Discussions Discussions

Welcome to the HEP portal message boards, where you can join conversations with educators, start discussions on a topic of your choice, and post comments and questions.

For help using the message boards, click here for more information.

Important Announcement Important Announcement

 

Afghanistan Higher Education Announcement!

 

 

For some time now, the Afghanistan Higher Education portal has started its work under the Higher Education Project and wants to establish an educational competition in order to equip universities and improve the portal. Instructors from 14 faculties of education will participate in this competition and the top five faculties that would engage the most participants in the discussion board, will receive a projector and a laptop for their faculty.GLP will give five classroom projectors to the highest posting faculties of education. As you all know, every month Afghanistan Higher Education Portal introduces two educational topics for discussion in the message board and the faculty members post their responses about each topic.

 

Now, in order to increase the number of participants in the discussion as well as making academic discussion a custom/ ritual, the portal staff has established the above competition and the following criterions for this competition:

 

• By the end of December 2010, whichever faculty has the highest percentage of instructors attending these discussions and the highest number of posts, will be the winner of a projector for their faculty. The winner faculty will be chosen based on percentage system; for example if  -50 professors out of the 150 total professors from Kabul Education University participating regularly in the discussion board would count as 33%, and 13 professors out of the total 40 professors from Herat would count as 33%. GLP team would also be counting the number of posts by these professors from August through December 2010.

 

• In this competition, only discussion posted from August 1st, 2010 until December 31st, 2010 will be included.

 

• Each instructor has to write his/her name, department and province somewhere on the page when replying to a discussion post.
 
Message Boards Message Boards
Combination View Flat View Tree View
Threads [ Previous | Next ]
ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پیامد
toggle
ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پیامد Noorullah Aminyar 9/15/09 1:56 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ qasim wasim 9/16/09 10:05 AM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ mohammad maqsood joya 9/16/09 11:04 AM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ رضا میرزایی 9/26/09 11:46 AM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه qudratullah nazari 9/27/09 11:34 AM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ malalyjan daqiq 9/27/09 1:02 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه ا spozhmay oriya 9/29/09 12:42 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه Basir Moqmi 9/29/09 4:16 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه ئ ismail hazraty 9/30/09 2:52 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ momin roufi 10/1/09 11:13 AM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ rahimbakhsh faqiryar 10/1/09 4:26 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ fowzia kabir 10/4/09 11:07 AM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ muhamad fayeq janmal 10/4/09 12:14 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ qudsia mustor 10/4/09 12:10 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ qudsia mustor 10/4/09 12:14 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ M Nasim Tahsildar 10/5/09 12:02 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ Atiq begzad 10/5/09 1:32 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ Ibrahim hamkar 10/5/09 3:20 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ Abdul Waheed Waheed 10/6/09 4:24 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ Rostam sangarwal 10/7/09 11:36 AM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ Khairuddin Khairkhah 10/7/09 3:18 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ nafeesa ehsan 10/11/09 2:45 PM
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ shahwali shahidi 3/25/10 2:13 PM
ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پیامد
9/15/09 1:56 PM
با عرض ادب و سلام خدمت استادان دانشمند ، پژوهشگران گرامی ، دست اندر کاران محترم سایت جی ال پی و علاقه مندان مباحثات.با مشوره استادان گرانقدر فاکولته های علوم اجتماعی و علوم طبیعی پوهنتون جوزجان سوالی پیرامون کیفیت تدریس و ارتقای ظرفیت هامطرح ومورد بحث قرارگرفت که واقعاخیلی مهم به نظرمیرسد.زیراکه تلاش جهت بلند برد ن سطح دانش،مهارتهاوکیفیت تدریس صورت میگیرد.ایا میشودبا تعداد و ازدیاد و موسسات عالی تحصیلی به ویژه دارالمعلمین ها حتا در ولسوالی ها که از نقطه نظر کدری خود به مشکل مواجه اند ، معلمین مکاتب را به موسسات عالی تربیوی معلم به حیث استا د جذب نمود و کمیت این موسسات را با بالا بردن در قسمت کیفیت آموزش و پرورش در چنین و چنان موسسات چه توقع باید داشته باشیم ؟ خواستیم در این مورد نظریات دانشمندان خبیر و کار گاه را شریک سازیم.
با عرض سپاس سید نورالله امینیار استاد در پوهنتون جوزجان
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
9/16/09 10:05 AM as a reply to Noorullah Aminyar.
Noorullah Aminyar:
با عرض ادب و سلام خدمت استادان دانشمند ، پژوهشگران گرامی ، دست اندر کاران محترم سایت جی ال پی و علاقه مندان مباحثات.با مشوره استادان گرانقدر فاکولته های علوم اجتماعی و علوم طبیعی پوهنتون جوزجان سوالی پیرامون کیفیت تدریس و ارتقای ظرفیت هامطرح ومورد بحث قرارگرفت که واقعاخیلی مهم به نظرمیرسد.زیراکه تلاش جهت بلند برد ن سطح دانش،مهارتهاوکیفیت تدریس صورت میگیرد.ایا میشودبا تعداد و ازدیاد و موسسات عالی تحصیلی به ویژه دارالمعلمین ها حتا در ولسوالی ها که از نقطه نظر کدری خود به مشکل مواجه اند ، معلمین مکاتب را به موسسات عالی تربیوی معلم به حیث استا د جذب نمود و کمیت این موسسات را با بالا بردن در قسمت کیفیت آموزش و پرورش در چنین و چنان موسسات چه توقع باید داشته باشیم ؟ خواستیم در این مورد نظریات دانشمندان خبیر و کار گاه را شریک سازیم.
با عرض سپاس سید نورالله امینیار استاد در پوهنتون جوزجان



