Discussions Discussions

Welcome to the HEP portal message boards, where you can join conversations with educators, start discussions on a topic of your choice, and post comments and questions.

For help using the message boards, click here for more information.

Important Announcement Important Announcement

 

Afghanistan Higher Education Announcement!

 

 

For some time now, the Afghanistan Higher Education portal has started its work under the Higher Education Project and wants to establish an educational competition in order to equip universities and improve the portal. Instructors from 14 faculties of education will participate in this competition and the top five faculties that would engage the most participants in the discussion board, will receive a projector and a laptop for their faculty.GLP will give five classroom projectors to the highest posting faculties of education. As you all know, every month Afghanistan Higher Education Portal introduces two educational topics for discussion in the message board and the faculty members post their responses about each topic.

 

Now, in order to increase the number of participants in the discussion as well as making academic discussion a custom/ ritual, the portal staff has established the above competition and the following criterions for this competition:

 

• By the end of December 2010, whichever faculty has the highest percentage of instructors attending these discussions and the highest number of posts, will be the winner of a projector for their faculty. The winner faculty will be chosen based on percentage system; for example if  -50 professors out of the 150 total professors from Kabul Education University participating regularly in the discussion board would count as 33%, and 13 professors out of the total 40 professors from Herat would count as 33%. GLP team would also be counting the number of posts by these professors from August through December 2010.

 

• In this competition, only discussion posted from August 1st, 2010 until December 31st, 2010 will be included.

 

• Each instructor has to write his/her name, department and province somewhere on the page when replying to a discussion post.
 
Message Boards Message Boards
Combination View Flat View Tree View
Threads [ Previous | Next ]
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان ب
toggle
تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان hasan rahnaward 8/19/09 3:22 PM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان رضا میرزایی 8/23/09 2:22 PM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان ب salma ahadi 8/27/09 9:00 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان Gulistan Hossainy 9/6/10 2:14 PM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان Khairuddin Khairkhah 8/26/09 9:51 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان qasim wasim 8/27/09 9:13 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان spozhmay oriya 8/26/09 10:01 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان mohammad maqsood joya 8/26/09 10:52 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان nafeesa ehsan 8/26/09 11:40 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان Basir Moqmi 8/26/09 12:09 PM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان ریحانه فقیری 8/27/09 9:11 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان shazia rahimi 8/27/09 9:17 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان Roknoddin Moshkani 9/1/09 9:05 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان malalyjan daqiq 9/1/09 10:33 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان Abdul wasi azimi 9/1/09 11:39 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان Noorullah Aminyar 9/1/09 2:26 PM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان muhamad fayeq janmal 9/5/09 12:06 PM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان ismail hazraty 9/8/09 10:06 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان momin roufi 9/8/09 11:59 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان Forouhar Forough 9/11/09 8:49 PM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان rahimbakhsh faqiryar 9/13/09 10:28 AM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان qudsia mustor 9/15/09 10:25 PM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان qudratullah nazari 1/17/10 4:00 PM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان saida walizada 3/1/10 12:38 PM
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان Roohullah Shekaib 3/11/10 9:54 AM
تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
8/19/09 3:22 PM
آنطوریکه میدانید سه دهه ای بحران درافغانستان همه چیز را ویران ونابود کرد ه, تحصیلات عالی از آنجمله
شریآن های است که از این نعمت بسا بزرگ بی نصب نبوده که تداوی وترمیم آن به مدت ها وقت وتلاش های پیگر فرزنداان این مرز وبوم نیازمند است
که درحال حاضر قدمهای اولیه تداوی وترمیم این شریان در دست کار است که امید واریم با تلاش های خستگی ناپذیر اساتید محترم ودست اندرکاران این عرصه در آینده نه چندان دور شاهد درخشش وتغییرات مثبت خواهیم بودباتوجه به مشکلات که هر موسسه تحصلی نظر به شرایط محیطی وجوی خویش دارد

چگونه یک مسول یا رئس آن موسسه به مشکلات فایق آید؟


درصورتیکه رئس موسسه با مشکلات کنار نیاید تغییر در رهبریت لازم است این تغییر تحت کدام شرایط بازگوگردد؟

اگرتغییرات به اساس مساییل سیاسی رقم خورد ویک مدیرسیاسی در محیط اکادمیک آید آیا میتوان اهداف ومرام این مدیررا کارمندان(اساتید) به نفع آن موسسه سوق داد چگونه ؟

با احترام


حسن"رهنورد غلامی"
تعلیم و تربیه با میا ن
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
8/23/09 2:22 PM as a reply to hasan rahnaward.
به نام خدا و با سلام

بحث مدیریت سازمان های آموزشی از جمله مباحث بسیار پیچیده علم مدیریت آموزشی است. این پیچیدگی ناشی از پیچیدگی پروسه تعلیم و تربیه است. خصوصیات منحصر به فردی که یک سازمان آموزشی دارد مدیریت آنرا از مدیریت دیگر سازمانها متفاوت می سازد.
جناب آقای رهنورد، سوالات شما بسیار کلی است و در طی این چند خط نمی تون به آنها جوابهای قناعت بخش داد. اما به صورت خلاصه باید گفت که مدیر وظایف مشخصی دارد. به طور کلی مدیر در یک موسسه تصمیم می گیرد و تصمیم خود را عملی می سازد. در حقیقت با همین دو عمل خاص می تواند پروسه مدیریتی خود را پیش ببرد. یعنی مشکلات را پیدا کند، برایشان راه حل پیدا کند، آنرا عملی کند و در نهایت کارهای خود را مورد ارزیابی قرار بدهد.
هر سازمان به حیث یک سیستم، برای تغییر مدیریت خود پروسه ها و طرزالعملهای مخصوصی دارد. قضاوت در مورد تغییر مدیریت یک سازمان به خود آن سازمان مربوط می شود. اما بدون شک، یکی از وظایف مهم مدیر، مدیریت کردن تحول است.
کارمندان یک موسسه نقشی اساسی را در مدیریت موسسه بازی می کنند. کارمندان می توانند با تشکیل سازمانهای غیر رسمی (گروپها) در درون سازمان، خواستها و مشی ها خود را به مدیر دیکته کنند. اما باید مواظب بود که مدیر از صلاحیتهایی برخوردار است که گاه استفاده از آنها بسیار به ضرر کارمندان خواهد بود.

