Discussions Discussions

Welcome to the HEP portal message boards, where you can join conversations with educators, start discussions on a topic of your choice, and post comments and questions.

For help using the message boards, click here for more information.

Important Announcement Important Announcement

 

Afghanistan Higher Education Announcement!

 

 

For some time now, the Afghanistan Higher Education portal has started its work under the Higher Education Project and wants to establish an educational competition in order to equip universities and improve the portal. Instructors from 14 faculties of education will participate in this competition and the top five faculties that would engage the most participants in the discussion board, will receive a projector and a laptop for their faculty.GLP will give five classroom projectors to the highest posting faculties of education. As you all know, every month Afghanistan Higher Education Portal introduces two educational topics for discussion in the message board and the faculty members post their responses about each topic.

 

Now, in order to increase the number of participants in the discussion as well as making academic discussion a custom/ ritual, the portal staff has established the above competition and the following criterions for this competition:

 

• By the end of December 2010, whichever faculty has the highest percentage of instructors attending these discussions and the highest number of posts, will be the winner of a projector for their faculty. The winner faculty will be chosen based on percentage system; for example if  -50 professors out of the 150 total professors from Kabul Education University participating regularly in the discussion board would count as 33%, and 13 professors out of the total 40 professors from Herat would count as 33%. GLP team would also be counting the number of posts by these professors from August through December 2010.

 

• In this competition, only discussion posted from August 1st, 2010 until December 31st, 2010 will be included.

 

• Each instructor has to write his/her name, department and province somewhere on the page when replying to a discussion post.
 
Message Boards Message Boards
Combination View Flat View Tree View
Threads [ Previous | Next ]
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تببا عرض حرمت و ادب خدمت تمام خوان
toggle
نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب qudratullah nazari 7/20/09 2:43 PM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تبط sataruddin sediqi 7/21/09 3:45 PM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تبط hasan rahnaward 7/27/09 10:09 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب رضا میرزایی 7/21/09 5:42 PM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب Abdul wasi azimi 7/22/09 2:45 PM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب M Nasim Tahsildar 7/28/09 4:37 PM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب Roknoddin Moshkani 7/26/09 9:21 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب Noorhabib Nazarkhil 9/7/09 9:38 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکاتب khalida mahboob 7/26/09 11:03 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب mohammad maqsood joya 7/26/09 1:04 PM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب spozhmay oriya 7/27/09 9:44 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب Basir Moqmi 7/27/09 11:05 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب rahimbakhsh faqiryar 7/28/09 4:46 PM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب Forouhar Forough 7/29/09 9:24 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب qudsia mustor 7/29/09 2:18 PM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تتر qasim wasim 7/29/09 3:14 PM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تتر muhamad fayeq janmal 8/1/09 10:33 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب Noorullah Aminyar 8/4/09 10:59 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب ismail hazraty 8/5/09 10:10 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب nafeesa ehsan 8/10/09 10:34 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تبدی fahim kosha 8/12/09 9:10 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب malalyjan daqiq 8/25/09 9:10 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تببا عرض حرمت و ادب خدمت تمام خوان fowzia kabir 8/25/09 9:22 AM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب momin roufi 8/26/09 12:21 PM
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب saida walizada 3/1/10 11:51 AM
نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/20/09 2:43 PM
قبلا یک بحث تحت عنو ان نصا ب تعلیمی که بثشتر مر بو ط نصا ب تعلیمی موسسا ت تحصیلا ت عا لی می شو د به تا ریج 2009/05/11 به همین پورتا ل شروع گر دید ه بود

ا زآن جا ییکه فا رغان پو هنځی ها ی تعلیم و تربیه به حیث استا د (معلم) در مکا تب موظف می گردند پس این استا دان با ید مطا بق نصا ب تعلیمی مکا تب تربیه شو ند که این عنو ان به حیث یک بحث خا ص تقد یم می گردد. استا دا ن پو هنځی تعلیم و تربیه پو هنتو ن قند ها ر برا ی تجد ید و بهتر سا ختن نصا ب تعلیمی (درمکا تب ) مسا یل ذیل را مورد بحث قرا ر داده اند.

چو نکه یک شا گر د مکتب نمی تو اند همزما ن در یک صنف درسی 12 یا 13 مضمو ن را بیا مو زد و هم از آن استفا ده اعظمی کند طو ریکه در افغا نستان همین سیستم به عمل است بر عکس در اکثر کشو ر ها ی دیگر به این تعدا د مضا مین در مکتب و جو د ند ارد.
اگر در نصا ب تعلیمی معا رف ما تعدا د مضا مین کم شو د این یک کا ر بهتر در نصا ب تعلیمی نخواهد بو د؟

و یا

اگرارزیا بی شا گردان جدید الشمو ل قبل از شمو لیت صو رت گیر د این یک طریقه بهتری نخو ا هد بود؟



با احترام

استا دان پو هنځی تعلیم و تر بیه پو هنتو ن قند ها ر




د تعلیمی نصا ب په هکله یو بحث په 2009/05/11 نیټه په همدی پورتا ل کی پیل شوی وه مگر دغه بحث تر ډیره حده پور ی د لوړو زده کړو موسسو و دنصا ب په اړوند وه.
له هغه ځا یه چی د ښوونی او روزنی د پو هنځیو فا رغان په ښوونځیو کی د ښوونکو په دندی گما رل کیږی او د ښوونی او روزنی د استا دانو مسو لیت لری. څو د غه ښوونکی د ښوونځیو د تعلیمی نصا ب سره سم وروزی نو دا عنوان د یوه ځانگری بحث لپاره وړاندی کیږی.د کندها ر پو هنتون د ښوونی او روزنی پو هنځی استا دان غواړی چی د ښوو نځیو د تعلیمی نصا ب د تجدید او ښه والی لپاره لاندی مسا یل د بحث لپاره مطرح کړی:

په دی خا طر چی یو زده کوونکی نشی کولای چی په یو تولگی کی 12 یا 13 مضا مین په یوه و خت کی زده کری. حا ل دا چی نوره نری کی د سوونحی مضا مین د و مره دیر ندی لکه چی په افغا نستا ن کی دی.
ایآ که دا مضا مین په تعلیمی نصا ب یو خه کم شی دا به یو سه والی په تعلیمی نصا ب کی نه وی؟

او یا

که چیر ی د ښوونځی د شمو لیت نه مخکی د زده کوونکو ارزونه تر سره شی دا به سمه طریقه نه وی؟


