دارد .به دلیل اینکه بدبختانه درمملکت ما هر چیز کاپی میشود بیدون اینکه ضرویات ، احتیاجات و مسایل اجتماعی ، اقتصادی ، کلتوری وسیاسی کشور را درنظر بگیرند همه چیز را از کشور های دیگر کاپی نموده وتطبیق مینمایند.یعنی امتحانی را که ما پی ریزی میکنیم باید مطابق با شرایط واوضاع جامعه ما باید باشد، نه اینکه جنبه تقلیدی داشته باشد.
دلیل دوم: ثانیاًاینکه یکتعداد زیاد از محلصلین ما بی نتیجه ویا ناکام هستند اینست که یکی اینکه مشکل در خود محلصلین است که یک درک درست از شیوه امتحان ندارند یعنی بازی گوش اند، دوم مشکل درکسانی است که عهده دار یا مسوولیت گرفتن امتحان را دارند یعنی نمی توانند شاگردان را به شیوه درست بفهمانند ودرضمن پیشنهاد من دراین زمینه اینست که اگر امکان دارد دولت شرایطی رافراهم سازد تا شاگردان پیش از پیش به شکل مفصل از طرزیا شیوه امتحان آگاهی پیدا نمایند، مثلاً باید کورس های را دایر نماید تا با استفاده ازآن شاگردان آگاه شوند نه تنها شاگردان بلکه اشخاصی که مسوولیت گرفتن امتحان به دوش آنها است(ممتحن).درضمن من بازهم تاکید میکنم که با نظریات اکثر استادانی که نظریات خود را مطرح کرده اند من همنظر هستم.

بااحترام
شازیه «رحیمی»
استاد فاکولته روانشناسی وعلوم تربیتی، دیپارتمنت اداره ومنجمنت تربیتی، پوهنتون کابل.
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 2:14 PM as a reply to shazia rahimi.
با عرض سلام
نظر من در مورد اينکه ايا امتحان کانکور يک طريقه موثر در ارزيابی فارزغين مکاتب برای شموليت شان است يا خير؟نظر من اينست که امتحان کانکور واقعأ يک وسيله ای است که توسط آن ما ميتوانيم استعداد ها را شناسای نماهيم اما اينکه ظرفيت در پوهنتون ها بسيار محدود است و دليل ديگر اينکه در کشور مانتايج مثبت به دنبال نداشته برای بسياری از فارغين ماءيوس کننده ميباشد و دولت بايد درين مورد اقدامات جدی را اتخاز نمايند.

کريمه نورزاده استاد ديپارتمنت اگليسی پوهنتون تعليم و تربيه کابل
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برا
6/10/09 2:08 PM as a reply to Hameeda Hameed.
به نظریات تمام استادان محترم ارج میگزارم اما با نظرشازیه رحیمی موافق هستم .
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
5/19/09 4:02 PM as a reply to Nooria Raqib.
Nooria Raqib:
به نظریات تمام استادان محترم ارج میگزارم اما با نظرشازیه رحیمی موافق هستم .

من به نظر شازیه جان رحیمی موافق می باشم وپیشنهاد دارم که یک تعداد استادان باید به کشورهای مربوطه فرساده شوند تا آن را خوبتر ومسلکی یادبگیرند درغیر آن مشکل ادامه خواهد داشت.
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 2:09 PM as a reply to Hameeda Hameed.
به عرض حرمت واحترام
در جواب این سوال که ایا امتحان کانکوبر یک طریقه موثر در ارزیابی فارغین مکاتب است یا نه در زمینه باید چینن اضهار کرد .از اینکه امتحان خودیک وسیله ارزیابی است وامتحان عبارت از یک ثبوت علمی ومنطقی استعدادها وتوانایی افراداست .از اینرو باید یاد اور شدکه امتحان میتواند موثر باشد در صورتیک به شکل اساسی ونظر به معیار های مشخص وعلمی ومطابق قانون علمی وواقعی بشکل درست اخذ گردد.هر گاه سطح دانش شاگردان در مکاتب طور یکه لازم است بلند برده شود ومعلم مسلکی مطابق رشته در تدریس شاگردان سهیم گردد مشکل روبه بهبود است . که میتواند در جذب شاگرد ان موثر واقع گردد چون زمینه گنجایش در پوهنتون کم است ومشکل اساسی هم است فلهذا تعداد زیاد بدون نتیجه میماند.