عرض ادب واحترام خدمت اساتیدمحترم پوهنتون جوزجان به خصوص استادمحترم امینیارصاحب :
سوال جناب عالی که دررابطه باازدیادموسسات تحصیلات عالی (دارالمعلمین ها)ورابطه یی آن باکیفیت تدریس مطرح شده است سوالیست جالب وضمنا"قابل بحث که بنده خواستم دراین موردتماسی داشته باشم درحدبرداشتم ازموضوع.
ازدیادموسسات تحصیلات عالی درهرجامعه به خصوص درکشورمااگرمطابق به نیازهای جامعه باشدکه امری است معقول وپسندیده وامامساله به این ساده گی نمیباشدکه فقط کمیت رادیدوبه آن همه چیزراخلاصه نمودونام آن راگذاشت ترقی وپیشرفت .بلکه آنچه مهم می نمایدجهات کیفی مساله است .بعدکیفی موضوع درقدم اول وجوداستادان ورزیده ومسلکی است که باداشتن دانش ومهارت دربکارانداختن چنین موسساتی نقش اساسی رابازی می نمایند.هرگاه هیات رهبری چنین موسساتی رامعلمان کم سویه تشکیل بدهندکه یقینا"فاجعه است .واما مشکلی که درکشورماوجودداردهرچندزودگذراست امابه عنوان چالش سرراه تحصیلات عالی قرارداردکه البته این مشکل کمبوداستاددربعضی ازمناطق کشوراست که این خلاازولایات دیگرهم پرنمیشوداینجاست که شایددرچنین وضعیتی ازمعلمان مکاتب اشخاص باتجربه یی رااستخدام نمایندکه هرچندخلاف پرنسیب است امامجبوریت هااین چنین مواردی راپیش می آوردکه به این ترتیب ازنبودآن بودن آن راغنیمت می شماریم این هم درچنین اوضاع واحوالی .
قاسم وسیم
استادپوهنحی تعلیم وتربیه
پوهنتون هرات
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
9/16/09 11:04 AM as a reply to qasim wasim.
ضمن عرض سلام خدمت استاد دانشمند علوم اجتماعی جوزجان و کلیه اساتید و دست اندر کاران و همکاران محترم تیم علمی جی ال پی . در پاسخ به پرسش جناب عالی عرض شود که:
مسلما هیچ کسی به ویژه قشر تحصیل کرده مخالف ازدیاد نهاد های علمی و تحصیلات عالی در کشور نیست. زیرا : پیامد سی سال جنگ های متمادی در کشور همه نهاد های جامعه و از جمله عرصه تعلیم و تربیه و آموزش را بیشتر از همه آسیب رسانیده که یقینا نیاز به رسیدگی فوری و جدی دارد. و مهمتر از همه اینکه عده زیادی پس از فراغت از صنوف دوازدهم بدون اینکه حتی دوره های تریننگ را در رشته های مسلکی تربیه معلم سپری نموده باشند، مستقیمآ به حیث معلم در مکاتب و موسسات آموزشی جذب می شوند. که این خود ضربه ای برپیکر آموزش و پرورش به حساب می آید. بناأ اگر زمینه های تحصیلی با ایجاد موسسات تربیت معلم در مناطق مربوطه شان به شکل داخل خدمت در موسسات تربیه معلم برای اینگونه افراد مساعد شود، اقدام بهتری خواهد بود.
اما مشکل از اینجا ناشی می شود که عده ای صرف نظر از اینکه به ظرفیت های علمی و مسلکی و امکانات موجود در زمینه توجه نمایند، به شکل اماتور گونه و بدون در نظرداشت واقعیت های عینی جامعه تقاضا و یا اقدام به ازدیاد موسسات علمی می نمایند. درست است که از نقطه نظر کمی و فزیکی ما توانسته ایم صرف تعداد این موسسات را ارتقا دهیم و لی غافل از اینکه آیا گاهی هم به کیفیت درسی و علمی آن اندیشیده ایم؟ و چه بسا که دیده شده در پیشبرد پروسه درسی از معلمین مکاتب که خود آنها نیز فارغ صنوف دوازدهم می باشند در زمینه پیشبرد دروس موسسات عالی تربیه معلم کار گرفته می شود، که این خود مشکل بس دشوار، مهلک و در نهایت فاجعه آفرین خواهد بود.
بااحترام
پوهنمل محمد مقصود جویا
استاد روانشناسی پوهنتون تعلیم و تربیه کابل
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
9/26/09 11:46 AM as a reply to Noorullah Aminyar.
سلام به همه استادان محترم
امید که عید خوب و خوشی را پشت سر گذاشته باشید!