په درنښت

د کندهار پو هنتو ن د سوونی او روزنی پو هنخی استادان
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تبط
7/21/09 3:45 PM as a reply to qudratullah nazari.
با ابراز سپاس بیکران از اشتراک کننده گان پورتال :
باید گفت که نصاب تعلیمی یک کشور نمایانگر ارمان های ملی تعلیمی وتربیتی یک کشوربوده وسنگ بنای پیشرفت وترقی کشور روی ان استوار ، تعین کننده شیوه زندگی حال واینده افراد جامعه میباشد.
بناًنصاب تعلیمی مطابق شرائط زمانی در تغیر وتحول باشد . اگر نصاب تعلیمی در حالت رکود و بدون تغیر باشد ما از کاروان علمی وتکنالوژی جهانی به عقب خواهند افتاد .
فلهذا نصاب امروزی دارای محتوی طویل وکثرت مضامین بوده و کمیت ان بیشتر از کیفیت ان است .باید در نصاب فعلی از مضامین که درزندگی امروزی بازار ندارد ومشکلات افراد جامعه را حل نمی نماید ودر پیشرفت وترقی اینده شاگردان ان قدر رول مهم نداشته حذف ویا از محتوی ان کاسته شود، درمقابل در کیفیت وعملی بودن نصاب تعلیمی کار صورت گیرد تا شاگردان ما به زندگی امروز و اینده اماده باشد و مصدر خدمت خود جامعه و وطن وجامعه جهانی باشد .
پوهنمل ستارالدین (صدیقی )استاد پوهنحی روان شناسی وعلوم تربیتی .
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/21/09 5:42 PM as a reply to qudratullah nazari.
سلام به تمام استادان گرانقدر

بحث در مورد تعداد مضامین و یا حجم محتوای کتابهای درسی از مباحث بسیار جذاب و پیچیده در طرح نصاب تعلیمی است. در مورد سوال فوق باید به نکات زیر توجه کرد:
1- شاگردان مکتب برای ورود به دانشگاه آماده می شوند. برای ورود به دانشگاه، دانستن مفاهیم اساسی هر مضمون ضروری است. اگر با کاهش مضامین و یا حجم محتوا، در ادامه تحصیل شاگردان مشکلی به وجود آید این عمل منطقی به نظر نمی رسد.
2- با بررسی نصاب تعلیمی دوره قبل از دانشگاه کشورهای مختلف به این نتیجه خواهیم رسید که مضامین و حجم محتوا در مکاتب افغانستان نه تنها زیاد نیست بلکه بسیار ناچیز است.
3- در سالهای اخیر، نصاب تعلیمی توسط وزارت معارف تعدیل شده است.
4- عدم رشته بندی در مکاتب افغانستان، تمامی شاگردان را مجبور به خواندن تمامی مضامین می نماید.

ما شاهد آن هستم که در بسیاری از مکاتب، در ختم سال تحصیلی، معلمان موفق به ختم کتابهای درسی نمی شوند. این مسأله شبه زیاد بودن نصاب تعلیمی را در اذهان ایجاد می کند. در صورتی که این مسأله به سیستم مدیریتی در سطح کلان و خرد، مهارت و دانش معلمین مربوط می شود.
عدم توزیع به موقع کتابهای درسی و یا ناتوانی معلمان در تدریس محتوای کتابهای درسی به موقع، موجب بروز چنین مشکلاتی می شود.

نتیجه: مراکز تربیه معلم باید تقویت شوند تا معلمانی مسلکی را تحویل مکاتب افغانستان نمایند.

رضا میرزایی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دانشگاه کابل
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/22/09 2:45 PM as a reply to qudratullah nazari.
سلام وعرض ادب خدمت علاقه مندان وخوانندگان این سایت!
درواقع کیفیت یک نظام آموزشی وابسته به چگونگی کیفیت نصاب تعلیمی آن میباشد. یعنی یک نظام آموزشی زمانی موفق است که مبین خواست ها ونیازهای واقعی کنونی وآینده شاگردان ومردم باشد، این کارزمانی ممکن خواهد بود که یک نصاب تعلیمی که درآن نیازهای واقعی وعینی شاگردان، جامعه وسیرتحولات وانکشافات علوم وجهان درنظرگرفته شده باشد، طرح گردد.نصاب تعلیمی باید مطابق استعدادها وتوانای های جسمی ،ذهنی وروانی شاگردان درهردوره آموزشی وتحصیلی درنظرگرفته شود.اگردرنصاب تعلیمی استعداد وتوانایی آموزنده مدنظرنباشد، دسترسی به اهداف آموزشی مشکل خواهد بود چراکه هردوره آموزشی اهداف مشخصی رادنبال میکند. تعدد مضامین دردوره مکتب باید براساس یک اصول واهداف همان دوره درنظرگرفته شودکه ازیک طرف نیازهای شاگردان همان دوره رابرآورده سازدوازجانب دیگربتواند شاگردان را برای ورود به دوره بعدی آماده سازد. من به کثرت مضامین که ازیکطرف شاگردان نتوانند ازآنها استفاده خوبترنمایند وازجانب دیگر به زندگی واقعی وعینی شاگردان هیچگونه ارتباط نداشته باشد، مخالف هستم. کیفیت نصاب تعلیمی مهمتر ازکمیت آن است وکیفیت نصاب تعلیمی مربوط میشود به اینکه چقدرمیتواند شاگردان راآماده به حل مشکلات زندگی شان نماید وبه چه اندازه وچگونه میتوانند عملاً ازآنچه آموخته اند درزندگی عینی ومحیط شان ازآنهااستفاده نمایندومی خواهند استفاده کنند.درصورتیکه ساحه کابرد آنراندانندویا به زندگی فعلی وآینده شان ارتباط نداشته باشد، زیاد بودن مضامین بجزء ازضیاع وقت چیزی دیگری نخواهد بود.
درارتباط به ارزیابی شاگردان جدیدالشمول قبل ازشمولیت به مکتب بخاطر درک وتشخیص سویه وعلایق شاگردان و تشخیص علایق آنها به رشته مورد دلخواه واستعدادآنها یک طریقه بهتر خواهد بوداگرعملی گردد.