رضا میرزایی
دانشگاه کابل
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
8/26/09 9:51 AM as a reply to hasan rahnaward.
اسلام علیکم ورحمت الله وبراکاته به تمام استادان گرامی که این مطلب را مطالعه می کنند!
جناب استاد رهنورد به شما هم سلام تقدیم می کنم ضمن سلام به جواب شما باید بگویم که یک رهبر بایددارای صفات ذیل باشد: نیک نام، مهربان صادق عادل فصیح خونسرد تصمیم گیرنده خوب شنونده خوب مبتکر اعماد بنفس لایق عفوکننده باثبات وقت گذار به جای من ما باید بگوید بازیر دست تان خود رویه نیک داشته باشد در بعضی از مواقع از تغافل کار بگیرد وقضایارا درست بررسی نماید درکار زار خود شفافیت داشته باشد.
همچنان چند قسم رهبر وجود دارد ازجمله شیوه تعادل را داشته باشد درتمام کار های اداره از تعادل کار بگیرد. در آن وقت میتواند به مشکلات فایق آید ومشکلات را بر طرف نموده بحیث رهبر موفق شناخته شود.بامسائل سیاسی نمیتواند رهبر موفق شناخته شود بلکه یک رهبر مقطعی می باشد.
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
8/26/09 10:01 AM as a reply to hasan rahnaward.
با عرض سلام و اظهار امتنان ازGLP !
رهبریت یک بحث مهم جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی است . هر رهبر باید درایت کافی برای فایق آمدن برمشکلات ر ا داشته باشد واین درایت را میتواند از طریق کسب دانش رهبری به دست آورد وهم هنر فایق آمدن برمشکلات را بداند، زیرا رهبری نه تنها علم بلکه هنر نیز است و رهبر موفق نه تنها علم بلکه هنر رهبری را هم باید داشته باشد . اما اگر یک رهبر نمی تواند بر مشکلات موسسه فایق آید پس باید در رهبریت آن موسسه تغیرات آید.
دریک موسسه تحصیلی زمانی که تغیر در رهبریت صورت می گیرد باید خصوصیات وشرایطی که یک رهبر لازماً باید داشته باشد مد نظر گرفته شود.طوریکه ازکارمندان موسسه باید نظرخواهی صورت گیرد و فردی انتخاب گردد که دانش، تجربه وهنر رهبری را بداندوازهمه مهمتر اینکه باید فرد ازهمان موسسه انتخاب شود زیرا او مشکلات آن موسسه را میداند و میتواند راه حلی برای آن بیابد.
سپوژمی اوریا
پوهنحی روانشناسی وعلوم تربیتی
دیپارتمنت روانشناسی پوهنتون کابل
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
8/26/09 10:52 AM as a reply to hasan rahnaward.
در پاسخ به سوال استاد پوهنتون بامیان در رابطه با تغییر در رهبری موسسات تحصیلات عالی
به نظر بنده یک مدیر مؤفق و کارآ در پهلوی سایر ویژگی های مدیریتی مفید خویش باید دو پاینت عمده ذیل را نیز دارا باشد:
1- قدرت درک و آشنایی با مشکلات و دریافت راه حل های درست و ممکن مبتنی بر خلاقیت و ابتکار، استقلالیت در امر تصمیم گیری با اتکا به مشوره همکاران، صاحبنظران و در نظر داشت آراء و نظریات هیات رهبری موسسه تحصیلی مطابق به خصوصیات موسسات تحصیلی در کشور.
2- تطبیق پلان و پالیسی های تربیتی با استفاده از وسایل دست داشته و امکانات موجود و با رعایت حال مشمولین و زیر مجموعه های موسسه مورد نظر. زیرا همان طوریکه گفته اند: بعد دومی اداره ، گذاره است و اداره بدون حوصله مندی و گذشت های بجا و به موقع ، امکان پذیر نیست. ار اینرو میتوان گفت که آموزش و فراگیری فنون اداره علم است و تطبیق آن درعمل و زندگی عملی هنر است.
با در نظرداشت مطالب فوق لازم به ذکر می دانم که :
تغییر در رهبریت و به ویژه رهبری یک موسسه تحصیلی هم می تواند خوبی ها و حسناتی داشته و یا برعکست خطرات و مشکلاتی را در قبال داشته باشد. که در اغلب موارد دشوار و زیان بار خواهد بود.
- این موضوع که همیشه پیامد تغییرات نو آوری را در قبال دارد یک امر مسلم و طبیعی است. به خصوص اگر این تغییرات صرفا سلیقه ای و یا لحاظ کردن افراد نبوده، بلکه منظور از آن ارتقای سطح کیفیت بازدهی و بهبود در وضیعت موسسات تحصیلی باشد، خیلی ها مفید و ارزنده خواهد بود.
برعکس اگر این تغییرات فقط به منظور ملاحظات سیاسی، مصلحت بینی ها و رعایت حال افراد و اشخاص و بدون در نظرداشت لیاقت کارآیی و اصل شایسته سالاری عملی گردد، نهایت زیانباراست.
گذشته از آن زمانی ممکن است که رهبری موسسات تحصیلی خواهان ایجاد برنامه های جدید و نوآوری های در عرصه تحصیلا عالی باشد که تطبیق آن مستلزم زمان بیشتری باشد، در انصورت ممکن است رهبری جدید برنامه های قبلی را دنبال نکرده و برنامه های جدیدی را رویدست گیرد در آن صورت ادامه برنامه های قبلی نقش بر آب خواهد شد.
در هر صورت هرگاه تغییرات جدید به منظور بهبود و ارتقای کیفیت باشد بهتر خواهد بود در صورتیکه برتری و شایستگی رهبری جدید به صورت عینی و مشهود محرز گردد، مفید و مثبت خواهد بود.
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
8/26/09 11:40 AM as a reply to mohammad maqsood joya.
باعرض سلام به استاد محترم رهنورد صاحب : در باره سوال شمادر مورد اینکه تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی در ورتیکه رهبر به مشکلات فایق آمده نتوانند حتمی است یا خیر ؟ باید به عرض برسانم که ریشه مشکلات باید جستجو گردد تا راه حل درست برای معضله پیدا گردد ،رهبریت در صورت موفق میباشد که ریشه مشکل را پیدا کند اگر ریشه مشکلات خود رهبر باشد پس تغییر آن حتمی است یعنی رهبر از اداره و منجمنت بصورت علمی آگاهی ندارد ظرفیت کاری ندارد در مورد موسسه که کار می کند شناخت کامل ندارد مغرور و خود خواه است ، استفاده جو است ،استراحت طلب است و غیره.لاکن اگر مشکل ناشی از عوامل دیگر است پس لزومی برای تغییر رهبریت دیده نمیشود:بطور مثال اگر در موسسه تحصیلی گروپ های قومی ملیت پرستی و سمتپرستی وجود دارد که مشکلات را برای رهبریت خلق می کند پس وزارت مربوطه در حل این نوع مشکل باید رهبریت را کمک کند .زیرا تغییر در رهبریت نه تنها این مشکل را برطرف نمیکند بلکه اضافه هم می سازد.
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
8/26/09 12:09 PM as a reply to hasan rahnaward.
نخست ازهمه سلام واحترامات تقدیم است!
بعد سلام باید اظهار نمایم سوال مطرحه شده کوتاه اما در برگیرنده مسا یل وموضوعات زیاد است که شا مل بخشهای متعدد از اداره ومدیریت میگردد. به صورت فشرده نمیشود برای آن جواب ارایه کرد، امابا آنهم تا آنجایکه مربوط به فایق آمدن مسوول یا مدیردریک اداره میگردد بایدتوجه داشت که حل مشکل یک مهارت است، که هرفرد در هر جنبه از زندگی به ندرت ساعتی راسپری میکند بدون آنکه به حل نوعی از مشکل روبرو نشود.شغل مسوول یا ریس (مدیر) به طور ذاتی حل مشکل است، اگردر اداره مشکلاتی نبود نیازی به مدیران هم نمیباشد . از اینرو تصوریک حلال مشکلات فاقد صلاحیت به عنوان یک مدیریا مسوول موفق کاریست مشکل. صلاحیت ومسوولیت هردولازم وملزوم یکدیگر می باشد یکی مکمل دیگری است. در هر بخش ازکارها دوروش برای حل مشکل وجود دارد یکی عقلانی ودیگری خلاقانه.حل عقلانی عبارت از نوع حل مشکل است که مسوولان هرروز به طور مستمر در بسیاری از موارد بکار میگیرند. در حل خلاقانه ، مشکل کمتر رخ میدهد. زیرا توانایی حل حلاقانه مشکل قهرمانان را از ترسوها، وظیفه های موفق را از ناموفق ، مسوولان کامیاب رااز سرگردانها جدا میکند.اثر گذاری شگرفی برکارایی اداره دارد.
برای فعالیت تمام بخشهای اداری انضباط امریست ضروری وهمچنان در مورد خواسته های اعضا باید توجه صورت گیردمشروط بر اینکه اهداف اداره را زیر سوال نبرد. علاوه براین از حقوق افراد دفا ع صورت گیردوزمینه ومحیط آ رام کاری برای اداره فراهم گردد. زیرا اداره یک نهاد اجتماعی است مبتنی بر هدف میباشد. سا ختار آن بصورت آگاهانه طرح ریزی گردیده دارایی یک سیستم فعال و همآ هنگ میباشد وبا محیط خارجی ارتباط دارد.
پس روی تغییر در رهبریت زیاد جدی نباید بود بلکه در موردازبین بردن بی ثباتی، فراهم آوردن روابط انسانی، سرعت وتحول راباید درنظر داشت. زیرا موسسه در متن یک نظام بوجود میآید وموسسه ممثل واجرا کننده اهداف نظام است ونظام ها طبعاٌ که سیاسی میباشند. نا کارایی مسوول در وابسته بودن آن نیست بلکه در نداشتن اعتماد به نفس ، داشتن ترس از شکست وانتقاد ، نا همگونی ونا همرنگی وعدم تمرکز ذهن اومیباشد . اگر آنچه در فوق تذکر یا فت مدنظر باشد مسوولان میتوانند بر مشکلات فا یق آیند.