با احترام

نادره فقیری
پوهنتون کابل
دیپارتمنت پیداگوژی ]
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برا
6/10/09 2:11 PM as a reply to Hameeda Hameed.
من فکر می کنم یک طریق موثر برای ارزیابی فارغین صنوف دوازدهم میباشد . زیرا در صورتی که فارغین آمادهگی لازم از سالهای درس خوانده اند داشته باشند میتوانند ازین امتحان موفقانه بدر آیند و هم چنان در صورتیکه انتخابات دقیق داشته باشند میتوانند نتایج دلخواه خود را بدست بیاورند
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 2:12 PM as a reply to Hameeda Hameed.
به نظر من امتحان کانکور وسیله ای موثر در ارزیابی فارغین مکاتب بوده نمی تواند چراکه در افغانستان سیستم تعلیم وتربیه و نصاب تعلیمی از نظر محتوا قسمی نیست که شاگردان را برای یک امتحانی که به آنها واقعاًسرنوشت ساز است آماده کرده و آنها بتوانند به تحصیلات عالی دست یابند.امروز فقط نیم قیصد جوانان می توانند به تحصیلات عالی راه بیابند این امر عدم موفقیت و کارا نبودن سیستم تعلیم و تربیه افقانستان را نشان می دهد، از اینرو ما نمی توانیم به این امتخان نام ارزیابی را گذاشته و سرنوشت جوانان را به بازی بگیریم. پس هرگاه بخواهیم یک ارزیابی واقعی که واقعاً سرنوشت ساز باشد، داشته باشیم باید سیستم تعلیم و تربیه را که اساس است به این امر تجدید کرده و تغیراتی در آن بیاوریم کا بتواند جوانان مارا از هر نگاه آماده این ارزیابی نماید.


عایشه محسنی
استاد پوهنتون تعلیم و تربیه کابل
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 2:23 PM as a reply to Hameeda Hameed.
نخست احترامات عمیق قلبی خویش را حضورشما تقدیم میدارم. بعدا، به ابرازنظردرموردطرح پرسش مطروحه میپردازم!
واقعا، وقتی فکر میکنیم که امتحان کانکور یک طریقه جامع وموثر در ارزیابی فارغین مکاتب وشمول شان به موسسات تحصیلات عالی است قناعت مانرا فراهم نمیکند. چرا که کانکور وسیله است که در سطح وسویه، بالا در وزارت تحصیلات عالی طراحی میگردد بطور کل سوالات از نظریک استاد پوهنتون مطرحه است نه یک معلم، و در ضمن هماهنگی کلی بین وزارت تحصیلات عالی ووزارت معارف موجود نمیباشد وهمچنان درسطح تمام کشور یک سیستم مرکزی تعلیم وتربیه در دوره های مکتب وجود ندارد. بایدگفت اصلا قبل ازاخذ امتحان کانکور در سطح کشور زمینه ارزیابی فعال را در مکاتب رایج باید سا خت تا شاگردان با چگونگی اخذ امتحانات اشنایی یابند و همچنان هیات کمیته اخذ امتحان وکمیته کانکورباید یک پالیسی مشخص فراگیری کشوری رادنبال نمایند نه اینکه سیستم بیرونی را کاپی کاری نمایند. اشتباهات چاپی وغلطی ها برخورد چندگانه ودههاموارد دیگر در شرایط کنونی کشور است کانکوررا از حالت مناسب وموثر بودن بیرون میاورد.