بااحترام
پوهنیار عبدالواسع "عظیمی"
استادپوهنحی تعلیمات مسلکی پوهنتون تعلیم وتربیه کابل
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/28/09 4:37 PM as a reply to qudratullah nazari.
به نظرمن برعلاوه موجودیت یک سلسله مشکلات در طرح نصاب تعلیمی, ازقبیل درنظرنگرفتن سطح سویه شاگردان بطورعموم در قسمت بعضی ازمضامین, بعضی مشکلات جدی تری که باعث عدم درک درست شاگردان نسبت به بعضی ازمضامین میشود موجوداست. یکی ازجدی ترین این مشکلات پایین بودن سطح کیفیت درسی, که از اثر نبود اساتید حرفه ای دربیشترین مکاتب کشور ماست, میباشد. در بعضی مکاتب نصاب تعلیمی نه تنها به فیصدی بالای اکمال نشده بلکه باموثریت بسیار کم همراه میباشد.
نتیجه: تعداد مضامین نظر به بعضی استانداردها واینکه شاگردان مکتب باید پیش از ورود به تحصیلات عالی آشنایی داشته باشند, به اندازه کافی است مگردر چنین حالتی, شرایطی را که به آن مواجه هستیم باید درنظرگرفته وبربهبود آنها کوشاباشیم.
استد بوهنحی تعلیم وتربیه بوهنتون هرات
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/26/09 9:21 AM as a reply to qudratullah nazari.
با ابراز تشکر ازاستادان محترم که درین بحث باابراز نظریات وپیشنهادات ارزنده شان اشتراک نمودند.بنظرمن اگر سیستم معارف ما به 3 کتگوری زیر تقسیم گردد ،ممکنست تااندازه ای به رفع این مشکل پرداخته شود.اول:ازصنف اول الی صنف پنجم.(1-2-3-4-5)دوم: ازصنف ششم الی صنف هشتم(6-7-8 )
سوم :ازصنف نهم الی صنف دوازدهم(9-10-11-12 ).که بترتیب دوره ابتداییه ،متوسطه ودوره ثانوی(لیسه ) رادربرمیگیرد ومطابق ان بادرنظرداشت محتویات نظریات اساتید محترم دانشگاها وپوهنحی های تعلیم وتربیه پروگرامهای درسی وتربیوی برای شان ساخته شود.
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکاتب
7/26/09 11:03 AM as a reply to qudratullah nazari.
سلام و عرض ادب خدمت تمامی اشتراک کننده گان شبکه!
در مورد افزایش کمیت و کیفیت نصاب تعلیمی در مکاتب چنین نظر باید داد که مکتب زیر بنای اموزش و پرورش فرد بوده و فارغین مکتب زیر بنای جامعه تلقی شده میتواند.پس داشتن یک جامعه سالم وابسته به چگونگی کیفیت و کمیت تعلیم و تربیه ای مکاتب میباشد.
بناً نصاب تعلیمی زمانی موثر بوده میتواند که:
1: مطابق شرایط کنونی باشد.
2:منطبق با سطح سویه شاگرد باشد.
3:عاری بودن محتوای مضامین ازتعصبات نژادی،مذهبی،ملیتی و غیره" چنانچه درشرایط قبلی نصاب که به اصول صنفی مدنظر گرفته میشد اکثراً موضوعات ان حاوی کلمات همچو جنگ ، تفنگ ، جهاد و غیره بود بناً اطفال از طفلیت ذهنیت شان به جنگ اماده میشد. حالانکه نیازمندی بیشتر شان به مسائل همچو اموختن قران ، اموختن اداب زندگی مثل غدا خوردن، لباس پوشیدن و اجرای مسولیت های خودی بوده میتواند.
4:به کیفیت محتوا نسبت به کمیت ان بیشتر توجه صورت گیرد.
البته تاکید بیشتر بالای کیفیت مضامین نمی نمایم کمیت هم بعضی موارد ضرورت ایجاد می نماید. مثلاً اموزش زبان انگلسی و کمپیوتر" که یک ضرورت مبرم در شرایط فعلی بوده میتواند" باید جز نصاب تعلیمی در دوره ای ابتدایی مکاتب باشد.
ولی هدف در اینجا از کمیت، حجم مضامین نبوده بلکه تعداد مضامین میباشد.چنانچه محتوای مضامین در هر دور تعلیمی باید منطبق با وقت مدنظر گرفته شده باشد.
به این دلیل که در بسیاری مکاتب ساعات درسی شان از30-35 دقیقه تجاوز نمی کند بناً عجز و ناتوانی استادان در این زمینه باعث می شود تا پروگرام درسی نا مکمل باقی بماند و در سال اینده به شاگردان مشکلات دیگر را ایجاد نماید.
خلاصه ازنظر بنده کیفیت و کمیت نصاب تعلیمی هر دو مورد ارزش قرار گرفته می تواند ولی اینکه چطور؟ و چگونه؟ استادان محترم می توانند ازنظریات فوق ذهنیت ام را در این مورد استنتاج نمایند.