پوهنیار مقیمی استاد پوهنتون جوزجان
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان ب
8/27/09 9:00 AM as a reply to رضا میرزایی.
به نام خداوند معتال
با عرض سلام و ادب خدمت تما م استادان محترم
استاد محترم در قدم نخست باید گفت که سوال شما بسیار کلی است بنده در طی چند خط نمی توان جواب قناعت بخشی ارایه کرد چون رهبریت یک بحث بزرگ در بخش علوم انسانی است . اما به صورت فشرده باید گفت که یک رهبربر علاو ه که دارای صفات زیاد است و باید سه صفت را یک رهبر داشته باشد که بر مشکلات فایق اید یک که متخصص در علم رهبریت و هنر رهبریت داشته باشد و انرا باید بانداگر علم داشته باشد و هنرنداشته باشد باز هم موفق نیست باید هر دو را دارا باشد در قدم دوم باید متقیقی و شجاع باشد در قدم سوم باید مدبر و خوب و همجنان از اخلاق نیک و اعتماد به نفس بر خودار باشد به بس این صفا ت با هم وابسته به یک دیگر است بس اگر رهبر این سه صفت را داشته باشد میتواند به مشکلات فایق اید و یک اداره را به خوبی بیش ببرد اگر رهبر دارای صفات خوب نباشد و صفات مثل شخصیت , ارتباط , اعتماد به نفس , اخلاق , تصمیم گیری , علم وهنر,شجاعت , خلاق , ...... و غیره رانداشته باشد به اداره رو به سقوط است مثل که ما شاید همجو رهبران هستم در افغانستان

با احترام
استاد : سلما احدی
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
8/27/09 9:11 AM as a reply to hasan rahnaward.
بنام خدواوند بزرگ