پوهنیار مقیمی ازپوهنتون جوزجان
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 2:29 PM as a reply to Hameeda Hameed.
بهتر است قبل از اخذ امتحان رسمی کانکور شا گردان چندین بار مو رد ارزیابی قرار بگیرند تاازیکطرف ترس امتحان ازذهن شاگردان ازبین برود وازطرف دیگر آنها آشنایی وبلدیت به طرزامتحان کانکور پیدا نمایند. همچنان امتحان کانکور باید استعداد های واقعی شاگردان را ارزیابی نماید واین درصورتی امکان پذیراست که درطول دوره مکتب ولیسه استعدادها وعلایق آنها دررشته ها ومضامین مطالعه شود ومطابق نمرات آنها که درکدام مضمون نمره بلند اخذ نموده است درهمان رشته رهنمایی وکمک شود وعلاوه برآن امتحانات خصوصی درهر رشته گرفته شود تا شاگردان بتوانند مطابق استعداد خود به رشته های مختلف راه پیدانمایند.
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/10/09 2:31 PM as a reply to Abdul wasi azimi.
ازینکه استادان محترم پوهنتونها درین مباحثه اشتراک فعال نمودند وبهترین نظریات خویشرا ارایه کردند،باوچودیکه عده ای راه حاشیه روی را پیموده اند باز هم رویهمرفته نظریات اموزنده وجالبی راارایه داشته اند. بادرنظرداشت ان نظریات میتوانم بطور فشرده ازروی بعضی تجاربیکه طی چندسال اخیر درنتیجه اشتراک درامتحانات خصوصا در حوزه کندهار به دست اورده ام نظریات وپیشنهادات زیررا تقدیم این مباحثه نمایم:
1 ---تامین نظم ودسپلین دروقت اخذ امتحان(ازوقت اعلان شده چندروز بعدهیات مرکز حاضرمیشوند که باعث مشکلات زیادی برای شاگردان دوردست شده وحتی بعضی تاب مقاومت مشکلات انتطاررانداشته غیرحاضری میکننذ.)
2-- تدویر کورسهای امادگی کانکور برای فارغان دوره لیسه قبل ازامتحان
3--برای جلوگیری ازدادن وگرفتن نقل برای هر صحنه باید سوالات جداگانه ترتیب وتوضیح شود(به گروپها)
-- نواقص موجوددرسیستم موجوده کانکور ، رفع وبرای سالهای بعدی راهای موثرتری اخذ امتحان جستجووپیاده گردد.
4--تاریخ اخذ امتحان مطابق اقلیم ولایات عیارگردد(این معمول بعضی اوقات درنظرگرفته نمیشود)
5-- برای جلوگیری ازمداخله زورمندان درووقت امتحان ،وزارت تحصیلات عالی تدابیر جدی اتخاذ نمایدتاامتحان عادلانه برگزار گردد
6--سیستم دستبرد کمپیوتری نمرات امتحان جدازیرنظرگرفته شود.
7 --اینکه کانکورچرااخذمیگردد تیوری وضرورتیست که همه اساتید دانشمند پوهنتونها بان اگهی دارند
8 -ازنطر من سوالاتیکه طی این دوسه سال اخیردرامتحان کانکور گنجانیده شده است کاملا مناسب حال شاگردان بوده که اززحمتکشی های استادانیکه این سوالات راترتیب نموده اند منحیث یک هم مسلک ازانها تشکر میکنم.امید است تادراینده بهتر بتوانند چنین نوع سوالات جامع را ترتیب نمایند.
9 --یک نظر دیگر:اگرازنظر علمی وعملی امکان پذیر باشد تمام استادان ممتاز معارف،دارالمعلمینهاوپوهنتونهادرتهیه سوالات کانکور اشتراک داده شوند بهتر نخواهد بود؟هم زمینه تشویق برای انها فراهم میشود وهم ازجمله بهترین سوالات جمع اوری میشود.
تشکر
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
5/25/09 3:37 PM as a reply to Roknoddin Moshkani.
Roknoddin Moshkani:
ازینکه استادان محترم پوهنتونها درین مباحثه اشتراک فعال نمودند وبهترین نظریات خویشرا ارایه کردند،باوچودیکه عده ای راه حاشیه روی را پیموده اند باز هم رویهمرفته نظریات اموزنده وجالبی راارایه داشته اند. بادرنظرداشت ان نظریات میتوانم بطور فشرده ازروی بعضی تجاربیکه طی چندسال اخیر درنتیجه اشتراک درامتحانات خصوصا در حوزه کندهار به دست اورده ام نظریات وپیشنهادات زیررا تقدیم این مباحثه نمایم:
1 ---تامین نظم ودسپلین دروقت اخذ امتحان(ازوقت اعلان شده چندروز بعدهیات مرکز حاضرمیشوند که باعث مشکلات زیادی برای شاگردان دوردست شده وحتی بعضی تاب مقاومت مشکلات انتطاررانداشته غیرحاضری میکننذ.)
2-- تدویر کورسهای امادگی کانکور برای فارغان دوره لیسه قبل ازامتحان
3--برای جلوگیری ازدادن وگرفتن نقل برای هر صحنه باید سوالات جداگانه ترتیب وتوضیح شود(به گروپها)
-- نواقص موجوددرسیستم موجوده کانکور ، رفع وبرای سالهای بعدی راهای موثرتری اخذ امتحان جستجووپیاده گردد.
4--تاریخ اخذ امتحان مطابق اقلیم ولایات عیارگردد(این معمول بعضی اوقات درنظرگرفته نمیشود)
5-- برای جلوگیری ازمداخله زورمندان درووقت امتحان ،وزارت تحصیلات عالی تدابیر جدی اتخاذ نمایدتاامتحان عادلانه برگزار گردد
6--سیستم دستبرد کمپیوتری نمرات امتحان جدازیرنظرگرفته شود.
7 --اینکه کانکورچرااخذمیگردد تیوری وضرورتیست که همه اساتید دانشمند پوهنتونها بان اگهی دارند
8 -ازنطر من سوالاتیکه طی این دوسه سال اخیردرامتحان کانکور گنجانیده شده است کاملا مناسب حال شاگردان بوده که اززحمتکشی های استادانیکه این سوالات راترتیب نموده اند منحیث یک هم مسلک ازانها تشکر میکنم.امید است تادراینده بهتر بتوانند چنین نوع سوالات جامع را ترتیب نمایند.
9 --یک نظر دیگر:اگرازنظر علمی وعملی امکان پذیر باشد تمام استادان ممتاز معارف،دارالمعلمینهاوپوهنتونهادرتهیه سوالات کانکور اشتراک داده شوند بهتر نخواهد بود؟هم زمینه تشویق برای انها فراهم میشود وهم ازجمله بهترین سوالات جمع اوری میشود.
تشکر
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
5/28/09 11:24 AM as a reply to Abdul wasi azimi.
امتحان کانکور میتواند وسیله خوبی برای ارزیابی فارغین باشد درصورتیکه بصورت درست تطبیق شود، استعدادهای واقعی شاگردان تشخیص شود وآنها قبل از دادن امتحان کانکور رسمی، بصورت غیررسمی امتحان کانکور راتمرین کنند تا اینکه بلدیت حاصل نمایند ودرروز امتحان رسمی بدون کدام ترس درامتحان حضوربهم رسانند.
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برا
6/10/09 2:34 PM as a reply to Hameeda Hameed.
د لوي او مهر بانه خداي په نامه
سلامونه او نيکي هيلي تولو ته
بايد وايو چي د کانکور د آزموينه د زده کوونکو لپاره د ارزيابي شه لاره نده نو بايد په خلاص دول ووايو چي کيداي شي د زده کوونکو نه د مخه تردي چي د کانکور امتحان ته چمتو کيژي نو کله چي دي په مکتب کي وي هغه ارزيابي شي او د هغه استعداد معلوم شي . او مهال د کانکور امتحان يو چانس گرزيدلي د زده کوونکو لپاره په کانکور امتحان کي زني داسي زده کوونکي شته چي په درسونو کي دير ضعيف دي نو کله چي دوي د کانکور امتحان ته راشي نو داسي پوهنزي ته کامياب شي چي د هغه استعداد نلري او هم نشي کولاي چي هغه پوهنزي پر مخ يوسي . نو بايد د معارف چارواکي داسي لاري چاري جوري کري چي زده کونکي وکولاي شي د خپلي خوشي پوهنزي ته کامياب شي . نو کيداي شي چي د مکتب د لسم تولگي نه بيا تر دولسم تولگي وپوري هغوي ارزيابي کري نو به بيا دهغه ثمره په راتلونکي وويني . دکانکور امتحان يوازي د ارزيابي شه لاره نده او هيس سوک نشي وکولاي چي يو تن په يوه ورز يايوه امتحان سره ارزيابي کري نو زماپه نظر کيداي شي چي يو زده کونکي کله چي يو زده کوونکي ارزيابي کوو نوبايد د هغه تول روزمره حالات په نظر کي ونيول شي نو دا کيداي شي چي يو موثره لاره وي .
او د اوس لپاره موژ وکولاي شو چي يو زده کونکي د لسم تولگي نه ورسته تر ارزيابي لاندي ونيسو او ورسته دهغه نه په جامعه په شه دول سره کار واخلو .
نو دا کار به په اوس مهال کي اسانه وي او هم به کيداي شي چي موثر وي .