با احترام

پوهیالی خالده محبوب استاد پوهنحی روانشناسی و علوم تربیتی پوهنتون کابل
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/26/09 1:04 PM as a reply to qudratullah nazari.
احتراما به جواب سوال شما پیرامون نصاب تعلیمی مکاتب این گونه پاسخ ارایه می گردد:
طوریکه میدانیم نصاب در لغت به معنی (حد و اندازه) معنی میدهد. و منظور از کاربرد آن در کنار مطالب و موضوعات درسی عبارت از سلسله مسایل و مضامینی است که یک دوره معینه آموزشی و صنوف مشخص برای شاگردان در نظر گرفته شده و عملی می گردد. که مطابق به آن شاگردان مکلف اند تا به غرض ارتقا به مدارج بالاتر تعلیمی و تحصیلی آن را فرا گیرند.
به نظر بنده چند مطلب مهم و حیاتی باید در نصاب تعلیمی مکاتب در نظر گرفته شود:
1- نصاب تعلیمی باید همیشه در موازات با معتقدات مردم عیار گردد. و سعی شود تا مطالب و موضوعات درسی در نصاب تعلیمی مخالف ارزش ها و هنجار های مردم و جامعه نباشد و یا هیچگاهی در تناقض با ارزشهای دینی و فرهنگی جامعه واقع نگردد.
2- در پروسه ساختار نصاب تعلیمی باید ضروریات و اولویت های جامعه تشخیص، تفکیک و انعکاس داده شود.
3- در حین تهیه نصاب تعلیمی باید میزان رشد جامعه از هر نقطه لحاظ مورد نظر قرار گیرد و نصاب تعلیمی باید پیوسطه روند روبه رشد داشته باشد.
4- در موقع ساختن نصاب تعلیمی باید شرایط: اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و حتی جغرافیایی کشور مدنظر قرار داده شود.
5- در ساختار نصاب تعلیمی سعی به عمل آید تا سطح درک و میزان سویه تعلیمی شاگردان در نظر گرفته شود، و نصاب تعلیمی مطابق با سطح درک و توانایی شاگردان عیار گردد.
6- در ساختار نصاب تعلیمی باید تسلسل منطقی در مضامین و موضوعات آموزشی در نظر گرفته شود، حتی الامکان سعی به عمل آید تا موضوعات از ساده به مشکل، از معلوم به مجهول و از بسیط به مرکب ساخته شود.
7- در نصاب تعلیمی باید روحیه وطندوستی، خدمتگزاری، صداقت، اعتماد به نفس، و منافع علیای ملی انعکاس یابد و از مطالب و مواردی که جنبه های ضدملی و تخریش کننده اذهان مردم باشد، جلوگیری به عمل آید.
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/27/09 9:44 AM as a reply to mohammad maqsood joya.
با عرض سلام واضهار سپاس از دست اندرکاران glp :
نصاب تعلیمی عبارت است از هرآن چیزی که شاگرد چه درمکتب یا موسسات آموزشی ویا بیرون از موسسات آموزشی تحت رهنمایی موسسات آموزشی ویا معلمین فرا میگیرد.
یک طرح نصاب تعلیمی خوب باید دربرگیرنده سه جز باشد:
1- موضوع آموزش یا محتوا:یعنی موضوعات کلیدی را باید انتخاب نمود.
2- ترتیب زمانی آموزش : یعنی تسلسل موضوعات که کدام موضوع اول وکدام دوم بیاید.
3- طریقه تدریس: یعنی از آسان به مشکل برود.
لذا درساختن نصاب تعلیمی باید تقسیم مضامین،انتخاب مضامین وشیوه های تدریس مضامین درنظر گرفته شود.
نصاب تعلیمی باید همیشه درحال تغیر باشد و مطابق نیازمندی های جامعه عیارگردد.
ودرقسمت افزایش یا کاهش مضامین باید گفت که کیفیت مهمتر از کمیت است ولی به نظر من کمیت فعلی مضامین درمکاتب بهتر است ولی به شرطی که ما معلمین مسلکی داشته باشیم تا درست آنرا تدریس نمایند ولی کیفیت محتوای مضامین به نظر من مطابق سطح ذهنی وتعلیمی شاگردان نبوده وبالاتر از سطح آنهاست مخصوصاً صنوف پایین . لذا بجای کاهش کمیت مضامین اگر درکیفیت آنها تغیراتی به وجود آید بهتر خواهد بود.
با احترام
سپوژمی اوریا استاد دیپارتمنت روانشناسی پوهنتون کابل
پوهنحی روانشناسی وعلوم تربیتی
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تبط
7/27/09 10:09 AM as a reply to sataruddin sediqi.
سلام وعرض ادب دارم خدمت همه مربیان واساتید گرامی.
نصاب تعلیمی یک کشور مبین هویت , آرمان واهداف اساسی یک کشور در قبال ملت ومردم همان کشور است از آن جایکه کشور ما بارکود سی ساله در عرصه تعلیم وتربیه روبرو گردیده وازکاروان ترقی وپشرفت درین عرصه بازمانده است . بعد از بوجود آمدن حکومت مردمی درقسمت ترتیب وتبین نصاب کارهای انجام شده که نیازمندی ها فعلی کشور مار ا جواب گو نیست که از انجمله میتوان کثرت مضامین را نام برد, وهمچنان نصاب تعلمی ما اصلاح نشده ودچار یک عدم هماهنگی بین محتوایات آن به شدت دیده میشود.
به نظر من نصاب تعلیمی ما باید کته گوری های ذیل دسته بندی گردد .
1. از صنف اول تا صنف نهم عمومیات درنظر گرفته و مهارت های یک شاگرد نظر به یک رشته بخصوص تشخیص گردد.
2. بعد از صنف نهم رشته بندی(علوم طبیعی, علوم ریاضی , علوم انسانی , ...,) گردیده وشاگرد مطابق به علاقه ومهارت که در یک رشته خاص دارد همان رشته را تا صنف دوازدهم دنبال نماید.
3. زمانیکه از صنف نهم به بعد رشته بندی گردید کانکورهم های اختصاصی مطابق به رشته های که در نصاب تعلیمی کشور در نظر گرفته میشود بایدامتحان تخصصی گردد.
4. نصاب های که بعد از صنف نهم تا صنف دوازدهم باید تبیین گردد مطابق نیازمندی های روز وزندگی واقعی کشور ما درنظر گرفته شود.
تشکر
حسن رهنورد غلامی
استاد دردانشکده تعلیم وتربیه دانشگاه بامیان
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/27/09 11:05 AM as a reply to qudratullah nazari.
نخست احترامات عمیق قلبی خویش را حضور علاقمندا ن پورتال بخصوص بخش مباحثه تقدیم میدارم .
موضوع نصاب تعلیمی را چنین به بحث میگیریم: نصاب تعلیمی برنامه منظم تدریسی است که دور نمای تدریس را بر مبنای آموزش وپرورش بمنظور تربیت کادر ها ومتخصصان دارای تحصیلات عا لی ووفادار به وطن برای رشد جا معه در نظر گرفته میشود.
اساسا نصاب تعلیمی مکاتب بر تازه ترین دستاورد های علمی وتخنیک باید اتکا داشته باشد اما فراموش نباید کرد نصاب تعلیمی از لحا ظ میتودیک نیزخصوصیات مشخص را که در آ ن مراحل رشد ، توانمندی ها وعدم توانایی که درهریک از مراحل موجود است در مر کز توجه قرار دهد .چنانچه درنصاب تعلیمی جدید دوره ابتدایی مکاتب اگر متوجه شویم ظرفیت بهره هوش هیچگاه در نظر گرفته نشده تعدد مضامین مختلف اصلا توانمندی بنیادی آ موزش وظرفیت انرا پایین آ ورده . ودر دوره های بعدی نیز علاقه وعدم علاقه بطور کل در نظر نیست شاگردان الی ختم دوره بکلوریا مکلف ومقید به تعلیمات عمومی در تمام بخش میباشند.مگر شاگردیکه علاقه به مضامین ساینسی ندارد مجبورا باید انرا تعقیب کنند ویا بر عکس آن . در حالیکه در نظامهای آموزشی سایر کشور ها چنین نیست. شاگردان بعداز دوره متوسطه به رشته های مورد علاقه شان کشانیده میشوند که در نهایت نتیجه موثر ومفیدرا بدست میاورند درحالیکه درنصاب تعلیمی جدید وزارت محترم معارف به این مسله توجه نگردیده پس لازم است درنصاب تعلیمی مسایل ذیل درنظر گرفته شود.
تعلیم وتربیه اجباری رایگان ابتدایی، فراگیری تعلیم وتربیه به زبان مادری، رابطه تعلیم وتربیه باکار وتولید،هماهنگ بودن تعلیم وتربیه علوم_ فرهنگ وهنر معاصر، هماهنگ بودن تعلیم وتربیه با جهات وعرصه گوناگون مطابق نیاز امروزوفردا، تشخیص وشناخت تعلیم وتربیه به گونه یک اصل اجتماعی بمنظور ظرفیت سازی، اتکا تعلیم وتربیه بر اساسات علمی زمان، واحدبودن سیستم تعلیم وتربیه سراسری با در نظر داشت اصل رشته ،علاقه وپذیریش، انکشاف وگسترش نصاب تعلیمی با دیگر اندیشی در تعلیمات، زمینه سازی شرایط بیشترعلمی با درنظر داشت توانمندی جذب ازلحاظ کمیت وکیفیت.
با مشخصه های فوق میتوانیم نصاب تعلیمی مفید وموثر داشته باشیم البته نصاب ازطرف متخصصین ودوکتورین تعلیم وتربیه طرح گردد نه اینجوها وافراد غیر مسلکی که هم اکنون در وزارت محترم معارف موجوداست .
با احترام
پوهنیار مقیمی ازپوهنتون جوزجان
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/28/09 4:46 PM as a reply to qudratullah nazari.
با عرض سلام بجواب سوال شما نظر من این است که نصاب تعلیمی هرکشورمطابق به بعضی مسایل مانند مسایل دینی ،مذهبی ،لسانی ،عنعنوی وکلتوری ترتیب گردیده است وازآرمان ها واهداف ملی هرکشور است .چون جهان درحال تحول باپیشرفت سریع تکنالوژی است بایدنصاب تعلیمی هرکشور یک سلسله تغیرات رونما گردد بعضی مضامین که تدریس شان امروز ضرور نیست حذف شود وبعضی مضامین جدید مانند کمپیوتر،محیط زیست وغیره گنجانیده شود وسعی شود نصاب تعلیمی شکل تخصصی داشته باشد مثلا مضامین کیمیا ،بیولوژی ،فزیک تحت نام ساینس ،مضامین جغرافیه ،تاریخ ،جیولوژی وغیره مضامین مربوطه اش تحت نام اجتماعیات ودیگربخش همین قسم ترتیب وتهیه گردد.شاگردان میتوانند مطابق به علاقه واستعداد خویش رشته موردنظر خودرابعدازدوره متوسطه تعین نموده پرورسه آموزش بهترصورت گرفته ونصاب تعلیمی هم کم وبامفهوم بهتر مطرح میگردد
بااحترام
رحیم بخش فقیریار استاد بوهنحی تعلیم وتربیه بوهنتون هرات
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/29/09 9:24 AM as a reply to qudratullah nazari.
Dear respected teacher