اسلام و علیکم و رحمت الله و برکات خدمت استادان نهایت محترم
باید گفت که رهبری مثل یک کوه یخ است که ده فیصد آن روی آب و باقی در زیر آب قرار دارد ، که ده فیصد نمایانگر مهارتها بوده و نود فیصد شخصیت فردو قدرت درونی فرد را نشان می دهد.یعنی قدرت درونی و مهارتها می تواند سبب بروز مشکلات ویا از بین رفتن مشکلات شود. یک رهبر خوب کسی است، که در کار وارد باشد، نظم و دسپلین داشته و توانای برای انجام دادن در کارهارا داشته حتی اگر برایش خوشایند هم نباشد.با زیر دستان به گونه صمیمیت داشته باشد که اداره از دست اش نرود.مشکلات دیگران راحل نماید نه اینکه سبب بروز مشکلات شود .همیشه در فکر پیشرفت باشد، به همه یکسان توجه داشته و از تبعیض خودداری نماید.نباید فراموش کرد که هیچ رهبری به تنهای نمی تواند یک اداره را به پیش ببرد. به این معنی که ما نه تنها به یک رهبر صادق،لایق و با درایت بلکه به کارکنان صارق، لایق و با درایت نیز نیاز داریم.به نظر بنده هرگاه یک مدیر صفات خوب مدیریتی را داشته باشد،لیکن کارکنان برعکس باشد در آنصورت مشکلاتی زیادی به بار خواهد آمد.یک مسؤل می تواند ابتدا مشکلات را از خود کارکنان بگیرد بعد با تدبیر برای رفع آن دست به کار شود. در صورتیکه ریس به مشکلات رسیدگی نتواند، تغییر در رهبریت ضروری است، تا باشد که یک اداره خوبی داشته باشیم،که سبب موفقیت شود.

با احترام
پوهنیار ریحانه"فقیری"
استاد دیپارتمنت روانشناسی
پوهنحی روانشناسی و علوم تربیتی
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
8/27/09 9:13 AM as a reply to Khairuddin Khairkhah.
به جواب سوال آقای رهنوردصاحب باید گفت که:
تغییردررهبریت یک موسسه یی تحصیلی به چگونگی شیوه یی مدیریتی آن نهادارتباط می گیرد.بدین معناکه اگرشیوه یی دموکراتیک یعنی اصل همکاری متقابل وتشریک جمعی درپیشبرداموربین رهبروکارمندان (استادان)وجودداشته باشد،این کمال مطلوب است وبنابراین نیازی به تغییرشیوه یی رهبریت نیست وفایق آمدن برمشکلات ازطریق تشریک مساعی وسهم بیدریغانه یی رهبروپیروامکان پذیرمی باشد.درغیرآن تغییردرشیوه یی رهبری الزامی است واین درست زمانی ممکن می شودکه اعضاوکارمندان اداره باایجادتشکل خودی برمبنای اصل پیشرفت وترقی تامحوکامل رهبری خودکامگی ازخواسته هاونیازهای دموکراتیک خوددفاع نموده وهمواره درپیگیری آن جدی ومصمم باشندبه یقین که موفقیت وپیروزی رانصیب خواهندشد.
قاسم وسیم
استادپوهنحی تعلیم وتربیه
پوهنتون هرات
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
8/27/09 9:17 AM as a reply to hasan rahnaward.
با عرض سلام وادب خدمت دست اندرکاران وخواننده گان پورتال وزارت تحصیلات عالی!

با تشکراز جناب محترم رهنمود صاحب،گرچه موضوعی را که شما مطرح نموده اید بسیار وسیع وبحث برانگیز است، که ذکر آن دراینجاامکان ناپذیراست،اما با آنهم کوشش مینمایم تامختصراً نظر خویشرا را ارائه نمائیم،رهبری ومدیریت دوموضوع جداگانه بوده ویکی از تفاوتهای که بین این دواصطلاح وجود دارد اینست که عموماً انتخاب مدیران انتصابی است، اما رهبران هیچ گاه نمی توانند که انتصاب گردند،بلکه آنها باید از طرف مردم وملت انتخاب گردند، پس این مربوط به مهارت ،دانش وتقوا رهبر میگردد که چگونه مردم را تحت تاثیر ونفوذ خود قرار دهد و با استفاده از کدام مهارت ها بتواند با آنها ارتباط برقرار نمائید، تا مردم وی را انتخاب نمایند و مطابق به خواست ها وهدف های وی عمل نمایند،موفقیت رهبر در این است تا نماینده گی ازملت خود نمائید، برخواسته از ملت ومردم خود باشد، توانایی درک وحل مشکلات آنها را داشته باشد،درغم و دردآنها خود را شریک سازدوخلاصه،رهبر حثیت نگهبان دروازه را دارد وهمیشه از مردم وجامعه خود چی دردرون وچی در بیرون از سازمان دفاع نمائید،رهبر باید به عنوان یک الگو نماینده گی از مردم خود نمائید. پس براین اساس لازم است تا یک رهبر ازیک سلسله صفات وخصوصیاتی برخوردار باشد، تابتواند جامعه ومردم خود را به سوی موفقیت، پیشرفت وترقی سوق دهدو اما، اگر یک رهبر از چنین توانایی هابرخوردار نباشد وا به حال آن ملت وجامعه که سرنوشت شان به خاک وخون وبربادی کشانیده خواهد شد، قسمیکه مثال های زنده آنرا در ادوارمختلف تاریخ ماعیناً مشاهده میکنیم ، که رهبران خوب چگونه توانسته اند جامعه خود را به سوی رشد وترقی بکشانند،و رهبران بد چطور با سرنوشت مردم بازی نموده وبالاخره جامعه خود را رو به بربادی سوق داده اند.


