Discussions Discussions

Welcome to the HEP portal message boards, where you can join conversations with educators, start discussions on a topic of your choice, and post comments and questions.

For help using the message boards, click here for more information.

Important Announcement Important Announcement

 

Afghanistan Higher Education Announcement!

 

 

For some time now, the Afghanistan Higher Education portal has started its work under the Higher Education Project and wants to establish an educational competition in order to equip universities and improve the portal. Instructors from 14 faculties of education will participate in this competition and the top five faculties that would engage the most participants in the discussion board, will receive a projector and a laptop for their faculty.GLP will give five classroom projectors to the highest posting faculties of education. As you all know, every month Afghanistan Higher Education Portal introduces two educational topics for discussion in the message board and the faculty members post their responses about each topic.

 

Now, in order to increase the number of participants in the discussion as well as making academic discussion a custom/ ritual, the portal staff has established the above competition and the following criterions for this competition:

 

• By the end of December 2010, whichever faculty has the highest percentage of instructors attending these discussions and the highest number of posts, will be the winner of a projector for their faculty. The winner faculty will be chosen based on percentage system; for example if  -50 professors out of the 150 total professors from Kabul Education University participating regularly in the discussion board would count as 33%, and 13 professors out of the total 40 professors from Herat would count as 33%. GLP team would also be counting the number of posts by these professors from August through December 2010.

 

• In this competition, only discussion posted from August 1st, 2010 until December 31st, 2010 will be included.

 

• Each instructor has to write his/her name, department and province somewhere on the page when replying to a discussion post.
 
Message Boards Message Boards
Combination View Flat View Tree View
Threads [ Previous | Next ]
مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
toggle
مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب nafeesa ehsan 6/16/09 2:22 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب khalida mahboob 6/21/09 8:54 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب رضا میرزایی 6/21/09 5:56 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب hasan rahnaward 7/9/09 8:06 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب spozhmay oriya 6/22/09 11:12 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب spozhmay oriya 6/22/09 11:31 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب shazia rahimi 6/22/09 2:29 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Basir Moqmi 6/22/09 4:06 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب mohammad maqsood joya 6/23/09 11:30 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب salma ahadi 6/23/09 1:06 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Noorullah Aminyar 6/23/09 3:52 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب ismail hazraty 6/24/09 3:17 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Nasim Tahsildar 6/29/09 1:19 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب aqa mohammed shaeim shahaim 6/29/09 3:57 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب qudratullah nazari 6/29/09 7:14 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب momin roufi 7/2/09 11:50 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتبkk Nooria yousufy 7/5/09 10:57 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتبkk muhamad fayeq janmal 7/7/09 9:57 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتبkk Roohullah Shekaib 3/3/10 8:49 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب fahim kosha 7/6/09 4:16 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب fowzia kabir 7/8/09 9:43 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Roohullah Shekaib 3/3/10 8:59 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Atiq bekzad 7/8/09 10:26 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب khalil ahmad kanjo 7/8/09 12:04 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Noorhabib Nazarkhil 7/8/09 12:21 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Noorhabib Nazarkhil 7/8/09 12:28 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب akbar sadat 7/8/09 2:47 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Roknoddin Moshkani 7/9/09 8:08 PM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Abdul wasi azimi 7/14/09 10:31 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Forouhar Forough 7/14/09 9:15 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب saida walizada 3/1/10 11:36 AM
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب Roohullah Shekaib 3/3/10 8:06 AM
مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/16/09 2:22 PM
مقدمه: چون اکثر مراجعین (خواننده گان) این ویبسایت استادان و اداره چیان پوهنحی های تعلیم و تربیه اند که استادان مکاتب را تربیه می نمایند. مسایل اداره مکاتب باید در تدریس این پوهنخی ها در نظر گرفته شو د

در لابلای صحبت های که با استادان پوهنخی های تعلیم و تربیه در این مورد داشتیم آ نها مسا یل ذیل را برای مبا حثه در این مو رد پیشنها د نمو دند:

ا(1).خشونت که بین معلم و شا گرد و یا بین معلم و اداره ویا خشونت بین شا گردان( که در این اواخر ما شاهد مرگ یکعده از شاگردان در مکاتب مختلف که تو سط شاگردان دیگر بقتل رسیده اند میباشیم )موجود است ،-
پس این خشونت های مو جو د در مکا تب را ، چگو نه محو سا خته میتوانیم؟

ا(2).نقش بزرگسالان (خارج از مکتب ، در خانه ) در یادگیری متعلمان مکاتب چیست؟

ا(3).آیا بالای سلوک شاگردان تشویق (فامیل و کارمندان مکاتب ) تاثیر دارد؟

ا(4).چگونه یک اداره چی مشکلات اداره و تدریسی را ، میتواند حل کرد؟

ا(5).آیا ازدیاد مکاتب مسلکی برای انکشاف افغانستان ضروری است؟

از حضور شما تقاضا می گردد تا حد اقل در مورد یکی و یا بیشترسوالات فوق الذکر نظر تان را ابراز نموده ممنو ن سازید
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/21/09 8:54 AM as a reply to nafeesa ehsan.
درموردسوال مطرح شده لازم میبینم طوری پاسخ بدهم که اموزش وپرورش نه تنها مستلزم لیاقت واستعداد بوده بلکه در بهبود ان موارددیگری هم وجودداردکه بارعایت ان میتوانیم درکیفیت تدریس و بهبودتعلیم وتربیه تغیرات صعودی واردنمایم.
مواردذیل را طورذیل برمیشماریم:

1:تسلط استادبالای مضمون.
2:انتخاب محتوامضمون مطابق سطح نیازمندی شاگردان.
3:ایجادفضای صمیمانه درصنف.
4:اصلاحات وتشویق استاددرمزایاوضعف شاگرد.
5:خلق انگیزه توسط استادوفامیل جهت ایجادعلاقه مندی شاگردبه اموزش وپرورش.
6:تحمیل نکردن شاگردان به تحصیل.
7:استفاده ازمیتود های متنوع درتدریس.
8:فراهم ساختن وسایل وامکانات قابل ضرورت درنظام های اموزشی ازطرف افراد ذیحصلاح.
9:تشویق استادان توسط امتیازات مادی.
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/21/09 5:56 PM as a reply to khalida mahboob.
با سلام خدمت تمامی استادان محترم

سوال استاد محترم بسیار وسیع است. بهتر بود که ایشان یکی از سوالهای خود را انتخاب کرده و بصورت دقیق تر مطرح می کردند تا ما می توانستیم به صورت علمی تر پاسخ های خود را ارائه کنیم.