According to my idea it will be much more effective if there are few subjects with higher
quality.Also the students won't have any problem with choosing their favorite faculty if there is a classification in diffrent majors in high schools such as:Math,Science,Art,Literature and etc;therefore they don't have to study the subjects which they are not interested in!!!


With respect
Forouhar Forough
Herat
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
7/29/09 2:18 PM as a reply to Forouhar Forough.
عرض ادب دارم خدمت خواننده عزیز
قسمیکه برای همگان هویدا است در مکاتب افغانستان معمولاً از سیستم آموزش محور استفاده میشود بجز از بعضی مکاتبکه در شهرهای بزرگ قرار دارند که معلم صاحبان این مکاتب به سمینار ها معرفی شده وبا روش محتوا محور آشنا شده تا اندازه از روش محتوا محور در تدریس دوروس خویش استفاده میکنند. بناءً برای تدریس بهتر لازم است تا معلم صاحبان را با شیوه های مدرن که فعلاً در جهان رایج است آشنا بسازیم.
اگر صادقانه اعتراف کنیم مشکل اساسی در نصاب تعلیمی نمیباشد بلکه در طرز تدریس استادان محترم میباشد . اگر یک استاد بالای درس خویش حاکم باشد، معلومات و اگاهی کامل از مضمونیکه تدریس میکند داشته باشد. از هر شیوه و میتودیکه استفاده کند موفق خواهد بود. بشرطیکه یک معلم در قبال شاگردان و وظیفه مقدس خود ا حساس مسولیت کند وبا آماده گی کامل و مطالعه زیاد داخل صنف شود و از نگاه روحی و روانی در آرامش کامل بسرببرد. در اینصورت درس او مثمر ثمر خواهد بود.
نکته بعدی از دیدگاه من رشته بندی شاگردان بعد از صنوف متوسطه میباشد در اینصورت استادان میتوانند که رشته تخصصی خویش را تدریس کنند و شاگردان هدفمند درس بخوانند. فعلاً اکثر مکاتب با این مشکل مواجه اند که تعدادی از استادان بنا به بعضی مشکلات مضمون تخصصی خود را تدریس نمیکنند در عوض مضمونی را تدریس میکنند که خارج از رشته آنها میباشد.
نکته سوم اینکه کسانیکه کتب درسی مکاتب را تألیف و تدوین میکنند باید متخصصان تعلیم و تربیه باشند تا بتوانند که موضوعات کتاب را در مورد مسا یل زنده گی روزمره و مسایل مربوط به جامعه و محیط که در آن شاگردان زنده گی میکنند بنگا رند و در کتب تدریسی مکاتب مو ضوعات که از درک و فهم شا گردان دور باشد باید جداً خوداری شود و همچنان سن و سا ل شا گردان نیز در نظر گرفته شود مخصوصاً در مضامین دینی که این موضوع در نظر گرفته نمیشود. در ضمن مولفان کتب تدریسی مکاتب کسانی با شند که از حال و احوال ، سویه و شرایط اقتصادی متعلمان باخبر باشند. تا بتوانند کتب تألیف یا تدوین نمایند که برای شاگردان و معلمان دلچسپ واقع شده و از آن استفاده اعظمی نمایند.