اصولا در جوامع سوم برای جوابگویی به تعهدهای بین المللی در قبال تعلیم و تربیه افراد جامعه، تلاشهای زیادی برای انکشاف تعلیم و تربیه صورت می گیرد. از آنجایی که انکشاف بخش تعلیم و تریبه به صورت کمی و کیفی نیازمند فاکتورهایست که در کشورهای جهان سوم وجود ندارد، این تلاشها به یک دوراهی ختم می شود. اول: آیا باید به کمیت باید توجه کرد؟ دوم: یا به کیفیت؟
عدم دسترسی به منابع مالی و انسانی، این کشورها را ناگزیر از انتخاب یکی از راههای فوق می کند که بنا به تقاضای شدید برای تعلیم و تربیه از طرف جامعه، اکثر این کشورها راه اول را انتخاب می کنند.
افغانستان از هم به عنوان یک کشور جهان سومی از این قاعده مستثنی نیست. مطمئنا برای داشتن یک سیستم آموزشی متوازن از لحاظ کمی و کیفی، نیازمند منابع مختلفی هستیم که به علت فقدان این منابع، ناگزیر باید به حداقل ها بسنده کنیم که همانا توجه به کمیت است.
همزمان با رشد اقتصادی و اجتماعی این کشورها می توان کیفیت را نیز با کمیت همراه ساخت. ولی این یک پروسه زمان بر است.

رضا میرزایی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دانشگاه کابل
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه
9/27/09 11:34 AM as a reply to Noorullah Aminyar.
زه خپل د ميني دک سلامونه او نيکي هيلي تولو محترمو استادانو ته وراندي کوم او د نيکمرعه کوچني اختر مبارکي هم ورته وايم

د درانه استاد د سوال په اره بايد ووايم چي هيس سوک نسته چي د تعليم او تربيه دي مخالف وي که سه هم وگورو په کوم ولسوالي کي چي هفوي تر اوسه پوري خپله د ولسوالي په سطحه د مشکلاتو سره واجه دي نو دوي به سنگه وکولاي شي چي د لورو زدکرو موسسه يا دارالمعلمين ته دکار زمينه مساعده کري .

نو د لورو زدکرو د موسسو او دارالمعلينو زياتوالي په زاي ددي چي گته ورسوي نو توان به يي زيات وي نه به سم تدريس په هغه کي وي نه به هم داسي استادان وي هغوي وکولاي شي په سم دول تدريس وکري نو داسي به وي چي تر گتي تاوان دير وي او هم به دهغه زاي خلکو ته فايده نشي روسولاي .
او هم کوم مصارف چي په هغه زاي کي کيژي هغه به هم بي زايه وي .