مکتب یک سیستم است. هر سیستم اجزایی دارد که باید در ارتباط متقابل با یکدیگر عمل نمایند. در سیستمها اگر یک جزء کار خود را به درستی انجام ندهد، دیگر اجزا را متأثر می کند. هماهنگ کردن این اجزا به عهده مدیریت مکتب است.
اداره کردن مکتب به عنوان یکی از حساسترین، پیچیده ترین و تخصصی ترین سازمانها کاری است بسیار مشکل که نیاز به مدیری کاملا مسلکی دارد.
بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند هر معلم با تجربه ای که در امورات مکتب مهارت کافی داشته باشد می تواند مدیر باشد، در دنیای امروز مدیریت مکتب یک علم کاملا شناخته شده است که در دانشگاههای دنیا به حیث یک رشته دانشگاهی تدریس می شود.
من ریشه تمامی مشکلات ذکر شده را در عدم مدیریت صحیح سازمانهای آموزشی می دانم. با توجه به دانش و مهارتهایی که یک مدیر آموزشی مسلکی باید در طول دوره تحصیل خود فرا بگیرد، مشکلات فوق کاملا قابل حل خواهد بود.

در آینده ای نزدیک مطالبی را در رابطه با مدیریت موسسات آموزشی در سایت قرار خواهم داد که امیدورام مورد استفاده استادان محترم قرار بگیرد.

رضا میرزایی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دانشگاه کابل
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/22/09 11:12 AM as a reply to nafeesa ehsan.
باعرض سلام واظهارسپاس ازglp که زمینه نظردهی را برای استادان مهیا ساخته است.
درمورد سوال مطرح شده باید گفت:
دربهبود کیفیت تدریس وکیفیت اداره مکاتب، دولت ونهاد های اجتماعی که بخشی از ارگانهای جامعه اند میتوانند نقش داشته باشند.ازجمله با تربیه وآموزش معلمین و اداره چیان مسلکی میتوان این مشکل را رفع نمود.درضمن مهیا ساختن امکانات آموزشی خوب برای معلمین وشاگردان میتواند کیفیت تدریس معلم و میزان یادگیری شاگرد را افزایش دهد.درقدم دیگر خانواده ها که جوامع کوچک به حساب می آیند میتواند دربهبود پروسه تدریس با مکاتب همکار باشند.
سپوژمی اوریا
پوهنحی روانشناسی وعلوم تربیتی
پوهنتون کابل
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/22/09 11:31 AM as a reply to nafeesa ehsan.
با عرض سلام دوباره
درمورد سوال استاد محترم باید عرض نمودکه در یادگیری اطفال ونوجوانان وحتی بزرگسالان تشویق ازاهمیت خاصی برخوردار است.تعداد زیادی از شاگردان توسط تشویق وتحسین درفعالیت هایشان بهتر میتوانند در امورات آموزشی عملکرد خوبی داشته باشند.وبه نظر من ضرورت است تا فرهنگ تشویق درخانواده ها و محیط های آموزشی ایجاد گردد.
سپوژمی اوریا
پوهنحی روانشناسی وعلوم تربیتی
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/22/09 2:29 PM as a reply to nafeesa ehsan.
باابراز سپاس از خواهر محترم نفیسه جان احسان که سوالات جالب،اما نسبتاً وسیع را مطرح نمودند:
باعرض سلام وادب خدمت تمام دست اندرکاران پورتال وزارت تحصیلات عالی ، استادان واشخاصی که در مباحث پورتال اشتراک مینمایند. گرچه سوالاتی که مطرح گردیده بسیار کلی ووسیع است اما کوشش مینمایم تا درمورد سوال سوم وچارم به صورت بسیار فشرده نظر خویشرا ارائه نمایم امیدوارم که خواننده گان محترم از نظر بنده مستفید گردند.

درجواب سوال سوم تان باید بگویم که تشویق یکی از موضوعاتی اساسی آموزشی است که همه فعالیتهای دانش آموزان، معلمان وکارکنان را تحت تاثیر خود قرار میدهد ودرضمن معلمین آرزو دارند تا شاگردان شان در حوزه فعالیت های خود با میل وعلاقه مشغول فراگیری دانش باشند وباجدیت هدفهای آموزشی خویشرا تعقیب نمایند،آنها دوست دارند که شاگردان شان با شوق واحساس مسوولیت دروس خویش را فراگیرند، همیشه درصنف حاضر باشند، خود شان به درس علاقه نشان دهند وبالاخره تمیز، مرتب وباانضباط باشند.که کلید تمام این مطالبی که ذکرنمودیم درتشویق وپاداش نهفته است.البته پاداش دهی و تشویق تنها جنبه مادی ندارد بلکه برعلاوه جنبه مادی ، جنبه معنوی را نیز دربر میگیرد، که استاد یا معلم با استفاده ازهردو جنبه آن میتواند درشاگردان خود یک تحرک وشوروشوق را ایجاد نماید وآنها را به درس ومکتب علاقه مندسازد.درضمن تشویق کردن نه تنها مربوط به معلم میشود بلکه این وظیفه والدین همچنان میشود که با استفاده از روشها وراه های مختلف اطفال خویشراعلاقه مند درس ومکتب نموده ودرسلوک ورفتارآنها تغییرات مثبت را ایجاد نمایند، که چگونگی استفاده از روش های تشویق ارتباط میگیرد به مهارت های معلیمن و والدین محترم که تا چه حد واندازه دراجرا آن موفق بدرمی آیند یا خیر!

درجواب سوال چارم باید بگویم که گرچی مشکلات درساحه کار یک سازمان یا اداره یا ساحه تدریس دامنه بسیار وسیع وگستردیی داردوما نمی توانیم از تمام آنها یاد آورشویم وراه حل آن را دراینجا مطرح نمایم، اما بازهم کوشش مینمایم که به طورفشرده درضمینه جواب ارائه نمایم، به نظرمن اگریک اداره چی همراه با دانش روان شناسی مصلح بوده ودرضمن شخصی باشد که متخصص بخش اداره ومنجمنت تربیتی، تااندازه یی میتواندکه مشکلات وپرابلم های کارمندان خویشرا شناسایی وراه های حل آنرا پیشنهاد مینماید، اگریک مدیر در رشته مدیریت ورهبری متخصص وآگاه باشد او میتواند که تمام فعالیت های اداره خود را مطابق به پلان های منظمی که طرح ریزی نموده وآنرا سازماندهی نماید، درضمن میتواند یک رهبرخوب وموفق باشدوبااستفاده ازاین علم میتواند با کارمندان خویش روابط حسنه ایجاد نموده ودرآنان تحرک وانگیزش ایجادنماید، وآنان را علاقه مند به کارومسلک شان نماید، همجنان یک مدیر خوب توانایی آنرا دارد تا از تمام کارها وفعالیت های کارمندان خویش کنترول ونظارت نموده نقص ونواقص کارهای خود وکارمندان خود را شناسای نموده وراه های حل آنرا پیشنهاد نماید، مساله بعدی کا یاد آور شدم این بود که یکی از رازهای موفقیت یک مدیر آگاهی وی با دانش روان شناسی است، چراکه روانشناسی جوابگوی چراهای رفتار افراد است،وتوسط علم روانشناسی می میتوانیم علتهای رفتار را دریافت نموده وراه های حل آنرا پیشنهاد نمایم، بااستفاده از این علم ما میتوانیم افکار، احساسات، علایق، نگرشها، نیازها کارمندان خود را شناسایی نمایم ودرکل توسط علم روانشناسی مامیتوانیم گره های مدیریتی را که هنوز ناباز شده مانده آنرا به راحتی باز نموده ویک مدیریت موفق وکارآمد داشته باشیم.