په احترام
پوهيالي قدرت الله نظري
کندهار پوهنتون د تعليم اوتربيه پوهنزي

نوت : داچي په جی ایل پي کي پشتو نشته نو که کوم توري د بل توري په زاي ليکل شوي وي دير بخشنه غوارم
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
5/26/09 10:30 AM as a reply to Hameeda Hameed.
راه های بهبود بخشیدن به وضعیت موجود کانکور:
1- امتحان بایستی مانند سابق در دوبخش ساینس و اجتماعیات اخذ گردد و ضریب های مضامین و سوالات نیز بر مبنای رشته های مورد نظر داوطلبان معین گردد.
2- ثبت نام و راهنمایی کاندیدان امتحان کانکور و تثبیت هویت آنها توسط هیأت های موظف از طریق وزارت تحصیلات عالی در گروپ های کاری مربوطه متشکل از استادان مجرب پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی به عمل آید، نه از طریق مکاتب و موسسات مربوط به وزارت معارف جهت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده ها ، جعلکاری ها و معامله های منطقوی و انفرادی.
3- جادادن و گنجانیدن پروگرام راهنمایی کاندیدان کانکور در برنامه های درسی صنوف دوازده هم مکاتب توسط استادان رشته های مربوط.
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
5/26/09 11:47 AM as a reply to Hameeda Hameed.
با تقدیم سلامها و تمنیات فراوان خدمت دوستان و همه دست اندر کاران این بخش، میپردازم به پاسخ سوالی که از جانب دوستان در فسمت موثریت امتحان کانکور مطرح گردیده است:
امتحان کانکور یکی از جمله آزمونهای معیاری ،قبول شده ورسمی است که از سالانی به اینطرف معمول ومروج بوده ، پالیسی خوبی است. در قسمت موثریت آن باید گفت که امتخان کانکور تا حدی میتواند موثریت خود را داشته باشد، لیکن به هیچ وجه امتحانهای کانکور تا حال نتوانسته دقیق ،باانتظام قابل قبول وبا معیار های سنجیده شده اخذ ونتایج سودمندو قانع کننده را به بار آورده باشد. هستند محصلانی که بر حسب تصادف یا فراهم شدن زمینه ی نقل شامل موسسات عالی تحصیلی شده اند حتی سر نوشت آنها در نیمه ی اول سمستر اول تعیین گردیده است ،این به این معنی است که خود نتوانسته اند در فاکولته یی که خود انتخاب نموده اند به تحصیلات خویش ادامه دهند. به نظر من
قبل از امتحان کانکور در مکاتب از جانب وزارت تحصیلات عالی البته با موافقه ی وزارت معارف از صنوف دهم، یازدهم و دوازدهم اخذ گردیده جمعبندی ونتیجه گیری گردد ودر امتحان اساسی کانکور نتایج سه ساله با هم تطبیق وآنوقت میشود بالای استعداد و لیاقت واقعی شاگردان قضاوت نمود.گر چه این مساله برای دست اندر کاران و موظفین کانکور وزارت تحصیلات عالی خیلیها مشکل تمام میشود، اما نتا یج به مراتب سود مندی را در قبال میداشته باشد.
ویا :میشود هنگام مراجعت جدیدالشمولان از طرف رهبری موسسات تحصیلی، امتحان اختصاصی اخذ گردد تا کسانیکه معرفی گردیده اند میتوانند تحصیل نمایند یاخیر ؟ این مساله میتواند از ضیاع وقت استادان وخود محصلان به خوبی و بدون اتلاف اوقات شریف شان جلوگیری نماید.
با سپاس فراوان
پوهنمل سید نورالله امینیار
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
5/27/09 11:30 AM as a reply to Hameeda Hameed.
اول زيات زيات سلامونه ومني پس له سلام نه زما په نظر دکانکور اخستل يوه مثبته ارزيابي دشاگردانو لپاره نده جکه چي داسي دير وخت پيش شوي دي چه دکانکور په شپه اويا دهغه نه مخکي نوموري شاگرد ته يومشکيل پيش شوي وي نشي کولي چه په شه دول دکانکورارزيابي ته اماده شي نوبايد زماپه نظر دغه شاگردان دنهم لسم يولسم اودولسم صنفونونه وکتل شي چه په کومومضامينو کي ديري نمره وري دهغه په اساس بايد شاگردان پوهنجيو ته ورکرل شي

نورحبيب نظرخيل دکندهار پوهنتون
دشووني اوروزني درياضي ديپارتمنت آمر
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
5/27/09 11:59 AM as a reply to Hameeda Hameed.
دمهربانه خداي په نامه
خپل تاوده سلامونه اونيکي هيلي درنو دوستانوته وراندي کوم
لومري دتولو نظرونه دقدر وردي .بايداظافه کرم چي دکانکور آزموينه دومره موثره نده گرچه رايج ده په وطن کي خو که نور روشونه دارزيابي اظافه شي دمحصلينو جذب به پوهنتونو کي ديرشي لکه لاندي ميتودونه.په لومري سر کي دمتعلم دتراسکريپت ارزونه ددري کالو آخر تعليمي کالونه ،دمتعلم فعاليتونه مدنظر نيول،انتريو اخيستل،مقاله ليکل ورباندي اوداسي نور روشونه ترسو وکولاي شو چي زموگ زوانان لوروزده کروته دير د کاميابي چانس پيدا کري .اوپه آخر کي ياد اورشم چي دافغانستان پوهنتونونه سره مرسته وشي ترسووکولاي دمحصلينو جذب زياد شي يا خود کفا شي چي فيس واخيستل شي ترسوکوم مشکلات چي وروسته ورسره مخامخ کيزي هغه حل شوي وي .ستاسودبرياو په هيله
محمد فايق (جانمل)کندهار پوهنتون
.
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
5/28/09 4:27 PM as a reply to Hameeda Hameed.
Hameeda Hameed:

آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای شمو لیت در موسسا ت تحصیلا ت عالی....
من با آنعده همکاران که امتحان کانکور را منحیث طریقه جامع برای ارزیابی فارغین مکاتب و دادن حق شمولیت به پوهنتونها حساب ننموده ان همنوا هستم، به دلایل ذیل:
1. اکثریت فارغین با این شیوه اخذ امتحان آشنا نیستند. آنها در حل سوالات و انتخاب پوهنځي دچار اشتباه میشوند. صرف آنهایی که فرصت آماده گی کانکور را را در کورس های خصوصی داشتند با این طریقه آشنا بودند.
2. چگونگی شایستگی شاگردان در دوران مکتب به هیپوجه در امتحان کانکور در نظر گرفته نمیشود.
3. مشکلات امنیتی و لوژستیکی معارف که در برخی ولایات وجود دارند سبب میشود تا نصاب تعلیمی به صورت مکمل تطبیق نشود. در برخی مناطق مکاتب برای مدتهای طولانی تعطیل میباشند. این همه سبب تفاوت ناگذیر در سطح دانش شاگردان میشود. باز هم این مشکلات در امتحان کانکور در نظر گرفته نمیشوند.
4. امتحان کانکور خود دارای مشکلات تخنیکی، لوژستیکی میباشد. بعضاً مشکلات ترانسپورتی امنیتی سبب میشوند که برخی از شاگردان در آن اشتراک ننمایند.

شاید با تغییر پروسه کانکور و شمولیت، این کمبودیها رفع و مشکلات فارغین کمتر گردند.
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
5/31/09 3:23 PM as a reply to Hafiz Nazarwall.
دلوي اوبخشونکي خداي په نامه
داديره واضح خبره ده چي دکانکورامتحان دبروسی اخستلوسره زمونزه دملک اکثریت وگری اشنادندی
په افغانستان کي په ملي پوهنتونوکي د شموليت ازموينه عبارت دي کانکور دامتحان څخه ده.
دايوه مجموعي ارزيابي ده ،اوپه دي ارزيابي کي عموماُ خلورخوابه پوشتني راورل کيزي .چي د زياتو استادانو په واسطه سره داسوالونه جوريزي اوبيا هم دزياتو استادنو په واسطه سره داارزيابي سرته رسيزي .خودارزيابي تاکيد په هغه رشتو باندي دي چي چي دادبياتواو خوصوصاُ هغه رشتي چي په يادولوپوري زيات ارتباط لري يوه شه ارزيابي ده خوکوشش بايد وشي هغه چي دارزيابي د رشتو په مربوط باندي وشي اوهم په خنگ کي بايد په همغي رشتي پوري مربوط چي ضرورت ورموادهم په نظر کي ورته ونيسي يعني که چيري مونزه وغواروچي د بيولوزي خانگي لپاره محصلين نيسو نو يوازي په دي باندي کفايت نکوي چي مونزه هغه لپاره د رياضي اوفزيک سوالونه په نظرکي ورته ونيسو خو ددي په ځاي باندي په کوشش وشي چي مربوط په لابراتور هم په نظر کي ورته ونيول شي.
اما که دبل طرف خخه وگورو چي زدزياتو نفرود ارزيابي لپاره همداطريقه بهتره طريقه ده خو دارزيابي به دي رشتي په مربوط باندي بايد وشي.
وحيدالله الحسيني وردگ
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/4/09 10:50 AM as a reply to Wahidullah allhusine.
با عرض سلام و احترامات به همه دوستان :
در مورد پرسش که ایا امتحان کانکور یک طریقه درست ارزیابی شاگردان جهت شمولیت به پوهنتونها است یا خیر؟ به نظرمن عوامل زیاد در این پروسه دخیل است که می توان گفت که امتحان کانکور یک طریقه موثر جهت شمولیت شاگردان به پوهنتونها شده نمیتواند:که این عوامل عبارت اند از:1- گرفتن امتحان کانکور در زمان های مختلف در ولایات مختلف که این خود زمینه را برای استفاده جویی ها مساعد می سازد.
دخالت اشخاص با رسوخ در پروسه امتحان در ولایات که باعث عدم ثبات امتحان کانکور می گردد.3- کمیته کانکور هم چندان اعتبار درست بین مردم ندارد.4-تقاضای شاگردان به رشته داکتری و انجینری که گنجایش پذیرش علاقمندان زیاد را ندارد و این باعث بی نتیجه ماندن شاگردان می گردد 4- سوالات هم برای شاگردان که در مکتب به طریقه درست تدریس نشده و پول مصرف کورس ها را هم نداشته است .
به نظر من به این زودی ها این معضله حل نمی گردد.باید در مکاتب مختلف از صنف دهم ببعد کورسهای رهنمای کانکور بطور رایگان از طرف وزارت معارف براه انداخته شود.در ولایات تا ارامی حکمفرما نشود استادان مسلکی با معاش مناسب استخدام نشود و هم آمرین جدی و دلسوز در مکاتب مقرر نشود همینطور پرابلم ها باقی خواهد ماند.
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
9/11/09 12:47 AM as a reply to Hameeda Hameed.
به راه اندازی امتحان کانکور جهت راه یافتن به موسسات تحصیلات عالی شیوه مطلوبی است مشروط برآنکه :
• به نحودرستی برنامه ریزی گردد چنانچه زمان تطبیق، نوع سوالات، شیوه نظارت وکنترول محیط امتحان درهمه نواحی کشور همسان باشد؛
• طرح سوالات امتحان کانکور، ضریب بندی پرسشها و فورم انتخاب رشته کاملا" علمی ومبتنی براصول استندرد وشناخته شده تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی باشد؛
• مصونیت کانکوردرقبل، جریان امتحان وبعد ازبرگزاری آن تا زمان اعلان نتایج به معنی واقعی آن حفظ گردیده وازنفوذ ذهنیت ها وشخصیت ها درپروسه نمره دهی و درتبدیلی رشته ها / پوهنحی ها جدا" جلوگیری به عمل آید؛
• مهمترآنکه شاگردان ازشروع دوره لیسه با نحوه سوالات امتحان کانکور، اهمیت وقت درکانکور، طریقه انتخاب رشته ، نحوه مطالعه وآمادگی برای کانکورو...آشنا ساخته شده وبدان تشویق وترغیب گردند تابدین وسیله شاگرد درطول مدت دوره لیسه کاملا" با امتحان کانکورمانوس گردد نه اینکه همه استرس ها باقی بماند به صرف چند ماه قبل ازکانکور.
با این امید که شاهد انکشاف سطح تعلیم وتربیه درمملکت خویش باشیم تا باشد که شاگردان با اندوخته های والا برای رقابت تنگاتنگ درامتحان کانکورسرنوشت خویش رارقم زنند.