قدسیه مستور
پوهنخی تعلیم و تربیه هرات
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تتر
7/29/09 3:14 PM as a reply to qudratullah nazari.
باعرض سلام واحترام :
درموردنصاب تعلیمی ومسایل مربوط به مکاتب افغانستان نظریات استادان محترم قابل قدراست واماآنچه که به عنوان نصاب تعلیمی درمکاتب کشور معمول ومروج است جزیک سلسله فعالیت های دورازواقعیت های زندگی جامعه چیزدیگری نمی باشد.این فعالیت هارهگشای مشکل ماکه همانامحوبیسوادی وترویج فرهنگ سوادوآموزش است ،نمیباشد.مثال های زنده یی ازوضع تدریس وآموزش درسرتاسرکشورداریم مثلا شاگردان افغانستانی که درمکاتب کشوربه درس مصروف می باشندونصاب تعلیمی نظام آموزشی مابالایشان تطبیق می شودباهیچ یک ازشاگردان مکاتب کشورهای حتی عقب مانده یی جهان قابل مقایسه نیست .درحالیکه اطفال افغانستان درهرکشوری که مصروف درس وآموزش میباشندازجمله شاگردان ممتازبه حساب می آیندواین موضوع به تجربه ثابت شده است .پس علت اصلی مشکل نصاب تعلیمی ماناهمگونی فعالیت های تعلیمی بازندگی اجتماعی است ونتیجه یی آن عدم رشدفکری وذهنی واجتماعی وحتی عاطفی اطفال وشاگردان کشوراست که دراین زمینه بایدکارجدی مطابق به واقعیت های عینی جامعه انجام گیردوکاشناسی آن به عهده یی کارشناسان باتجربه یی افغانی است .
قاسم وسیم
آمردیپارتمنت تعلیمات مسلکی پوهنحی تعلیم وتربیه پوهنتون هرات
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تتر
8/1/09 10:33 AM as a reply to qasim wasim.
خبل تاوده سلامونه اونيكي هيلي دوستانوته وراندي كوم
دسوال به جواب كي بايد ووايم سي مدرسه يا مكتب دزده كري اساسي بنا ده همدارنكه ديوي جامعي شه او بد دمكتب او مدرسي بوري اره لري.
اودمكتب لباره تعليمي نصاب دير ضروري ده جي داوسني شرايطو مطابق جورسوي وي يعني دااوسني حالت مدنظر ونيول شي داسلامي اصولو مطابق يعني شاكرد دكوجني توب سخه شه عادت او دير معلومات داسلام به مورد كي ولري دا زكه جي دير جوانان فارغ شوي دي دمكاتبو او بوهنتونو سخه مكر متاصفانه داسلا م به اره معلومات يي كم دي.
تعليمي نصاب بايد دشاكرد دسويي مطابق وسي,دنزادي ,مزهبي ,مليتي و داسي نورو سخه ماورا وي.
دتعليمي نصاب لباره بايد ووايم جي داستاد خالدي نظريات دير شه دي زكه جي تول مربوط شرايط يي واضيح كري دي
نو بدي اساس ضرور نده جي تكراري كلمات زكر شي كوم نور معلومات سي ما ليكل هغه استاد خالدي محبوب ليكلي دي. او زه يي نظر تاييدوم داستادانو دسر لوري به هيله.
بوهيالي محمدفايق(جانمل)
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
8/4/09 10:59 AM as a reply to qudratullah nazari.
با تقدیم سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و علاقمندان تعلیم و تربیه ی سالم کشوردر کشوری که شعله ها ی داغ و خانمانسوز جنگ هستی های مادی و معنوی آنرا به نیستی وبربادی کشانده ،امید های انسان این سرزمین را تا حدی به یاس مبدل کرده چی میشود اشخاص متعهد ورسالتمند این سرزمین به خاطر تعلیم وتربیه ی سالم اولاد وطن مسوولانه ودلسوزانه بیاندیشند وغور وتعمق نمایند تا باشد بالوسیله ی آموزش وپرورش سالم ومترقی کشور ماتمزده و به خون خفته ی خویش را به شاهراه ترقی وتمدن جهانی رهگشا و رهنمون گردیم.
ما از کاپی کاریها ی کور کورانه وتقلید محض جدا جلو گیری نماییم با درک عمیق از بافت اتنیکی جامعه وخواست و نیازمندیهای آن در قسمت تهیه وترتیب نصاب تعلیمی در لیسه ها، پایینتر وبالاتر ازآن نیز بادانش مسلکی ،مهارت وتجربه ی غنی مجدانه ومتعهدانه اقدام وعمل نماییم.
درقسمت کمیت وکیفیت محتوای مضامین با در نظر داشت پیشینه ی تاریخی ، حوادث چند دهه ی اخیر وتحلیل کلی عمیق و همه جانبه ی شرایط زنده گی اجتماعی –فرهنگی واقتصادی –سیاسی جامعه گامها ی متین و استوار گذاشته شود بهتر خواهد بود.
در تقسیم بندی رشته ها هممانند سایر اساتید گرامی من نیز موافق ام شاگردانیکه در رشته های مشخص علوم اجتماعی و طبیعی در لیسه ها به طور جداگانه درس میخوانند میتوانند در موسسات تحصیلات عالی موفقانه به رشته ی مورد نظر تحصیل نمایند.
با احترام
سید نورالله امینیار استاد در پوهنتون جوزجان
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
8/5/09 10:10 AM as a reply to qudratullah nazari.
با تقدیم سلام وعرض ادب خدمت خواننده گان ودست اندر کاران سایت جی ال پی
نصاب تعلیمی بخش اساسی و سنگ بنای پروسه آموزش را در عرصه تعلیمی وتحصیلی تشکیل میدهد واین به این معنا است که نصاب تعلیمی رویکرد یست که به وسیله آن معلمان مکاتب عملکرد شان را اندازه گیری مینماید ویا به عباره دیگر معلمان با استفاده از آن میتوانند بدانند که شاگردان شان درر سیدن به اهداف آموزش تا چه حد موفق بوده اند طرح برنامه نصاب تعلیمی کار سهل وساده نبوده بلکه مستلزم تمرکز زیاد بر جزیاً ت میباشد . نصاب تعلیمی در عین زمان میتوانند یک کار کاملا حساس باشد زیرا تقاضای شاگردان ووالدین وسایر جوانب ذیدخل وذیعلاقه خواهان یک نصاب تعلیمی دقیق ومنصفانه میباشد . در هنگام طرح ریزی برنامه نصاب تعلیمی مکاتب نهایت درجه کوشش به عمل آید به طرح برنامه تحصیلات عالی هماهنگ باشد واین یکی از مهمترین نکات است که با شیوه آموزش موثر مطابقت میداشته باشد . واین هماهنگی نصاب تعلیمی برای شاگردان که ازمکاتب به تحصیلات عالی روی میاورند برای شان فرصت میدهد که در جریان برنامه نصاب تعلیمی که در مکاتب به آن برخورده اند با نصاب تحصیلی یعنی در تحصیلا ت عالی روبرو میشوند از دانش قبلی استفاده موثر نموده بتوانند .