بااحترام

شازیه «رحیمی» استاد دیپارتمنت اداره ومنجمنت تربیتی،
پوهنحی روانشناسی وعلوم تربیتی پوهنتون کابل
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/22/09 4:06 PM as a reply to nafeesa ehsan.
باعرض سلام و احترام حضور علاقه مندان این بحث:
در جامعه ما به امر مدیریت مکا تب و ایجاد آ ماده گیها ی لازم توجه زیاد نشده این کم توجهی نسبت به این امر خطیر مشکلات مدیران تازه کار را موجب شده است، همچنان مدیر یت زاییده فعالیت جمعی میباشد. پس بمنظور رسیدن به هدف معین باید توجه
جمعی ومشترک جلب گردد. که مسوو لان نتوانسته اند در این ا مرخطیر فیروز گردند قابل تذکر است نیرو های انسانی اداره مکاتب دررابطه با مسوولیتها ووظایف محوله باید از تخصصهای لاز م برخوردار بوده و متعهدباشند. تنظیم برنامه ها در اداره مکاتب ازمشارکت اعضا با توجه بر آ گا هیها ی آ نان در زمینه تصمیم گیری نشات گیرد تا افراد به تاسی از اقدامات و تصمیمات خود در دنبال کردن هدف کوشش نماید.
مدیریت مکاتب در زمینه ایجاد وفراهم ساختن وسیله به منظوربروزوبکارگیری استعداد های دانش آ موزان وتحکیم بخشیدن به روابط انسانی جمعی و اتخاذ روش وتعین اصول در مجموعه امور برای بارور ساختن هدفهای تربیتی سعی وتلاش ورزند تا موثر واقع گردد.
پوهنیار مقیمی استاد پوهنتون جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/23/09 11:30 AM as a reply to nafeesa ehsan.
ضمن آرزوی موفقیت دوست دانشمند ما، در کمال حفظ حرمت اکادمیکی ایشان پیشنهاد می نمایم که اگر سوال خویش را به گونه مشخص و مختصر ارائه فرمایند، بهتر خواهد بود. به هرصورت با عرض پوزش بدینوسیله احتراما به ارائه پاسخ در رابطه به پرسشهای شما می پردازیم:
1- در رابطه با اداره مکتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت درسی در مکاتب:
طوریکه میدانیم اداره رکن اساسی و محور اصلی مکتب را تشکیل میدهد که تمامی فعالیت های مکتب را تنظیم و رونق می بخشد. و در یک کلام اداره به مثابه ستون فقرات مکتب را تشکیل میدهد.
باید متذکر شد که هرگاه اداره از طرف مردم و جامعه مورد حمایت و پشتیبانی قرار نگیرد، به تنهایی نمیتواند کاری پیش ببرد. لازم به ذکر است تا مکتب از طرق مختلفه مانند:ایجاد انجمن های والیدین، شورای پیداگوژی مکتب، تدویر سمینارها و ورکشاپ های آموزشی در میان مردم، همکاری والیدین و جامعه را در جهت بهبود تدریس و اداره جلب نماید. زیرا مکتب جزء از اجتماع است. پس برای یک اداره چی خوب لازم است تا در مواقع تصمیم گیری ها در مسایل حیاتی و سرنوشت ساز نظر والیدین را در زمینه لحاظ نمایدو عندالزوم با آنان مشورت به عمل آورد. این امر به ذات خود در ایجاد اداره بهتر و تربیت سالم شاگردان و نیز اصلاح و بهتر سازی سلوک شاگردان نقش نهایت عمده و اساسی دارد.
به طور خلاصه می توان گفت که مشورت با والیدین و بزرگان خارج از مکتب در بهبود پروسه تدریس و اداری نقش مهم و حیاتی دارد.

2- در رابطه با سوال دیگر شما که آیا بالای سلوک شاگردان تشویق (فامیل و کارمندان مکاتب ) تاثیر دارد؟
بلی مسلما تجربه نشان داده است که هر عملی را که تشویق نماییم باعث تحکیم و تداوم آن در سلوک آموزنده می گردد، و برعکس هر عملی که تشویق نگردد، منجر به خاموشی در بروز عکس العمل و یا فراموشی می شود.علاوتا تشویق باعث آن می گردد تا با علاقمندی و شور و شعف بیشتر به اجرای فعالیت مربوط پرداخته و روند انجام فعالیت هایش را تسریع و بهبود بخشد.
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/23/09 1:06 PM as a reply to nafeesa ehsan.
سلام خدمت تمامی استادن گرانقدر
و اظهار سپاسی از دست اندرکاران پورتال وزارت تحصیلات عالی (glp )که چنین زمینه را فراهم ساخته اند. تا تمامی استادن سهم گرفته و نظریات شان را شریک بسازند و از نظریات یک دیگر اگاهی و استفاده عظمی حاصل نمایند .
خواهر گرامی نفیسه جان : سوالات جالب را طرح نمودید که باید به انها پاسخ گفته شود اما بسیار وسع است اگر لطف می نموید یک سوال را طرح می کرید خوبتر می بود که ما می توانسیتم به خوب تر و علمی تر به شما پاسخ ارایه می نمودیم.
در قسمت این سوال شما که نقش بزرگسالان (خارج از مکتب ، در خانه ) در یادگیری متعلمان مکاتب چیست؟ باید گفت که شاگرد تنها در مکتب نمی اموزند بلکه از تمام محیط که در او زنده گی می کند می اموزند اگر متوجه شوم کودک در هر دوره زندهگی والدین خود را الگو قرار می دهد اگر والدین نباشد بزرگسالان را . بس کودک نتها از معلم نه بلکه از تما م افراد که با انها وابسته است موضوعات ...... یادمی گیرند بس نقشی بزرگسالان در یادگیری شاگردن بی اندازه زیاد است چرا که بزرگسالان سرمشق کودکان و نوجوانان هستند و همجنان بزرگسالان تمام تجارب خود به شکل میراث به انها واگذارمی کند و کودکان ونوجوانان از تجارب انها استفاده می کند و انرا جز رفتار خود می سازند.