بااحترام
شازیه "رحیمی"
استاد در فاکولته روانشناسی وعلوم
تربیتی پوهنتون کابل
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/1/09 9:05 AM as a reply to hasan rahnaward.
ازنظرما بطور خلاصه رهبریت موسسات تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی بهترست براساس شایستگلی مسلکی باشد تابتوان به اهداف اساسی تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی رسید مهم نیست که رهبر موسسه مذکور سیاسیت یا غیر سیاسی .مهم اینست که فرد موصوف متعهد به ارزشهای تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی باشد ودرنظرش حق اولیت داشته باشد.راز موفقیت افرادرهبری هم همین خواهد بود درغیران اگر ازاهداف تعلیم وتربیه وتحصیلات عالی عدول ورزد واضح است که ناکام است وسیاسی بودنش نیز متضرر خواهد شد وبس.
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/1/09 10:33 AM as a reply to hasan rahnaward.
سلام وعرض ادب دارم خد مت تمام خوانند ه گان گرامی !
یک مسوؤل یا یک ریس مؤسسه زمانی میتواند در میحط کاری و اداره ی خو یش بر مشکلات فایق آید که اولاً یک مسوؤل متواضع،صادق،عادل باشد وبرای پیشر فت و انکشاف دیگران خصو صاٌ اعضای تیم کاری خویش زمینه سازی کرده و سهولت هارافراهم سازدوهمیشه به خاطر رسیدن به هدف ثابت قدم باشد در تما م امورات کاری خویش از دقت و هوش کار بگیرد تابتواند اعتماد دیگران را نسبت به خود جلب نماید و با این عمل خویش میتواند فضای صمیمیت واعتماد را بین تیم کاری خویش به وجود آورد.
مسوؤل باید مبتکر باشد ودراجرأی امورات کاری خویش از شفافیت کار بگیرد،شخص با پلان و پیش بین باشد.هنگام بحث وگفتگو به همه توجه کافی داشته باشد مسا ءیل مربوط به اداره وامورات کاری خویش رامهم ومهمتر ترجیح دهد.
مسوؤل باید وقت شناس،حل کننده ی خوب مشکلات و تصمیم گیرنده ی خوب در مساأیل اداره و موءسسه ی خویش باشد .
مسوؤل به وظیفه ی که دارد باور و اطمینان داشته باشد که از همه مهمتر است همچنان یک دید روشن و واضیح نسبت به دیگران داشته باشد و به صورت شفا ف وظیفه ی خویش را پیشبرده همچنان درافهام وتفهیم چه مثبت وچه منفی روحیه باز داشته باشد با این
عمل خویش میتواند اعتما د دیگران را افزایش دهد.
مسوؤل باید باتجربه کافی وبا توانای که دارد خود را درایفای وظیفه راحت احسا س نموده ویقین کند که وظیفه خویش را به وجه احسن انجام میدهد.
با احترام
ملالی "دقیق" استاد پوهنتون جوزجان
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/1/09 11:39 AM as a reply to hasan rahnaward.
نخست ازهمه عرض سلام وادب خدمت تمام خوانندگان این سایت!
دررابطه به سوال محترم آقای رهنوردمتذکر میشوم اینکه درصورت لزوم تغییرات دررهبریت یک موسسه تحصیلی ضروراست اما این تغییرات نباید براساس سوء استفاده جویی های سیاسی،سمتی ویامنافع شخصی باشد، بلکه باید براساس قانونیت وشایستگی مسلکی صورت گیرد. چون درافغانستان بیشترتغییرات جنبه سیاسی، قومی و... دارد که می خواهند ازاین طریق اهداف شخصی خودرااعمال نمایند. درواقع اگر به این بیندیشیم که چه کسی میتواند یک رهبرخوب ویامدیرموفق باشد البته دررابطه استادان نهایت محترم یک سلسله سجایای خوبی راذکرکردند که یک مدیریارهبر موفق حتی میتواند بیشترازاین صفات راداشته باشدوموجودیت هرکدام ازاین اوصاف دروجودیک مدیر،درحقیقت به موثریت کاراومی انجامد.
رهبریت موفق ارتباط می گیرد به اینکه یک مدیر یارهبر چقدر توانسته است اعتماد وباور کارکنان تحت امر خودرابخود جلب نموده ویک روحیه واحساس همکاری متقابل رادربین کارکنان موسسه تحصیلی بوجود آورده است؟ تاکدام حد توانسته فضای احترام متقابل، صمیمیت واحساس مسؤلیت رادربین افراد رشد داده است؟ همچنان یک مدیر موفق تبعیض ندارد،خودخواه نیست وهمیشه ازعدالت کارمیگیرد. علاوه برآن یک مدیر یارهبر موسسه تحصیلی باید دانش کافی درمورد سیستم یانظام آموزشی واهداف آن وبه تمام عواملی بیرونی که بالای این سیستم تاثیرگذاراست، آگاه باشد. چراکه نحوه اداره یک سیستم آموزشی با نحوه اداره دیگر نهادهای اجتماعی متفاوت است.

با احترام
عبدالواسع عظیمی
پوهنتون تعلیم وتربیه کابل
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/1/09 2:26 PM as a reply to hasan rahnaward.
با عرض ادب و سلام موضوع را چنین به بحث میگیریم:
فایق آمدن به مشکلات درایت ،تفکر،استعداد ومهارت می خواهد.یک مسوول یا رییس موسسه وقتی میتواند به مشکلات فایق آید که
شناخت عمیق و همه جانبه ازوضععیت عینی و ذهنی موسسه و شرایط حاکم ومستولی برآن را داشته باشد.یک مسوول وقتی میتواند به مشکلات غلبه حاصل نماید که کو چکترین تبعیض ،تمایز ودئورنگی در وجودش سراغ نگردد. یک مسوول وقتی میتواند به مشکلات فایق آید تا پلان دقیق وسنجیده شده ی عملی و مشخص داشته باشد .یک مسوول وقتی میتواند تا سربلند ،موفق و پیروز مند محسوب شود تا مسایلی از قبیل زبان و منطقه ، مذهب سیاست واندیسه های اش را بر اندیشه ،و منطقه ی دیگران و منسوبان (پرسونل) خویش بر تر جلوه ندهد و دیگران را مجبور به پیروی از آن ننمایند.یک مسوول یا رییس وقتی متواند به مشلات فایق آید تا خویش نمونه ی بارطزی از اخلاق ،ادب باشد و قانون ولوایح ومقررات را زیرپا نگذارد.
یک رهبر وقتی میتواند موفق باشد تا ابتکار عمل داشته ،مهربان ،دلسوز با عاطفه و نیک بر خورد باشد.
یک مسوول یا رییس وقتی میتواند به مشکلات فایق آید تا خویش نمونه ی بارزی از اخلاق وادب باشدخود ،قانون ومقررات را زیر پا نگذارد. یک رهبر وقتی میتواند موفق باشد تا ابتکار عمل داشته ،مهربان ، دلسوز باعاطفه ونیک برخورد باشد.