پوهيالي قدرت الله نظري
د کندهار پوهنتون د تعليم او تربيه پوهنزي استاد

نوت : د بخشني په غوشتلو سره که چيري کوم توري په بل توري سره ليکل شوي وي نو زما معذرت ومني په دي خاطر چي تر اوسه پوري په جي ايل پي کي پشتو نه برابره شوي
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
9/27/09 1:02 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
سلام وعرض ادب دارم خدمت تمام خواننده گان گرامی.
در گام نخست برای ایجاد دارلمعلمین ها وتربیه معلما ن مسلکی در افغا نستان باید مطالب ذیل درنظر گرفته شود.
باید طرزالعمل ومعیار های در نصاب تعلیمی دارالمعلیمن ها بکار برده شود که بتواند کیفیت کاری معلمان مسلکی را ارایه دهد.
همچنان باید اهداف آموزشی مستلزم مهارت های ضروری برای هر بر نامه ی تربیتی و آموزشی باشد.همچنان برای ایجاد دارالمعلمین ها اولآ به استادان مسلکی تعلیم وتربیه که از تچربه کافی که به فن آموزش و آموزگاری صد فی صد بلدیت داشته باشد ضرورت است تا بتوانند ظرفیت و کیفیت خوب کاری معلمان مسلکی را ارتقآ دهد.
تلاش بیشتر از استا دان است تا بتوانند به شاگردان بهترین فرصت را مهیا کنند تا آموزش معتبر و ارزشمند را حاصل نمایند ودانش رابه صورت ابتکاری به کار ببرند.
استادان دارالمعلیمن باید نکات ذیل را در نظر بیگرند.
درک بهتر از عوامل وضیعتی داشته باشد.
درک بهتر از اهداف آموزشی داشته باشد.
درک بهتر ازفعالیت های تدریسی و آموزشی داشته باشد.
درک بهتر در طراحی پلان یک سسمستر واحد درسی داشته باشد.
پس باید استادعرصه تعلیم و تربیه اگر بخواهد کارش بهبودی یابد نه تنها در بارۀ طراحی یک سمستر بلکه در قسمت هر جنه ی تدریس ودر جریان برنامه ی آموزشی پیرامون تجارب گذشته واینکه چگو نه نظریات جدید را عملآ بکار ببرد فکر کند
در غیر آن زیاد شدن دارالمعلیمین ها هیچ دردی را نمیتواند درمان کند.
چنانچه شاعری میفرماید.

«سیاهی لشکر نیاید بکار دو صد مرد جنگی به ازصد هزار
با عرض حرمت ملآلی "دقیق"
از پوهنتون جوزجان
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه ا
9/29/09 12:42 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
سلام خدمت تمام دست اندرکاران پورتال
ازدیاد موسسات تحصیلات عالی مخصوصاً دارلمعلمین ها درکشوری چون افغانستان گامی خوب وارزنده است اما اگر در آن کیفیت تدریس درنظر باشد بهتر خواهد بود. ولی به دلیلی کمبود کدرمسلکی وفقدان امکانات آموزشی بهتر در کشور نمی توان ادعا کرد که نباید این موسسات ازدیاد یابند.زیرا همه ما شاهد معلمین فارغ صنوف یازدهم ودوازدهم درمکاتب شهر خود هستیم،که خود عامل مهم در پایین آوردن کیفیت تدریس درمکاتب است،لذا اگر موسسات آموزشی ازدیاد یابد،تاثیرات منفی برکیفیت تدریس می گذارد اما در پهلو تاثیرات مثبت آن شاید بیشتر باشدزیرا یک دارلمعلمین دولتی جوابگوی تعداد زیادی از فارغین مکاتب ومعلمین داخل خدمت نخواهد بود.وهم این موسسات آموزشی با مرور زمان با کسب تجربه وارتقای اقتصادی کشور بهتر خواهند شد.