پوهیالی سلما (احدی) پوهنحی روانشناسی و علوم تربیتی پوهنتون کابل













.
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/23/09 3:52 PM as a reply to nafeesa ehsan.
بهترین سلامها وتمنیات خویش را حضور همه دوستان وعلاقمندان سایت جی ال پی تقدیم داشته، سلامتی وموفقیت مزید شانرا تمنا دارم.
به نظر من اداره ی مکاتب در قدم نخست دانش مسلکی و مهارت کار برد آن را ایجاب میکند. اداره در زات خود هم علم است و هم هنر یعنی مسلط بودن به دتنش ومهارت در شیوه ی کار برد آن میتواند نقش مهمی را داشته باشد .اداره ی مکاتب در آموزش و پرورش یا تعلم و تربیه یکی از مبرمترین ،جدی ترین و مهمترین مساله به شمار می آید.ضرور است جهت رهبری بهتر امور اداری مکاتب ،اداره ی سالم ،منضبط و با اتوریته داشته باشیم. و این مساله در ابعاد مختلف آموزش و پرورش، موثریت ویژه یی دارد. توجه به این امر در ارتقا ،انکشاف وبهبود کیفی تدریس کمک می نماید.
به خاطر تحکیم،تقویه و موثریت هر چه بیشتر کیفیت تدریس ،جامعه نقش بخصوص خود را ایفا مینماید. توسعه وگسترش ارتباط خانواده ها و اولیا ی شاگردان با اداره و تامین روا بط سالم نیز میتواند کیفیت تدریس را بالا ببرد. زیرا که خانواده ها با احساس مسوولیت وظیفه ی خطیر خود را ایفا نموده ومسوولیت اداره را نیز در قبال اجرای امو ارتقا می بخشند.یعنی هیچ کس در قبال تعلیم وتربیه که به حق تضمین کننده ی آینده ی سالم کشور میباشد، خود را بی تفاوت غیر مسوول احساس نمینماید،بنا ارتباط مستقیم والدین شاگردان ، سازمانهای ونهاد های اجتماعی با ادارات مکاتب میتواند به ارتقا و بهبود کیفیت تدریس نقش سازنده یی را داشته باشد.
با احترام پوهنمل سید نورالله امینیار استاد پوهنتون جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/24/09 3:17 PM as a reply to nafeesa ehsan.
باعرض سلام وادب خد مت کارکنان وخواننده گان محترم سایت جی ال پی
اداره ی سالم مکاتب یکی ازاصل های مهم تعلیم وتربیه بشمار میرود , اداره ومدیریت مکاتب وظیفه بس بزرگی را در قبال تعلیم و تربیه سالم اولاد بعهده دارد. یکی از وظایف آن ارتباط با اولیای شاگردان میباشد, ایجاد شورای پیداگوژی نیزیکی از ضروریات مهم مکتب میباشد, تا راه حل های معقول برای مشکلاتیکه ایجاد میشود دریافت گردد. قابل یاد کرد است که اداره سالم وابسته به تعهد و
رسالت اداره چیان میباشد . بدون تدریس موثرنمیتوان به هدف رسید , ما زمانی به این ماۀمول خواهیم رسید که اداره سالم داشته باشیم تا معلمان مسلکی وبا دانش را جلب وجذب نماییم , تا کیفیت تدریس بالوسیله دانش ومهارت معلمین وتعهد شان در قبال انجام رسالت خطیر وپر مسوولیت معلمی بهبودی قابل ملاحظه کسب نماید.
پوهنیار محمد اسماعیل حضرتی
استاد در پوهنتون جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/29/09 1:19 PM as a reply to nafeesa ehsan.
به جواب استاد محترم میخواهم تجربه ای را که درین اواخر درارتباط به موضوع حاصل نموده ام بیان کرده وسپس راه حل آنرا ازنظربنده بگویم.
دریکی ازمکاتب عین موضوع یعنی تبعیضات قومی باعث بوجود آمدن بسیاری ازخشونت ها درمکتب وحتی درجامعه گردیده است.کسانیکه باعث بوجودآوردن این خشونت ها میشوند معلمین,سرمعلمین ومدیران ناشایسته ای هستند که بتوسط بعضی از مقامات بالا یعنی ریاست معارف و حتی بالاتر از آن درین مکتب وبعضی نهاد های دیگر استخدام شده اند. به نظرمن راه حل این موضوع بر میگردد به سیستم استخدام اشخاص نادرست درنهاد های تعلیمی وتربیتی, یعنی ازمقامات بالا گرفته تا مدیریت مکتب واساتید باید اشخاصی باشند که شایستگی ولیاقت مقام شانراداشته باشند نه اینکه به اساس شناساییت و به اصطلاح عا م پارتی یا پول آن مقام رابدست آورده باشند.
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/29/09 3:57 PM as a reply to Nasim Tahsildar.
برای از بین بردن خشونت بایستی منبع خشونت را تشخیص داد و بعد در محو آن اقدام کرد ،مثلاً اگر شاگرد خشن در
فامیل مشکلی داشته باشد و خشونت و نا آرامی عصبی آن ناشی از عقده های باشد که از دورن فامیل گرفته در ذهن خود پرورانده باشد ، با این چنین شاگرد می بایست از روش های بسیار ملایم ومهربانانه در هر امری برخورد کرد . و اگر منشاء عادی و آنی داشته باشد از حوصله بایستی کار گرفت و آن را رهنمایی کرد ،توضیح مسئله مختلف فیه سوتفاهم ها را رفع می کند.
با احترام
پوهنمل آقا محمد شهیم استاد پوهنتون هرات
پوهنئحی تعلیم و تربیه
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
6/29/09 7:14 PM as a reply to nafeesa ehsan.
تولو درنو استادانو ته سلامونه وراندي كوم

يو اداره چي ته لازمه ده چي بايد خپل د تدريس چاري په سم دول پر مخ يو سي نو د تدريس د شه پر مخ بيولو لپاره لازمه ده چي تول هغه امكانات
چي د تدريس په جريان كي ورته ضرورت پيدا كيژي نو هغه بايد برابر شي چي مدرس وكولاي شي د تدريس په جريان كي د كوم دول خند سر مخ نشي او هم و كولاي سي د خپل تدريس كيفيت ته شه والي وركري
او د استاد درس زده كونكو ته موثر شي

۲ دا بايد ووايو چي د كورني او مشرانو تشويق د زده كونكو پر سلوك بايد مستقيما تاثيرلري او هغه هسه وي تر سو چي درس ووايي او هم شه كارونه وكري

د كورني او مشرانو رول د زده كونكو پر زد كره باندي دادي چي ده كونكي تشويق كري تر سو چي درس وواي او هم د هغه سره په درسونو كي مرسته وكري تر سو كوم مشكلات چي كوم زده كونكي لري هغه ورته حل كري چي زده كونكي د درس او مكتب سره مينه پيدا كري درسونه په شه دول ولولي او هم د تدريس د پروسي نه موثره گته واخلي

د مسلكي مكتبونو دير والي يوي اندازي پوري كولاي شي چي د افغانستان د په پراختيا كي مرسته وكري نو داسي ويلي شو چي د افغانستان په انكشاف كي د مسلكي مكتبونو جوريدل ضروري دي تر سو وكولاي شو د مسلكي كسانو په واسطه خپل هيواد د پراختيا په لوري بوزي