تغییر در موسسات شرط حتمی برای موفقیت وتکامل محسوب میگردد. مشروط بر اینکه این تغییر در رهبریت تغییر سیاسی
نباشد . رییس یا مسوول یک موسسه علمی- اکادمیک نباید رییس یا مسوول سیاسی باشد.؛ بلکه رییس یا مسوول علمی باشد. نباید موسسات علمی اکادمک را جای سیاست وسیاست بازیها ساخت.در موسسات علمی اکادمیک مسایل علمی آکادمیک مطرح باشد. نه مسایل سیاستبازیهای گروههای مختلف سیاسی که دوام همچو وضعیت محیط اکادمیک ر ا به تفرقه ، تشنج وبالاخره به فا جعه میکشاند .
بنآ لازم دیده میشود تا،در انتخاب و تعیین رییس ومسوول خصوصا در کانونهای علمی لیاقت ، استعداد و توانایی، مهارت ، ابتکار عمل میهندوستی و مردم دوستی ، دانش وعمل نیک نسبت به خواهشات گروهی ، سیاسی و تمایلات شخصی تفوق داشته باشد و همیش ضابطه ها را نسبت به رابطه ها باید ترجیح داد. با سپاس!
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/5/09 12:06 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
لوملي خبل سلامونه محترم استادانوته وراندي كوم:
ددي سوال به جواب كي بايد ووايم جي دا ديره مهمه او ارزشتناكه موضوع ده .به تحصيلي موسسه كي مديريت يارهبريت دير ضروري ده همدارنكه يو كاميابه رهبر هغه ده سي كوم باندني تاثيرات جي دده به رهبريت كي وي باخبر وي .به حقيقت كي بايد كه جيري ووايو جي يو موفق مدير سوك دي دسوال ته محترم استادانو جواب وركري ده به ديرو شو او واقيبينانه فكر سره جي د يو مدير به كارونو او ادامه دي كار كي يي مثبات تاثير لري موفقه مديريت كي بايد امر به دي بوه شي سي دده كارمندان به ده باندي سومره اعتماد اوباور لري .او دحسن اخلاص موضوع يي سومره به كاروريده دي بايد دهيس نوع تبعيض درلودنكي نه وي درهبريت به اره دير موضوعات دي سي دهغو به اره داخبري ديري كمي دي .
زه به خبله دمحترمي استادي سبوزمي (اوريا)سخه مننه كوم سي دي سوال بوري مربوط او دير شه يي ليكلي دي.
نور دتولو استادانو سخه معزرت مي داده سي كومه املايي او ا نشايي اشتباه وي معزرت غوارم. سنكه جي بشتو فند زما كمبيوتر كي نه وو.فارسي هم
كندهار بوهنتون محمد فايق (جانمل)
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/8/09 10:06 AM as a reply to hasan rahnaward.
عرض ادب وسلام دارم خدمت کارکنان و خواننده گان سایت جی ال پی :
رهائی از مشکلات و فایق آمدن در امور محوله مستلزم استعداد و مهارت های خاص در رهبریت سالم را ضرورت دارد .
یک ریس یا مسوول یک موسسه زمانی موفق خواهد بود که تا درک درست از اجتماع و محیط کاری خویش داشته باشد . بعضآ دیده شده که شکست یا عدم توانائی یک مسوول در وظیفه اش دورنگی در کار خود خواهی ؛ تعصب ؛ تبعیض و نداشتن پلان کاری مشخص بوده که این خود مشکلی را بر مشکلات دیگر افزوده و باعث بی تفاوتی و بی علاقگی سایر پرسونل در کارها میشود .
یک لیدر خوب داشتن استعداد و کفایت تخصصی کاری قدرت و مهارت های مسلکی و فایق آمدن به مشکلات را داشته باشد .
یک مسوول یا ریس ، موسسه خویش را با زحمت و کار پیگیر میتواند اعتبار دهد تا اینکه بنظر قدر نگریسته شده و از موقف خوب برخوردار باشد .
یک مسوول یا ریس شخصی آرام ؛ و مهربان ؛ مواظب و مراقب اوضاع و احوال باشد و شیوه تعادل را پیشه کند .
یک مسوول وقتی میتواند به مشکلات فایق آید که از اخلاق عالی سجایای انسانی برخوردار بوده وتمام لوایح و قوانین و مقررات موضوعه را خود رعایت کرده وبالای پرسونل تطبیق نماید .
تغیر سیاسی در موسسات سبب فساد در اداره شده و مردم را نسبت به موسسه بی باور میسازد .
تغیر درموسسات باعث پیشرفت و تکامل بوده به شرطیکه کار به اهل کار سپرده شود . کانون های علمی یا پوهنتون ها را نباید جای سیاست بازی ساخت و افراد وابسته به این یا آن حزب سیاسی را به کرسی های پوهنتون ها نصب کرد .
پس در تعیین و انتخاب ریس و مسوولان پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی بسیار دقت شود تا اشخاص لایق ؛ کار کشته ؛ مستعد ؛ متعهد ، مبتکر ؛ وطندوست وبا احساس انتخاب و تعیین شود .
با احترام
پوهنیار محمد اسماعیل ( حضرتی )
پوهنتون جوزجان
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/8/09 11:59 AM as a reply to hasan rahnaward.
سلام و عرض ادب به خواننده گاه محترم سایت GLP
رهبریت عبارت از تأثیر مؤثر بخاطر تطبیق پروسه پلان کاری یک مؤسسه میباشد ، تا بتواند با استفاده از شیوه های مؤثر اداره و امور یک مؤسسه را به صورت درست تنظیم کرده یک رابطه خوب میان رهبریت و پرسونل ایجاد بکند ، و تمام دیدگاه خویش را با آنها شریک ساخته این دیدگاه را به حقیقت مبدل سازد .
رهبر باید کوشش کند زیر دستان را تشویق نموده و معلومات بیشتر را در باره کار و فعالیت به آنها بدهد . و مشکلات اداره را به آنها شریک بسازد ، زیر دستان را اجازه بدهد تا اهداف اداره را بصورت درست انجام دهند ، و همچنان وظایف که از طرف رهبر برای کارمندان داده میشود باید صلاحیت کاری را برای آنها بدهد ،و وظایف را تقسیم بندی و مصؤلیت هر یک از کارمندان را مشخص نماید .و از آنها بصورت درست نظارت کند و همیشه در پیشبرد کار و فعالیت های اداره صداقت ، اهلیت ، شفافیت ، گذشت حل کننده خوب مشکلات و تصمیم گرنده خوب باشد . میتواند در قسمت کیفیت امور به مؤفقیت های نایل شده و تحولات چشم گیری را در اداره مربوطه بوجود آورده جهت تغیر مثبت در اداره گام های وسیع را برمیدارد . و همیشه مؤفقیت نصیبش خواهد گردید .
در صورت که رهبر اکادمیک خواص و ویژه گی فوق را نداشته باشد میتوان با تغیر در رهبریت مؤسسات اکادمیک شخصی راکه آراسته به این خواص باشد تغیرات مثبت را در اداره بوجود آورده بتواند در نظر داشت . البته این تغیرات وقتی میتواند مثبت و مؤثر باشد که ظابطه ها بر رابطه ها تفاوق داشته باشد، نه رابطه ها به ظابطه ها ، یعنی تمام ویژه گی های علمی ، اخلاقی ، مهارت های اداره و رهبری سالم را در خود نهفته داشته و دارای صلاحیت عالی کاری بوده باشد .
استاد عبدالمومن "رووفی" پوهنتون جوزجان
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/11/09 8:49 PM as a reply to hasan rahnaward.
با عرض سلام
همه ما می دانیم یکی از موثرترین ابزار برای غلبه بر مشکلات مشورت کردن است.
رییس یک موسسه تحصیلی با در نظرداشت اختیرات و صلاحیتهایی که به او تفویض شده است میتواند با مشوره خواستن از سایر کارمندان ذیربط از جمله اساتید با تجربه راهکارهایی مناسب برای حل مشکلات بیابد.این امر از طریق ایجاد بوردهای مشورتی مختلف در تمام سطوح ممکن خواهد بود.