بناً رابطه برنامه نصاب تعلیمی مکاتب یک همانگی دقیق با برنامه دانشگاه ها مطابفت کامل داشته باشد .
ساختار برنامه نصاب تعلیمی نخستین گامیست که انکشاف مسلکی شاگردان را در برنامه نصاب تعلیمی بعدی رهنمای میکند .
بناً پیشنهاد ما درترتیب وتنظیم برنامه نصاب تعلیمی اینست .
1- نصاب تعلیمی به منظور رسیدن به اهداف اساسی آموزشی متکی باشد .
2- از اعتبار خاص بر خوردار باشد به این معنا که انواع اعتبار نصاب تعلیمی شامل محتوا ی آن باشد .
3- نصاب تعلیمی با ثبات باشد یعنی سا ختار آن طوری طرح گردد در هر حالت از آن نتیجه مثبت بدست آید .
4- قابل تطبیق باشد به این معنا که در طرح نصاب تعلیمی دقیق فکر شود تا موضوعات آن علمی بوده و ارتباط عملی آن در زندگی موتر باشد .
5- نصاب تعلیمی اثر گذار باشد یعنی تطبیق آن درموفع اجرا کمک نموده بتواند .
پوهنیار محمد اسماعیل حضرتی استاد در پوهنتون جوزجان
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
8/10/09 10:34 AM as a reply to ismail hazraty.
با عرض سلام به استادان دانشمند قندهار و دست اندرکاران این پروسه:در جواب سوال شما باید گفت که نصاب تعلیمی مکاتب ،زیر بنای تعلیم و تربیه و خشت تهداب علم و دانش یک مملکت میباشد پس در مورد آن فکر کردن و تعمق نمودن کار دانشمندان است .از اینکه به نظر شما تعداد مضامین در مکاتب ما بسیار زیاد است باید بگویم که سال گذشته یک تعداد دانشمندان به غرض تدوین کتاب های مکاتب با معاش مناسب در وزارت معارف کار کردند البته این مصارف گزاف توسط بانک جهانی پرداخته شد ،ایا جامعه ملل که این مصارف گزاف را می پرداختند در مورد نصاب تعلیمی آن فکر نکردند، آیا مشاورین فرهنگی جاپان و هند ودیگر کشور ها در این زمینه وزارت معارف را کمک نکردند و حتی استادان را به کشور هند در این ارتباط اعزام نمودند،پس نصاب تعلیمی را معارف ما به تنهایی تغییر نمیدهد ،معارف ما ازکشورهای دیگردر عرصه تهیه کتب درسی وتدوین نصاب تعلیمی و تعیین محتوی مضامین کمک میگیرد.و راستی که مکاتب کشور بسیار از علم دانش معادل مکاتب کشور های همسایه عقب مانده اند و بیاییدعلت این عقب ماندگی را جستجو کنیم ،درمورد مشکلات شاگردان اگر بحث کنیم مشکلات شان ناشی از اینست :که
محل مناسب برای درس خواندن ندارند
تعداد شاگردان در یک صنف بسیار زیاداست
ساعت درسی کوتاه است
استادان به شیوه محتوا محور تدریس میکنند
استعداد های شاگردان بکار انداخته نمیشود
عوامل وضیعتی نیز در آن دخیل است.
در مورد سوال دوم شما که آیا جدیدالشمول قبل از شمولیت به مکاتب باید ارزیابی شوند؟ باید عرض کنم که مقصد شما از این ارزیابی چیست ،ایا میخواهید یک تعداد محدود که اولاد های شانرا بمکاتب غرض کسب تحصیل میفرستند ،و این ها از ارزیابی ترسیده و به تعداد بیسوادان افزوده شود
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تبدی
8/12/09 9:10 AM as a reply to qudratullah nazari.
نخست عرض ادب برای خواننده گان عزیز!
همانا به همه دانشمندان، استادان و معارف دوستان بهتر معلوم است، که نصاب تعلیمی با یک تسلسل درست و محاسبه شده
ی قبلی افغانستان شمول توسط مسوولین وزارت معارف مطابق مقتضات زمان تهیه و تا فی الحال مرعی الاجراء میباشد. اما سوال من اینست که تا دو سال قبل، نظریات و پیشنهادات در مورد کم شدن و یا زیاد شدن نصاب تعلیمی وجود نداشت؟ به نظر من جواب این سوال را میتوان چنین ارایه کرد: اگر توجه خاص از جانب مسوولین در عرصه انکشاف مسلکی استادان معارف و تغییرات در معاش استادان و تمویل مواد درسی، کتابخانه ها، لابراتوار ها و امثال آنها صورت گیرد. مشکلات تا حدی حل خواهد شد. و از جانب دیگر توجه خاص اولیای طلاب شرط است، از اینکه آنها مکلف اند تا اولاد خویشرا مواظبت نمایند. چرا که شاگردان نسبت با استادان زیادتر با والدین خویش ارتباط دارند مثلاً با استاد به مدت 4 ساعت ارتباط دارند ولی با والیدین 20 ساعت سر و کار دارند.
بناءً توجه دو جانبه فوق الذ کر چون مسوولین معارف و اولیای شاگردان بالای شاگردان صورت گیرد، خود به خود نصاب تعلیمی بالای شاگردان به طور مثبت تطبیق و ثمر بخش نسبت به حال واقع میگردد.
به نظر من با عث پیشنهاد استادان معظم ولایت باستانی و علمپرور قندهار در مورد کم شدن نصاب درسی در مکاتب شده، عدم علاقه مندی یک عده ی از فامیل های محترم و خودی شاگردان مییاشد. چرا که آنها مصروف کار های خویش میباشند.
از جانب دیگر من وقتی موافق این نظریه و پیشنهاد میشدم ، در صورتیکه آن تعداد مضامین که از نصاب تعلیمی حذف گردد، در آینده در جهت پیشبرد دروس تحصیلات عالی و کریکولم درسی نقش نمی داشتند. اما تماماً مضامین که در 12 سال مکتب مورد مطالعه قرار میگیرند، در آینده جزء هر یک از رشته های تحصیلی خواهد بودند. بناءً چگونه میتوان یک تعداد مضامین را از نصاب تعلیمی مکاتب حذف نمود؟