پوهيالي قدرت الله نظري
كندهار پوهنتون د تعليم او تربيي پوهنزي استاد

نوت : په ديره پخشني سره بايد ووايم كه كوم توري په بل توري سره ليكل شوي وي نو دير معذرت غوارم په دي خاطر چي تر اوسه پوري په دي سايت كي پشتو نه برابره شوي
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/2/09 11:50 AM as a reply to nafeesa ehsan.
سلام و احترامات خدمت دست اندر کاران سایت جی ال پی تقدیم است
اداره مکاتب میتوانند با داشتن یک دیدگاه خوب بخاطر مؤثریت تدریس به هدف شان برسند.
رهبریت در مدیریت تعلیم تربیه بسیار مهم می باشد .باید مدیرانی که دانش مسلکی ،مهارت ،صداقت،شفافیت در کار وصلاحیت و فهم مثبت را داشته باشند تا یک تغییر را به خاطر بلند بردن کیفیت تدریس وارد کرده بتوانند .نقش مدیران در مؤثریت تدریس در این است که جلب و جذب معلمان مسلکی با مهارت های مسلکی ،مجهز با زیور علم و دانش و شیوه های مختلف کاربرد آن در پروسه تدریس داشته باشند جذب نموده و نقش مهم را در بلند بردن کیفیت تدریس ایفا نموده رسالت خود را در قبال مردم و وطن ارایه نماید.
هم اجتماع به خاطر بلند بردن کیفیت تدریس نقش مهم را در تعلیم و تربیه میداشته باشند .مسولین تعلیم و تربیه می توانند ارتباطات خویش را با اشخاص بیرون از مؤسسه تحکیم بخشیده به خاطر رسیدن به این هدف از اقشار مختلف مردم ،بزرگان جامعه و تجاران ملی در نزدیک شدن به هدف معین بخاطر بهبود کیفیت نقش سازنده استفاده وسیع و عملی نمایند.

با احترام
پوهنیار عبدالمومن
استاد فاکولته علوم طبیعی پوهنتون جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتبkk
7/5/09 10:57 AM as a reply to nafeesa ehsan.
با عرض سلام واحترام به علاقمندان این سایت.
به نظر من در مسایل اداره و مکتب نقش اساسی را جامعه داشته ودارد . بنابرین رهبریت در مدیریت خیلی ها مهم بوده و میباشد
با ید در این عرصه اشخاص که از دانش مسلکی – مهارت صلاحیت در وظیفه و با مسوولیت برگزیده شود.تا بتوانند در ارتقاء و
بلند بردن کیفیت تدریس ایفاء نموده خدمت به وطن و جامعه خویش نماید. جهت رسیدن این هدف ازنقش موءثر اجتماع نمیتوان چشم پوشی کرد.
و همچنان ارتباط مستقیم والدین شاگردان با ادارات مکاتب نیز میتواند در بهبود کیفیت تدریس نقش ارزنده را داشته باشد.

پوهیالی نوریه یوسفی استاد پوهنتون جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/6/09 4:16 PM as a reply to nafeesa ehsan.
نخست عرض ادب به خواننده گان و مشوقان این برنامه نهایت مهم و آینده ساز
(! ثانیاً به سوال زیردر مورد(نقش بزرگسالان(خارج از مکتب، در خانه) در یادگیری متعلمان مکاتب چیست؟ میتوان این چنین جواب ارائه نمود: طوریکه ما به سیستم آموزش و پرورش شاگردان در افغانستان طبق سابق به شکل سنتی و فعلاً تقریباً سیستم شاگرد محوری را بخود میگیرد ،نظر اندازیم .فرق زیاد را مطالعه مینماییم از جانب دیگر قبل از تامین و تعمیم پروسه یادگیری شاگردان سخن بر لب بیاوریم باید عوامل وضعیتی جامعه را در نظر بگیریم چرا که در جامعه در بسیار خانواده ها مشکلات اقتصادی زیاد دیده میشود و این همه فقر مانع رشد سواد جوانان و نوجوانان گردیده است. درست است نقش برزگسالان در خارج مکتب موثر میباشد. اما خودی برزگستان و افراد مسوول خانواده به چالش های روزگار سر دچار اند. از جانب دیگر با در نظر داشت شرایط مساعد نقش برزگسالان نسبت به مسوولین مکاتب خیلی ها زیاد میباشد چرا که شاگردان در نزد استادان مکاتب نهایتاً مدت چهار ساعت میباشند اما در نزد والیدن بیشتر از 14 ساعت میباشند البته برزگسالان و والیدن مکلف اند در مدت معینه 14 ساعت اولادان خویشرا تحت نظارت و کنترول قرار دهند و از فعالیت های درسی و اجرای کار خانگی و تعقیب نمودن کورس های متنوع در آموزشگاه های شخصی وغیره اولاد خویشرا تشویق نمایند به نظر من در این صورت این اعمال برزگسالان در تربیه سالم و یادگیری متعلمان مکاتب خیلی ها موثر و مفید واقع میگردد. .
با عرض ادب پوهنیار فهیم « کوشا » استاد فاکولته علوم اجتماعی پوهنتون جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتبkk
7/7/09 9:57 AM as a reply to Nooria yousufy.
سلام براي تما م دوستان این سایت:
من با نظر استادخالده موافق هستم اما راجع به بخش 3سوال باید گفت که نقش استاد وفامیل در بخش تربیه شاگرد رول به سزا مهم دارند اما مادر بسیار مسول میباشد.
نظریا ت همه استادان قابل قدر است همه آنها را مطالعه نمودم بسیارنظریات جامع وقناعت بخش بود.
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/8/09 9:43 AM as a reply to nafeesa ehsan.
مسایل اداری مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
در قدم نخست باید اداره مکاتب را اشخاصی پیش ببرند که دارای دانش مسلکی و آگاه از میتودها , اصول ,پرنسیبهای شیوه اداره, مدیریت و روش های آن باشد. زمانی که اداره مکاتب را به اشخاص آگاه از مسایل اساسات روش و میتودهای تعلیم و تربیه واگذار شویم. در آن صورت میتوانیم یک اداره ی سالم و با اتوریته داشته باشیم.
همچنان جامعه نیز نقش موثر در بهبود اداره ی سالم و انکشاف تعلیم و تربیه دارد. و به خاطر تحکیم , تقویه و موثریت هر چه بیشتر کیفیت تدریس جامعه نقش بخصوص خود را ایفا می نماید . ارتباط خانواده ها و اولیای شاگردان با اداره و تامین روابط سالم نیز میتواند کیفیت تدریس را بالا ببرد.
استاد فوزیه کبیر استاد در پوهنتون جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/8/09 10:26 AM as a reply to nafeesa ehsan.
بنام عالم الغیب والشهاده و با امید بهبود کیفیت تدریس در مکاتب افغانستان اما بعد در جواب سوال روز باید چنین گفت:
البته مسایل اداری مکاتب و جامعه در بهبود کیفیت تدریس’ نقش خاص و بسزای را دارا می باشند.
چون اداره درست باعث انکشاف و حضور’ وظیفه شناسی شاگردان و معلمین گردیده ’ و باعث تحکیم نظم و کیفیت خوب تدریس درمکاتب خواهد شد. و شاگردان را نیز به فعالیت و رقابت وا داشته، بالآخره باعث تربیه وآموزش سالم، خوب و فعال اولاد جامعه خواهد شد.
از جانب دیگر نقش جامعه نیز در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب قابل ملاحظه و لمس میباشد. چون جامعه ایکه از نظام’ امنیت و قانون خوب برخوردار باشد، یک امر مسلم و طبیعی است که آموزش و پرورش در آن جامعه بمراتب والا تر صورت خواهد گرفت. مصداق قول ما کشورهای پیشرفته نمونه مثال شده میتواند.و عکس آن جامعه ایکه فاقد نظام’ امنیت، اقتصاد وغیره باشد، امر مسلم وطبیعی است که آموزش وپرورش در آن جامعه بمراتب خیلی ها پائین و ابتدایی قرار دارد مانند کشورهای عقب مانده در جهان.
با عرض حرمت و ادب
پوهیالی استاد عتیق الله « نافع » استاد فاکولته
علوم اجتماعی پوهنتون جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/8/09 12:04 PM as a reply to nafeesa ehsan.
مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
مسایل مربوط به اداره مکاتب طور آتی میخواهم پیرامون آن مختصرأ بحث نمایم ،
1-انسجام اداره ی مربوط به خود مکتب
2-نظم و دسپلین پروگرام های درسی به شکل مسلسل و منطقی
3-تنظیم صنوف به اساس کتگوری های مشخص
4-مشخص نمودن اساتید به اساس رشته در هر صنف
5-ایجاد گروپ های مشخص استادان و متعلمین و بکار انداختن آنان در صورت ضرورت مثل گروپ های سارندوی ،ورزش ،تیم ترانه ، هنر تمثیل و غیره.......
6-تنظیف و پام نگهداشتن مکتب با تمام ملحقات آن
از نکات فوق چنین استنباط مینمایم ، هر گاه درهر نهادی اگر منجمنت و یا اداره ی قوی مرکزی وجود داشته باشد قطعأ گفته میتوانیم که امورات مربوط به همان نهاد بوجه احسن و عاری از مشکلات ممکن باشد
هر جامعه نقش کلیدی را در خصوص سازندگی نظام های درسی در مکاتب ایفا نماید ، هر گاه در سطح یک کشر جوامع پویا و رسا داشته باشیم در واقع میتوانیم نظام خوب درسی را در مکاتب سراغ نمایم ، جوامع بشریت اگر از سطوح بالای زن حیاتی بهره مند باشند این خود در زمینه اعتلای نظام درسی در مکاتب نقش اساسی را دارا میباسد چون مکاتب و جامعه ارتباط خیلی ها نزدیک و نا گسستنی با هم دارند ، این مثال را میخواهم به گونه ساده از آدرس یک خانواده انعکاس دهم چون خانواده ها عضو جامعه ی شان هستند اگر یک فامیل ثروتمند و یک فامیل فقیر را در نظر گیریم و فرزندان شان را در پروسه ی درسی بویژه میتود های جدید سهیم سازیم درین جا شاگردان ثروتمند میتوانند سهم برازنده ی از خود نشان دهند به ، همین طور جوامع هم نقش اساسی را در سیستم درسی مکاتب داشته باشد
استاد خلیل احمد "کانجو" استاد در دانشگاه جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/8/09 12:21 PM as a reply to nafeesa ehsan.
زيات زيات سلا مونه ومحترمو استادانو او همکارانو ته وراندي کوم دشاگرد اواستاد ترمابين اختلاف بايد داسي رفعه شي اول استاد ته لازمه ده جه کوم شخصي دوشمني په يوه اکادميک ساهه کي ترسره نه کري مکاتب او پوهنتونونه يوه علمي جامعه ده بايد ترسره نشي دوهم استاد بايد دشاگرد حق ونه خوري يعني په نمروکي بي عدالتي ونه کري اوبل زما په نظر يواستاد که داستادي په شرايطوباندي خپل جان اعيارکري نوهيچ وخت شاگرد اواستاد تر مابين دوشمني نه راجي
دوهم سوال باندي نظر مي دادي چه ديوه شاگرد تشويق ديوي تولني نه ونوموري شاگردته ديره گته رسوي بايد يوشاگرد اويا يومحصيل بايد شه تشويق کري ترچو چي خپل زده کره په شه دول تر سره کري