با احترام فروهر فروغ
هرات
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/13/09 10:28 AM as a reply to hasan rahnaward.
باعرض سلام خدمت جناب استاد محترم به سوال شان چنین جواب ارایه میگردد.
به نظرمن اگردریک اداره رهبربه اساس لیاقت وشایستگی همان اداره تعین گردد نه به اساس ثلیقه های شخصی ،سیاسی ،قومی وغیره ،هیچگاه رهبرهمان ادراه باکارمندان خودبه مشکلات مواجه نمیشود زیرا یک شخص مسلکی درباره رهبریت معلومات کافی داشته باشدباکارمندان خویش منحیث اولاد خودرفتارنموده وخودش الگوبرای دیگران شده میتواند .واگررهبربه اساس ثلیقه های شخصی ،قومی یا سیاسی دریک اداره تعین گرددکه ازرهبریت هم معلومات کافی نداشته باشد بنأ باکارمندان خویش به مشکلات دچار میگردد باید بعضی مشوره ازطرف اشخاص باتجربه برایش داده شوداگرچنین رهبری نتواند تغیردر رهبریت خویش بیآورداینجاست که باید توسط کادرعلمی همان اداره با حمایت مقامات بالاترتجدیدنظر صورت گرفته شخص مناسب درهمان اداره تعین گردد
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/15/09 10:25 PM as a reply to hasan rahnaward.
با عرض حرمت خدمت خواننده محترم!
در جواب سوال استاد محترم، رهنورد صاحب باید گفت که رهبریت و مدیریت دو کلمه جدا از هم میباشد، پس رهبر کسی است که کارهای شایسته و خوب انجام دهد و مدیر کسی است که کارها را خوب و به سر وقت انجام دهد.
رهبران معماران یک جامعه هستند درحالیکه مدیران کسانی هستند که پلان از قبل آماده شده را تطبیق میکنند. رهبران در مورد مردم شان و یا کارمندان شان نگران و دلواپس هستند درحالیکه مدیران در مورد انجام امورشان نگران و دلواپس هستند. مثلاً گاندی رهبر مردم هند بود اما رئیس پوهنتون یک مدیر است که در پهلوی مدیریت میتواند یک رهبر خوب هم باشد.
رهبریت نه کم ، نه بیش به معنی تاثیر گذاشتن است یعنی هر فردی که بتواند بالای دیگران تاثیر مثبت بگذارد میتواند یک رهبر خوب باشد. به نظر بنده هیچکس کامل نیست اما ما میتوانیم که با فیدبک های مثبت و منفی همکاران، زیردستان و آمران خود نکات ضعف و قوت خود را دریابیم و این بدین معنی که یک رهبر، یک مدیر و یا یک کارمند عادی باید به فواصل مشخصی تحت ارزیابی قرار گیرد و با فیدبک هایی که بدست میآورد به نکات قوت خود بیفزاید و بالای نکات ضعیف خود کار کند تا اصلاح شود.
هدف من این است که مدیران باید انتقاد پذیر باشند یعنی اگر یک مدیر انتقاد پذیر بود خود به خود اصلاح میشود و اگر انتقاد پذیر نبود و بخاطر نفع شخصی خود کار میکرد و یا مصلحت طلب بود بناً تغییر در مدیریت لازمی است بخاطر نفع موسسه، کارمندان، ملت و مردم باید اشخاصیکه شایستگی و لیاقت داشته باشند در کارهای مهم و برگزیده انتخاب شوند و ما میتوانیم که با راه اندازی یک انتخابات عادلانه و بدون تبعیض به هدف خود نائل آئیم.
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
1/17/10 4:00 PM as a reply to hasan rahnaward.
ټولو استادانو ته سلامونه وړاندي کوم :
کوم نظر چي استاد سلما احدي ورکړي دي زما هم همدغه نظر دي او زه دهغي نظر تائيدوم
پوهيالي قدرت الله نظري
کندهار پوهنتون دښووني او روزني پوهنځي استاد
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
3/1/10 12:38 PM as a reply to hasan rahnaward.
باتقدیم احترامات صمیمانه:

الف – رئیس یا مسوول اصول اداره ( منجمنت) را بداند.
– درقسمت لوایح – مقررات وقانون معلومات داشته باشد.
– تیم کاری با تجربه ، صادق وبا مسوولیت را ایجاد کند.
– شیوه های تفریق و کنترول ، ارزیابی را بداند.
– مدیریت سالم توأم با تامین عدالت ، تقسیم وظایف...
- تشخیص نیازمندی ها ، اولویت ها ، اهداف ، برنامه ی کاری ...
ب- درچنین حالت بادرنظرداشت حل نشدن مشکل در رهبری تغیر ایجاد گردد.
با احترام
پوهیالی سعیده ولیزاده ازپوهنتون جوزجان
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
3/11/10 9:54 AM as a reply to saida walizada.
سلام بر همه
با وجود اینکه تمام دانشمندان عزیز در مورد رهبر نظریات خوب و پر ارزش را اریه کردند یک چیز را نباید فراموش کرد که امروز در دنیا ثابت گردیده رهبریت خوب استعداد خداوندی است
Divinly Talent
او همیشه ظهور میکند
منجمنت و مسلک در رهبریت هیچ مطرح نسیت
یک چیزی که در کشور ما ورد زبانها است میگویند مسلکی نیست و تعبیر آن در بین مردم چنین است به نوع مثال کسی که فاکولته تعلیم و تربیه را نخوانده باشد معلم خوب بوده نمیتواند یا رهبریت وزارت معارف را پیش برده نمیتواند ه در حالیکه انسان میتواند بنابر تجارب کاریی که در چند عرصه در طول عمرش دارد مسلک انتخاب نموده و شاید بهترین نوآوری های که در وظیفه پا گذاشته داشته باشد.
ولی در معاشره افغانی بعضی مشکلات را میپزیریم در این کشور دفعتآ یک کسی ریس جمهور هم میشود
تشکر
روح الله
RE: تغییرات در رهبریت یک موسسه تحصیلی درافغانستان
9/6/10 2:14 PM as a reply to رضا میرزایی.
لازم دانستم قبل ازينكه درمورد تغيرات درسطح رهبريت يك موسسه تحصيلي صحبت نمایم، نكات چند درمورد شاخص ها و ويژه گي هاي يك مدير چند كلمه ياد آور شوم.
مديركيست؟
ازنظر لغوي بمعني اداره كننده وكارگردان ميباشد و ازنظر اصطلاح شخص مديركسي است كه مسووليت عملكرد تيم خود را عهده دار ميباشد. و مدير عبارت از هماهنگ ساختن نيروي مادي و انساني جهت رسيدن به هدف يا حد اقل مصرف دركوتاه ترين زمان است.
به عبارت ديگر مديريت عبارت از سازمان دهي ارگان ها و اداره ازقبيل اداره، پلان ، وظايف و منابع ميباشد.
يك مديرغرض كنترول و پيش برد امورات محوله خويش بوجه احسن بايد اصول اساسي اداره را دانسته ، مطيع وپايبند بآن باشد كه برخي ازهمان اصول قرار ذيل است.
1. اصل هم آهنگي ووحدت
2. اصل سلسله مراتب
3. اصل تخصص
4. اصل وحدت دستوردهي
5. اصل صلاحيت ومسووليت
6. اصل حيط نظارت
7. اصل تعادل
8. اصل انعطاف پذيري و مواصلت
9. اصل كارآيي
وظايف كه بايد يك مديرغرض پيش برد امورات محوله خويش بوجه احسن انجام بدهد قرارذيل ذكر مي گردد.
1. پلان گذاري
2. سازماندهي
3. استخدام
4. رهبري
5. كنترول
يك مديرزمان موفق شده مي تواند كه وظايف فوق را دقيقا مدنظر گرفته موافق به آن خود را عيار بسازد.
از نظر مسووليت هاي وظيفوي مديريت به شاخه هاي ذيل تقسيم بندي مي گردد.
1. مديرسطح پائين :- مديران اند كه درپائين ترين سطح مديريت قرار داشته ومستقيما مسووليت كاركنان خود را عهده دارميباشد.
• پلان كاري كوتاه مدت را ساخته و براي مديران سطح متوسط جزئيات بيشتر را درمورد ارايه مي نمايد.
• كارها و عملكرد هاي روز مره را تنظيم مي نمايد.
• لايحه اي وظايف را بصورت مشخص ترتيب مي نمايد.
• با كارمندان تماس هميشگي و نزديك ميداشته باشد.
2- مديرسطح متوسط:- آن مديران اند كه درسطح پائين تر از مديريت عالي قرار داشته ومسووليت كاري مديران سطح پائين را عهده دار ميباشد.
• پلان هاي متوسط المدت را ساخته و پلان هاي طويل المدت را بخاطر بررسي وكنترول توسط مديرسطح عالي ، ترتيب مي نمايند.
• براي ديپارتمنت هاي مختلف پاليسي ترتيب مي نمايد.
• راپور روزانه وهفته وار كارها را ارزيابي وكنترول مي نمايد.
• انتخاب و استخدام كارمندان را به عهده دارد.
مديرسطح عالي:- مديراست كه دربالا ترين سطح مديريت قرار داشته مسووليت كاري مديران سطح پائين وسطح متوسط را به عهده دارد.
• پلان ها واستراتيژي هاي طويل المدت را بررسي نموده انكشاف ميدهد.
• وظايف پروسه كاري ديپارتمنت هاي مختلف را ارزيابي نموده و بآنها همكاري مي نمايد.
• براي مديران سطح متوسط در رابطه به مشكلات كاري شان مشوره ميدهد.
با درنظرداشت مشخصه های فوق تغیرات درسطح رهبری یک موسسه تحصیلی که مبنای اصولی ، شایستگی ، لیافت ، کارا ، با تدبیر ، کنجکاو و حس مسولیت پذیری واینده نگری باشد ضروری است. و اگر درصورتیکه تغیرات مبتنی بر بعضی عوامل که مشتمل مسایل سیاسی ، حزبی ، قومی و ........ باشد بجای اینکه تغییرات پیشرفت ، ترقی و تحولات نیک وقابل جشم گیری را ایجاد کند ممکن صد ها مشکل دیگری را که اصلا درفکرش نباشید ایجاد کند که دراین صورت مرهم گذاری آن درنهایت مشکل خواهد شد وثمره آن را فرزندان این وطن تحمل خواهند کرد ورنج کشید.
احترام
گلستان " خیراندیش"
پوهنحی تعلیم وتربیه
پوهنتون کندز
 Help | Contact Us