بااحترام پوهنیار فهیم « کوشا » استاد دیپارتمنت تاریخ فاکولته علوم اجتماعی پوهنتون جوزجان .
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
8/25/09 9:10 AM as a reply to qudratullah nazari.
سلام و عرض ادب دارم خدمت تمام خواننده گان گرامی
طوریکه به همه گان معلوم است کشور ما افغانستان تاریخ کهن و باستانی دارد و بدون شک در سالیان اخیر یعنی سه دهه جنگ در همه ابعاد سیاسی, اجتماعی و فرهنگی کشور ما دستخوش سیتم هاو نظام های مختلف قرار گرفت .همچنان تراژیدی دیگری که هموطنان عزیز ما از کشورشان آ و اره و در دیار غربت به هر گوشه کنار دنیا پراگنده شدند. در این دوران نسل جوان ما از نعمت سواد و علم بی بهره ماند و یا هم اگر علم اموخت از وطن خود نا اشنا ماند .
بدین لحا ظ وظیفه دولت و وزارت معارف است که بخاطر طرح و تدوین نصاب تعلیمی و تربیتی خوب و عالی که مطابق و موافق با نیاز مندی های جامعه و تحلیل از وضع کنونی کشور ما باشد اقدام نموده و گام های موثری در این راه بردارد. وزارت معارف مکلف است تا در نو سازی و ساختارنصاب, پلان تعلیمی جدید و تدوین کتاب های موثری که مطابق به سطع و سویه شاگرذان مکاتب عمومی در افغانستان است اقدام نماید .
کاپی کاری از سیتم ها و نصاب های تعلیمی کشور های مختلف هیچ دردی دوا نخواهد کرد چرا که تطبیق و زمینه کار برد چینین نصاب تعلمی و تربیتی دز افغانستان مشکل میباشد . ما اگر به یک باره گی بخواهم چنین سیتم را تطبیق نمایم شاید اکثریت بی سواد خواهد ماند .
نصاب تعلمی خصو صا کشور ما افغانستان باید با توجه به وضع خاص جامعه کنونی افغانستان و هم اهنگی با موازین و معیار های که بتواند که جوابگوی نیاز های مبرم مادی و معنوی جامعه ما باشد پی ریزی گردد.
نصاب تعلمی و ترییتی چنان تهیه گردد که هدف ان تربیت و تعلیم اولاد وطن بادر نظر داشت مقتضیات جامعه و مردم ما باشد
جوانان بتوانند با استفاده از نصاب جدبد تعلیمی و تربیتی بعد از فراغت از مکاتب و تحصیلات عالی دارای تفکر سالم ودانش نوین وطنخواه ومردم دوست باشد و در نتیجه با عزم راسخ از تحولات جدید و مثبت نصاب جدید استفاده نموده و به منظور ساختن افغانستان نوین و ایجاد جامعه مرفه برای هموطنان شان مصدر خدمت شوند .
در این جا ما به خااطر ساختن یک نصاب جدید و عالی نیاز به دانشمندان ,نوسینده گان دلسوز و با تجربه ضرورت داریم تا نیازمندی های مردم و جامعه خویش همچنان اوضاع و احوال کشور شان را درک نموده و مطابق ان نصاب جدید را تهیه و بعدآ در تطبیق ان به کمک معلمان دلسوز در مکاتب موفق خواهم شد.
با احترام پوهیالی ملالی " دقیق" استاد پوهنتون جوزجان
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تببا عرض حرمت و ادب خدمت تمام خوان
8/25/09 9:22 AM as a reply to qudratullah nazari.
با عرض حرمت و ادب خدمت تمام خواننده گان عزیز
زمانیکه وزارت معارف میخواهد به خاطر رشد استعداد جوانان و اولاد جامعه نصاب تعلیمی جدیدی را به وجود بیاورد اولتر از همه ضرورت ,نیازمندیها ومقتیضات جامعه را در نظر بیگرد و چرا که سه دهه جنگ افغانستان و امدن سیتم و نظام های مختلف در افغانستان سبب شده که هر نظام به دلخواه خود نصاب تعلیمی و تربیتی بسازد از همین سبب است که امروز را تا پیش از سه دهه جنگ در افغانستان مقایسه کنیم سطح و سویه شاگردان خیلی ها ضیعف است. رد و بدل شدن نصاب های تعلیمی نظر به نظام های مختلف نمیتواند هیچ دردو تراژیدی ابعاد فر هنگی ما را درمان کند صرف اینکه نصاف تعلیمی مطا بقت به اوضاع و احوال و نیاز مندیهای جامعه افغانی باشد میتواند تا حدودی و به تدریج بسیاری از خلاهای گذشته را جبران کند .اگر زمان معارف و نصاب تعلیمی سردار داود خان و محمد ظاهر شاه ببنییم و مطالعه نمایم سویه شاگردان انها خیلی ها بلند بود حتی شاگردان که از صنف 9 فارغ میشد ند بهترین معلم و ریس ,مدیر به جامعه تقدیم میشدند نسبت به نصاب فعلی بسیار مضامین دلچسپ نظر به به هر سویه تا صنف دوازدهم نصاب تعلیمی ساخته میشد .شاگردان تنبل اصلا بیسار محدود و انگشت شمار بود ولی فعلا شاگردانی داریم که از صنف دوازدهم فارغ شده اصلا از سواد کافی خواندن و نوشتن بر خوردار نیست پس این مسله اشکار میسازد که سیتم ها و نصاب های مختلف هر زمان رد و بدل میشوند هر کسی به دلخواه خود نصاب میسازد
با احترام پوهیالی فوزیه "کبیر رحیمی" استاد پوهنتون جوزجان
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
8/26/09 12:21 PM as a reply to qudratullah nazari.
سلام و عرض ادب به خواننده گان GLP:
نصاب تعلیمی مکاتب
نصاب تعلیمی بخش بنیادی تعلیم و تربیه بوده که شامل مضامین مختلف در موسسات تعلیمی و تحصیلی میباشد و برویت آن مسیر اصلی آموزش روشن می گردد. در واقعیت امر نصاب تعلیمی مکاتب مانند مشعل است که برای رهنمایی آموزگاران و دانش آموزان اما، ساختار برنامه نصاب تعلیمی کهن که در کشور ما تا کنون معمول است در عرصه تعلیم و تربیه مورد استفاده قرار میگیرد جای خود را در برنامه نصاب تعلیمی جدید تعویض نماید باید از منابع استفاده شود که با مقتضیات جامعه و زمان ما موافق بوده و محتویات آن بتواند تفکر صحیح را در اندیشه کودکان اساس گذاری کند و جوانان دانش آموز ما را با روش های دانش نوین آشنا سازد.
شاگردان ما باید با انکشاف علوم و پیشرفت تکنالوژی معاصر آشنایی داشته با عزم راسخ از تحولات جدید و مثبتی که بمیان می آید مستفید گردیده در آینده در ساختار آفغانستان نوین بخاطر ایجاد جامعه مدنی علاوه بر تحولات ساینس و تکنالوژی آگاهی با علوم انسانی، حقوق بشری، صلح، وحدت ملی و همزیستی مسالمت آمیز سهم فعال گرفته در اولویت کارهای آموزشی شان قرار گیرد .
نصاب تعلیمی جدید مکاتب باید با توجه به وضع خاص جامعه کنونی میهن ما همآهنگ با موازین و معیارهای منطقه بوده باشد و جوابگوی نیازمندی های مبرم مادی و معنوی جامعه شده بتواند که یکی از مبرمترین وظیفه دست اندرکاران متعهد و رسالتمند سیستم آموزش و پرورش میباشد.
پوهنیار عبدالمومن استاد پوهنتون جوزجان
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
9/7/09 9:38 AM as a reply to Roknoddin Moshkani.
دير احترامانه سلامونه وخپلو همکارانوته پيش کوم
دمکتب دنصاب تعليمي په هکله زمانظر دادي چه دمکتپ دوره ديره مهمه دوره ده بايد وشاګردانوته داسي دغه نصاب اعيار شي چه مرپوط ددوي دسويي وي اودغه نصاپ پايد دهر مضمون دهر صنف دجنجيردحلقي په شان يووپل پسي پيوسته وي او هره موضوع په يوه صنف کي پايد ورته خلاصه شي
RE: نصا ب تعلیمی و مسا یل مربوط به مکا تب
3/1/10 11:51 AM as a reply to qudratullah nazari.
با عرض احترام وادب:

الف – نصاب تعلیمی بادرنظرداشت ضرورت علمی ترتیب وتدوین گردد مسله کم وزیاد آن تعین کننده نبوده ضرورت ها اساس میباشد اما با آنهم محدود بودن بهتر از زیاد بودن آن است.
ب – ارزیابی شاگردان قبل از شمولیت جنبه های رهنمائی داشته باشد.
- درمورد شناخت شاگرد.
- درمورد هویت (تذکره تابعیت )
- درمورد هوش وذکاوت شاگرد.
بااحترام
پوهیالی سعیده ولیزاده ازپوهنتون جوزجان
 Help | Contact Us