يوه اداره هغه وخت خپلي تدريسي چاري په شه دول مخته بولي شي چه د هر مضمون بايد مسلکي استادان ولري او مطابق دخپل پرگرام خپلي تدريسي چاري تر سره کري او يوه مهمه خبره دآده چه دوخت پآبندي د غوره کري
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/8/09 12:28 PM as a reply to nafeesa ehsan.
زيات زيات سلا مونه ومحترمو استادانو او همکارانو ته وراندي کوم دشاگرد اواستاد ترمابين اختلاف بايد داسي رفعه شي اول استاد ته لازمه ده جه کوم شخصي دوشمني په يوه اکادميک ساهه کي ترسره نه کري مکاتب او پوهنتونونه يوه علمي جامعه ده بايد ترسره نشي دوهم استاد بايد دشاگرد حق ونه خوري يعني په نمروکي بي عدالتي ونه کري اوبل زما په نظر يواستاد که داستادي په شرايطوباندي خپل جان اعيارکري نوهيچ وخت شاگرد اواستاد تر مابين دوشمني نه راجي
دوهم سوال باندي نظر مي دادي چه ديوه شاگرد تشويق ديوي تولني نه ونوموري شاگردته ديره گته رسوي بايد يوشاگرد اويا يومحصيل بايد شه تشويق کري ترچو چي خپل زده کره په شه دول تر سره کري

يوه اداره هغه وخت خپلي تدريسي چاري په شه دول مخته بولي شي چه د هر مضمون بايد مسلکي استادان ولري او مطابق دخپل پرگرام خپلي تدريسي چاري تر سره کري او يوه مهمه خبره دآده چه دوخت پآبندي د غوره کري