به امید آن روز
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/9/09 11:01 AM as a reply to Hameeda Hameed.
با عرض سلام و ادب خدمت دست اندرکاران و خوانندگان عزیز و محترم سایت جی ال پی .
موثریت امتحان کانکور عمومئ که از سا لیانی به اینطرف ازطریق هیئت موظف کانکور وزارت محترم تحصیلات عالی از فارغان صنوف دوازدهم مکاتب ولیسه ها اخذ میگردد، بصورت نسبی بوده که شاهد مدعای ما تلفات بیش از حد امتحان دهنده گان می باشد .
در مکاتب باید نظر به خواست و علاقه شاگردان بعد از یک امتحان در صنوف اختصاصی علوم اجتماعی و علوم طبیعی تنظیم کردند و بعد از اینکه صنف دوازدهم را موفقانه به پایان می رسانند ، امتحان کانکورشان نیز اختصاصی اخذ کردد که این روش تا حدی از ناکامی ها و بی سرنوشتی های جوانان یعنی ناکامی از نتایج امتحان و ناکامی و بی سرنوشتی از فاکولته های پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی جلوکیری می نماید .
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برا
6/10/09 3:06 PM as a reply to Hameeda Hameed.
با عرض سلام به دست اندر کاران و خوتنندگان سایت GLP
امتحان کانکور وقتی موثر خواهد بود که فارغان مکاتب و لیسه ها باید از صنف دهم الی دوازدهم به رشته های اختصاصی ساینس و علوم اجتماعی تنظیم گردند و در کانکور باید امتحان به شکل اختصاصی اخذ گردد.از یک طرف حجم درس در امتحان کانکور کم گردیده و از جانب دیگر شاگردان علاقه یی که در رشته اختصاصی دارند زیاد مطالعه کرده و ظرفیت هایشان را نظر به رشته خویش ارتقا خواهند بخشید و به رشته مورد نظرشان در تحصیلات عالی موفق خواهند شد .بدینطریق از ناکامی و بی سرنوشتی عده ای زیادی از فارغان کاهش می یابد.
استاد عبدالمومن "روفی" استاد در پوهنتون جوزجان
RE: آ یا ا متحا ن کا نکو ر یک طر یقه مو ثر در ارزیا بی فا ر غین مکا تب برای
6/24/09 11:59 AM as a reply to Hameeda Hameed.
کانکور ارزیابی درست مطمین و ورود جوانان به پوهنتون ها و موئسسات تحصیلات عالی کشور