نور حبيب نظرخيل دکندهآر پوهنتون آستآد
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/8/09 2:47 PM as a reply to nafeesa ehsan.
نخست عرض ادب برای تماماً علاقمندان و خواننده گان این ویبسایت آموزشی باد !
ثانیاً به سوال روز که در مورد آیا بالای سلوک شاگردان تشویق ( فامیل و کارمندان مکاتب ) تاثیر دارد؟ میتوان این چنین جواب ارائه کرد : بلی! آن هم مربوط به مهارت های تربیتی استادان و اعضای فامیل میگردد، البته آن مهارت هایکه از جانب استادان سر میزند، زیاد تر اوصاف و کردار خوب معلمان میباشد. که مستقیماً بالای سلوک شاگردان تأثیر میگذارد از قبیل: خلوص نیت، خُلق خوش، عزت به نفس، دلسوزی نسبت به شاگردان، تفقد از احوال شاگردان، احترام به شخصیت و افکار علمی شاگردان، انعطاف پذیری، نصایح اخلاقی و اجتماعی به شاگردان، قدردانی از شاگردان، رعایت عدالت و امثال آنها. مستقیماً بالای سلوک شاگردان اثر میگذارد.
همچنان برای علاقمند ساختن شاگردان به دروس از جانب والدین با تمویل اقتصادی و تشویق های به موقع خیلی ها مفید واقع میگردد. همچنان، طوریکه کلتور خاصه بارز انسان است که به سه حالت تبارز میکند، 1- از نگاه وراثت 2- از نگاه روانی 3- از نگاه اجتماعی، البته اطفال وقتیکه در دامان پر عطوفت والدین تربیه میشوند از نگاه روانی مستقیماً تحت تربیه قرار میگیرند چرا که علمای رواشناسی اظهار میدارند که ساعت اول طفل ساعت اول تربیت آن میباشد، بدین منظور والدین مکلف اند اطفال را رواناً در طول زنده گی سالم تربیه نمایند، بناءً موارد فوق در خصوص تربیه شاگردان رابطه مستقیم داشته و تأثیر گزار بالای سلوک نیک آنان از جانب استادان و اعم والدین خواهد بود.
بااحترام
سیداکبر «سادات » استاد فاکولته ی علوم اجتماعی پوهنتون جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/9/09 8:06 PM as a reply to khalida mahboob.
سلام به دست اندرکاران سایت وزین وخواندی GLP وهمه اساتید وکسانیکه این مطلب را مطالعه میفرماید.
از انجایکه معلوم است که در مکتب یا دانشگاه خشنونت وتنبه تعریف نشده وبه عنوان بد ترین ومنفور ترین اصطلاح در چنین مکان های با آنها برخورد میشود.
ولی بد بختانه در افغانستان از این اصطلاح در محیط های آموزشی واکادمیک به عنوان ابزار ووسیله استفاده شده که عواقب چون مرگ,سرخوردگی , معصیت ,..., را دربردارد.
باتوجه به سوال استادمحترم باید گفت که عوامل چون محیط, مکتب , خانواده , مربی , والدین , دوست "بزرک سال وخورد سال" ,امکانات ,..., تاثیر عمیق بالای روح وروان, شخصیت وبخصوص در تعلیم وتربیه یک دانشجو داشته که مهمترین گزینه های یادگیری وتاثیر گذارمیباشد.
آنچه درخور توجه مقامات زی صلاحی امورتعلیم وتربیه در افغانستان است باید به مسایل ذیل توجه مبذول گردد:
1. شرایظ بوجود آمده در محیط آموزشی چه مکتب یا دانشگاه باشد مملو از تعصبات قومی , لسانی , نژادی , مذهبی ,...,میباشد. راهکاریهای جهت محو ونابودی این موضوعات در سطح رهبریت ایجاد گردد.
2. توجه به امکانات وشرایط محیطی یک مکان آموزشی توجه گردد.
3. معلمین ومربیان مسلکی (تقویت دانشگاه تعلیم وتربیه)تشویق , ترغیب واستخدام گردد . این امر زمانی امکان پذیر است که به امتیازات مادی ومعنوی مربیان توجه گردد.
4. رقابت سالم در سطح افغانستان(ازطریق المپیاد های مضامین) در محیط های آموزشی بین دانشجویان , مربیان ورهبران موسسات ومکاتب , وتشویق آنها صورت گیرد.
5. مکانیزه نمودن سیسم های اداری , تدریسی , علمی هرموسسه مطابق به شرایط روز اقدام گردد .
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/9/09 8:08 PM as a reply to nafeesa ehsan.
دنوموری سوال دحواب په هکله:زما په اند دمحترمو استادانو نظریی درست دی خو زه لاندی حو تکی ورباندی اضافه کول غوارم :
دایومسلم واقعیت دی چی ددرس اوتدریس پرکیفیت باندی دشونحیو اداره اوټولنه ډیررول اومناسبه نقش لری.پدی خاطر دنوموړی مطرح شوی موضوع زما په اند باید دښونځیوداداری اورهبری د تیوری پر اساساتو باندی و پوهیزوچی په لاندی څوټکیو باندی خلاصه کولی شو:
1:دمعاصرودشونحیو درهبری پرنسیپونه
2 : دشونحیودولتی رهبری سازمانونه
3 :د تعلیمی اوتربیتی دکارونو په رهبری کی دشونحیودمدیر او معاون رول او نقش.
4 :دشونحیو پیداگوژیکی اومیتودیکی شوراگانو
5 : دشونحیوپلانگذاری
6 : دشونحیواجتماعی سازمانونه
7 :ددرسی موادو زیربناوی
په نتیجه کی که چیری پورته ذکرشوی پرنسیپونه پخپل ورځنی تعلیمی اوتربیتی کارونو په وخت کی تطبیق کرو نو به درس اوتدریس پرکیفیت باندی مثبت اثر کولای شی.دا باید زمونز په یاد وی چی د شاگردانو داولیاواوداجتماع سره تماسونه به جاری وی

رکن الدين مشکاني
د تعلیم او تربیه پو هنځی استاد
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/14/09 10:31 AM as a reply to nafeesa ehsan.
باعرض سلام وادب خدمت خواننده گان علاقمند این سایت!
به نظرمن سوال مطرح شده واقعاً یک سوال بسیارخوب وقابل توجه درعرصه آموزش وپرورش میباشد امابشکل بسیاروسیع مطرح شده است که شامل دوقسمت میباشد:
1- مسایل اداره ومدیریت درمکاتب.
2- نقش جامعه دربهبود کیفیت تدریس درمکاتب.
1- درواقعیت چگونگی اداره ومدیریت سالم درمکاتب یک موضوع اساسی وخیلی مهم دربهبود وکیفیت نظام آموزشی شاگردان است. داشتن یک اداره قوی ومدیریت سالم نه تنها درسطح مکاتب بلکه درتمام نهاد های اجتماعی، اقتصادی وسیاسی یک امرحتمی وضروری است که میتواند در روند فعالیتها وامورات نقش حیاتی داشته باشد.مکتب به عنوان یک نهادآموزشی وعلمی زمانی موفق خواهد بود که دارای یک اداره ومدیریت سالم بوده باشد. چه مراقبت ازپروسه تدریس معلمان توسط مدیران ومسؤلان امور، چگونگی روابط بین معلمان بااداره چیان، روابط بین شاگردان، معلمان واداره چیان،سازماندهی منظم امور وبالآخره موجودیت یک روحیه همکارانه باهریک ازدست اندرکاران اموراداری وتربیتی مکتب، که میتواند درانسجام فعالیتهای تعلیمی وتربیتی تأثیرات خاصی داشته باشد.
2- دررابطه به بخش دوم این سوال نظرمن اینست که مکتب خود به عنوان یک نهاد اجتماعی همیشه متأثر ازدیگرنهادهای جامعه است. بطورمثال طرز روابط فامیل ها، مردم وگروه های اجتماعی بامکاتب، طرزدیدها واحساس همکاری مردم با مکاتب ونهادهای تعلیمی وتحصیلی، توقعات مردم ازمکاتب وروحیه همکاری آنها، پاسخ دهی مکاتب به نیازهای شاگردان ،فامیل ها وجامعه، توجه دولت به مؤسسات آموزشی،چگونگی روابط بین مؤسسات آموزشی ، فضای با امن وقابل اعتماد درجامعه همه موضوعاتی هستند که میتوانند دربهبودی کیفیت تدریس وآموزش شاگردان ونحوه فعالیت های مکاتب نقش داشته باشند.

بااحترام

پوهنیار عبدالواسع "عظیمی"
استاد پوهنحی تعلیمات مسلکی
پوهنتون تعلیم وتربیه کابل
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
7/14/09 9:15 AM as a reply to nafeesa ehsan.
با عرض سلام

همه ما می دانیم که بستر اولیه تعلیم و تربیه اطفال خانواده می باشد پس اقدام نخستین دولت
باید اگاهی دادن به والدین و ترغیب انان به کشف وبارور ساختن استعدادهای نهفته کودکان باشد.
اقدامات بعدی شامل برنامه های طویل مدت دولت جهت ایجاد اصلاحات اساسی در نظام مکاتب و پوهنتون ها
خواهد بود که این اصلاحات دربرگیرنده هر گونه تغییر مثبت در سیستم اموزشی کشور می باشد

با احترام
فروهر فروغ
هرات
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
3/1/10 11:36 AM as a reply to nafeesa ehsan.
باعرض احترام عمیق :الف – محو خشونت درنهاد های تعلیمی وتحصیلی با شرایط ذیل حاصل می شود.
- تامین عدالت در صنف.
- تامین نظام آموزشی منظم.
- آگاهی از خشونت وعوامل آن.
- تلاش مثمر درجهت محو خشونت از طرف اداره.
- رشد ونموی سالم عاری از خشونت فامیلی.
ب – براساس اصل پیداگوژی سه منبع درکیفیت یادگیری متعلمان نقش اساسی دارد.
الف – مکتب ب – فامیل ج – محیط
بناً این سه منبع نقش اساسی را در یادگیری وانکشاف ذهن شاگردان دارا بوده یکی بردیگری نقش تعین کننده ومثبت دارد.
ج - بلی تشویق اعضای فامیل و کارمندان فوق العاده بالای آموزش تاثیر مثبت دارد.
د - حل مشکل اداره وتدریس:
- اداره چی (منیجر) آگاهی مسلکی داشته باشد.
- تقسیم کار را به مثابه یک اصل در نظر داشته و به آن باور داشته باشد.
- توان حل منازعات داخل اداره را داشته باشد.
- توانمندان تنظیم کار را در اداره مربوط خویش داشته باشد.
- افراد مسلکی را نظربه ضرورت استخدام نماید.
- دارای پلان کار بوده ، نیازمندی ها ، اولویت ، اهداف ونحوه فعالیت را مشخص نماید.
و – ازدیاد مکاتب مسلکی درشرایط کنونی جامعه ما نقش بسزای دارد که از طریق مکاتب مسلکی کارمندان وکارکنان مسلکی تقدیم جامعه شده نیازمندیهای جامعه را مرفوع میسازد مشروط بر اینکه زمینه های کار وفعالیت واستفاده از مسالک ایشان از طرف دولت تضمین گردد
پوهیالی سعیده ولیزاده ازپوهنتون جوزجان
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
3/3/10 8:06 AM as a reply to nafeesa ehsan.
سلام استاد نفیسه
باید بگویم که در مذاکرات که شما در مورد تعلیم و تربیه دارید جدیدآ قدم گذاشته ام. تمام استادان قسم شما سوالا واقعآ مفید و قابل ملاحظه را مطرح میکنند
موضوع اول در مورد خشونت بین شاگرد و معلم شاگرد با شاگرد میباشد یک اصل که در استادان مخصوصآ در افغانستان یافتم که معلم از ازیت و آزار شاگرد لذت میبرد به این معنی که وسع همکاری را دارد ولی در مقابل شاگرد دریغ میکند ببخشید نه تمام معلمان بلکه اکثریت آنها چی خوب خواهد بود که در این مورد تحقیق و تحلیل شود این خود خوشونت بوده و شاگرد چون شخص متکی بر معلم بوده عقده مند میگردد.

فامیل ها که اساس و یا بنیاد یک طفل سالم و یا ناسالم میباشد رسانه های مزخرف که متاسفانه یک کشور غریب با فکر های کوتاه منحصر آنها شده اند که آنرا مینامند( آرادی بیان) خوب به هرصورت این همه باعث بی ثباتی و خشونت در مکاتب میگردد.

راهای دوری از چنین مشکلات
اداره منسجم و قوی نظارت بالای معلمین
شریک ساختن فامیل های شاگردان و تعهد گرفتن از آنها درمورد مجزات که از طرف معارف پیش بینی گردیده است به نوع مثال چونکه ما جامعه خودرا میشناسیم شاگردان دچار کدام جرایم میگردند باید به آن مجازات پیشبین باشیم و آنرا با همکاری تما ادارات زیربط به عمل پیاده کنیم نه اینکه تنها شعار باشد

یک پیشنهاد چونکه شرایط در تغیر است یک موضوع مختص به موارد محیط سالم و تمام آن مندرجات خوبی که باعث تشویق و ترغیب شاگردان گردیده در چوکات معارف یا اینکه از طریق گروهای تنظیم شده اجتماعی رسانه ها و غیره عملی گردد که البته این همه وظیفه ایمانی متخصصین معارف است

خوب گفته ها نظریات زیاد است در اخیر حرف های خود را به این خاتمه میدهم هرکسی در هر موقفی که است اگر وظیفه سپرده شده اش را به نوع ابتکارانه و درست انجام دهد خیلی خوشونت ها رفع میگردد.

تشکر
روح الله
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتبkk
3/3/10 8:49 AM as a reply to Nooria yousufy.
استاد محترم سلام
به نظر که شما در باره نقش اجتماع در بهبود تعلیم و تربیه گفتید
من میگویم که بنیاد یا منبع برای یک اجتماع خوب در اول فامیل خوب و در قدم دوم معارف بهتر میباشد در صورتی که این دو ناکار باشد پس اجتماع خوب از کجا رویده تا نقش موثر در پیشرفت تعلیم و تربیه داشته باشد مخصوصآ در اجتماع که ما زیست داریم و فامیل های که در 15 عضو یک نفرشان باسواد که در جامعه افغانی برایش اطلاق میگردد (در مقایسه با معیار جهانی هیچ پرسان نکو) بنابراین بخاطر درست ساختن این همه دولت یک ابتکار گسترده و جدی به آن عمل کند تنها با معلم که جز این کشتی بزرگ است نمیتواند تمام این درد سر را حل بسازد


امید که استاد نظر اندازی مرا عدم احترام نگیرد
تشکر روح الله
RE: مسایل اداره مکاتب و نقش جامعه در بهبود کیفیت تدریس در مکاتب
3/3/10 8:59 AM as a reply to fowzia kabir.
استاد جان
ما فعلآ مکاتب را سوراخ داریم که دارای موقیعت خوب معلمین مسلکی اداره چی خوب و ماهر مواد درسی بهتر و همه آن چیزی که شما فکر میکنید مگر متاسفانه مفسد ترین محیط درسی در آنجا است پس مشکل در کجا است باید تفکر و تحقیق شود همه موارد که شما ذکر کردید در دیگر کشورها به حد آخر مفید تمام میشود اما اینجا نه
تشکر
روح الله
 Help | Contact Us