رشدو ترقی یک جامعه با علو م ارتباط داشته خصوصاً افغانستان ما که با بیش از سه دهه جنگ خسارا ت جبران نا پذیر را دیده و در یک حالت بسیار دشوار قرارد ارد .آنچه که بیشتر در زمینه ای آموزش چشمگیر تر است مسئله بعد کیفی آموزشی برای طبقه جوان دانش آموز است . که از مدت های طولانی در کشو ر دچار کاستی های زیاد بوده اما خوشبختانه امروز بازنگری در کیفیت و کمیت آموزشی در افغانستان به وجود آمده است .
امتحان ورود به پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی (کانکور) تنها راهی است که نسل جوان و علاقه مند کشور برای ورود به پوهنتون هاو موئسسات تحصیلات عالی دارند. با توجه به شرایط جدید اجتماعی موجود در کشور و دلچسپی و علاقه ای جوانان به تحصیلات عالی همه ساله تعداد دواطلبان امتحان کانکور رو به افزایش بوده چنانچه این افزایش طی سال های اخیر مبین این امر بوده میتواند .
افزایش روز افزون تعداد دواطلبان کانکور و عدم توانایی دولت در افزایش پوهنتون ها و موئسسات تحصیلات عالی چالش بزرگی در مقابل جوانان علاقه مند و آنهایکه میخواهند آموزش عالی داشته باشند قرار دارند . تنها میتوان با استفاده از یک مدیریت سالم ، میتود
وسایل جدید، بلند بردن ظرفیت پذیرش به پوهنتون ها و موئسسات تحصیلات عالی جوانان دانش آموز را تشویق نمود.
با وجودیکه کانکور وسیله ای خوب راه یابی به پوهنتون ها و موئسسات تحصیلات عالی میباشد . باز هم جوانان دواطلب با کسب نمرات خوب بینتیجه میمانند که این حالت برای طبقه جوان از نگاه روانشناسی و پیداگوژیکی ضربه ای شدید بر روح و روان آنها وارد کرده شاید آنها از آموزش و امتحان دلسرد گردند دیگر هرگز آمادۀ ای آن نگردند که در جمع دواطلبان کانکور بعدی قرار گیرند زیرا آنها خود را در اجتماع خجالت زده و ناکام احساس مینمایند .
به نظر من باید دولت زمینه ای خوب تحصیلی و پذیرش جوزجان به موئسسات عالی و پوهنتون ها را فراهم از طرف دیگر همکاری سازمان ها و موئسسات داخلی و خارجی را مشغول فعالیت های آموزش در افغانستان هستند نیز خواهانم در شرایط فعلی در افغانستان از طریق امتحان کانکور، دولت بخصوص وزارت محترم تحصیلات عالی به پذیرش طبقه اناث بیشتر توجه نمایند و فرصت های بیشتر تحصیلی را برای طبقه اناث کشور که طی سالیان متمادی نظر به شرایط نامساعد و مشکلات متعدد از حق تحصیلی محروم بودند ، زمینه خوبی را فراهم سازند . که بدو ن شک یک اقدام مثبت و قابل قدر خواهد بود همچنان کانکور وسیله ای است بخاطر جوانانیکه علاقه مند به تحصیلات عالی هستند با فرارسیدن کانکور کوشش جدی را به خرچ میدهند و خود را آماده ی تمام مضامین که در طی "12" سال در مکاتب خویش آموخته اند دوباره آنرا تکرار میکنند . چون ورود جوانان به دانشگاه مطرح است بناً آنها از هر طریق و میتود استفاده نموده خود را آماده ای امتحان کانکور مینمایند .
و در امتحان ورود به پوهنتون ها و موئسسات تحصیلات عالی کانکور شرکت نموده و از چانس بیشتر حضور در نهاد های علمی و اکادمیک برخوردار شوند و جوانان علاقه مند از طریق کانکور به رشته های دلخواه شان کامیاب و مصدر خدمت برای وطن و جامعه خویش شوند .
کانکور میتواند زمینه را برای جوانان هم از اناث و ذکور خصوصاً جوانان علاقه مند مستعد ، شایسته وچیزفهم فراهم نمایند و در نتیجه پرورش کادر های مسلکی و ماهر برای رفع نیاز های جامعه و کشور شان بپردازند .
امتحان کانکور خصلت ملی و سراسری دارد از همین لحاظ است که بر طبق قانون تحصیلات عالی ، اصول و موازین اکادمیک طور یکسان برای هم کاندیدان برگزار میشود . و در آن مظاهر تعصب ، تمایز ، امتیاز ، و سایر پدیده های منفی و غیر عادلانه جای ندارد . امید واریم هر کاندیدیا هر دواطلب کانکور متناسب به سطح آگاهیش به نتیجه درست و دلخواه خویش دست یابد تا جوانان کشور ما بعد از فراغت تحصیلات عالی میتوانند مایه افتخار ، ترقی و تعالی کشور و مردم خویش گردند و کشور ما هم روزی در قطار ملل پیشرفته ای جهان از نگاه آموزش عالی قرار گیرند

با احترام
پوهیالی ملالی "دقیق"
استاد در پوهنتون جوزجان
 Help | Contact Us