سپوژمی اوریا
پوهنحی روانشناسی وعلوم تربیتی پوهنتون کابل
دیپارتمنت روانشناسی
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه
9/29/09 4:16 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
با عرض احترام وابرازمحبت به استادمحترم امینیاروسایر استادان!
از اینکه سه دهه جنگ ویرانگر همه هست بود کشور را به کام خود برد از جمله معارف کشور( تعلیم وتربیه ) ازاین امر بدور نمانده مصایب زیاد را چشید. سیستم منظم مرکزیت به عدم مرکزیت تبدبل گردیده ، نصاب تعلیمی وتحصیلی از اساس برهم خورده ، عده ی از چیز فهمان این بخش ازوطن هجرت کردن ویا هم به بها نه های این وآن کشته شدن ونظا م کنونی نیز به عنوان کنفرانس بن رویی مصلحت های کشورهای ذینفع پایه گذاری گردیده ودوام یافت که ایشان بازهم رویی مصلحت نظام وکشور های ذینفع افراد واشخاص به منظور انچه که از اساس وجود نداشت به عنوان کادر رهبری بتوانند یک ریفورم واستراتیژی راآ ماده سازند منصوب ساختند وایشان گاهی خود به تنهایی دویدن وگاهی هم به عنوان مشاور تعدادی را توظیف سا ختند که هر یکی بدون اینکه واقعیت های جامعه را درک کنند به میل خود ماهی گرفتند بقول معروف ( قصاب زیا دشد ومیش حرام ) . تا انجا که من میدانم از لحاظ کیفت تدریس وآموزش وپرورش نه تنهادر موسسات تربیه معلم به پایینترین درجه خود قرار گرفته بلکه از نگاه منجمنت .اداره به دست کم تجربه ترین افراد قرار دارد. وازطرفی هم جعل کاری اسناد به اوج خود رسیده کسیکه فارغ صنف چهارم نیست مگر از صنف چهاردهم اسناد بدست میاورد ارزیابی اسناد دوره مکتب هیچگاه بصورت واقعی صورت نمیگیرد پس شما قضاوت کنید کیفیتکه ما وشما میخواهیم درکجاست؟ اگر به صورت واقعبینانه به شکل علمی وعملی بنابر ضرورت های عینی در این زمینه گام برداشته شود مفید وارزنده خواهد بود چراکه به هر اندازه ی افراد با سواد در جامعه باشد میزان رشد در آن جامعه سریع خواهدشد.
با احترام
پوهنیار محمد بصیر مقیمی ازپوهنتون جوزجان
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه ئ
9/30/09 2:52 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
سلام و عرض ادب دارم خدمت کارکنان و خوانندگان سایت GLP
معارف روبنای یک جامعه را تشکیل میدهد . ما نمیتوانیم بدون داشتن معلمین متجرب و آگاه ،کشور را به سوی شاهرای ترقی و تعالی سوق دهیم .
پس بدین اساس در بهبود کیفیت درس و تربیه معلمین کشور توجه جدیی مبذول داشت .
در شرایط کنونی دارالمعلمین ها در اکثر ولایات فعالیت دارند و شاخه های آن در ولسوالی های مربوطه نیز کشانیده شده است .
به نظر من ازدیاد موسسات تحصیلی دولتی و خصوصی به ویژه دارالمعلمین ها در کیفیت و اعتبار دهی موسسات و پوهنتون هایکه در این راستا مجدانه در تلاش بهتر ساختن کیفیت تدریس میباشند صدمه ای بزرگی وارد میکند .
یکی از مشکلات جدی ما امروز کمبود معلمان مسلکی در مکاتب است ،مکاتبی را سراغ دارم که حتی یک نفر معلم دوازده پاس ندارد اکثراً مدرسین دینی بر علاوه مضامین دینی مضامینی ساینسی وعلوم اجتماعی را نیز تدریس مینمایند .
بجاینکه دارالمعلمین ها را ازدیاد بخشیم و معلمان مکاتب را به دارالمعلمین ها بفرستیم ، مکاتب را که اساس و بنیاد دانش متعلمین است از کمبود معلمین مرفوع سازیم .
این مشکل ومعضله را با ارتقاء سطح ودانش ومهارت های مسلکی استادان پوهنتون ها به ویژه فاکولته های تعلیم وتربیه و از این طریق به تربیه کادرهای مسلکی وفرستادن آنها به اطراف و اکناف کشور ویا به بیان دیگر تقدیم رسالتمندان متعهد و مسلکی در جامعه میتوان حل کرد و به آن پاسخ مثبت گفت .
با احترام
پوهنیار محمد اسماعیل «حضرتی » استاد در پوهنتون جوزجان
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/1/09 11:13 AM as a reply to Noorullah Aminyar.
با عرض سلام و احترام به خواننده گان محترم سایت GLP
کشور عزیز ما افغانستان در طی سه دهه جنگ های خانمان سوز همه ارزش های مادی و معنوی این جامعه را از بین برد ، و ضربه بزرگ در عرصه تعلیم و تربیه وارد کرد.
بعد از بر قراری دولت انتقالی در عرصه تعلیم و تربیه سعی و تلاش فراوان به عمل آمد و برای جبران نابسامانی های دوران جنگ ، راه های بیرون رفت آنرا جستجو نموده تا حد ضروریات مبرم بخش تعلیم و تربیه را مرفوع ساخت . از همه اولتر در این عرصه کوشش زیاد به خرچ داد که سیر تکامل و انکشاف یک جامعه مربوط و منوط به پیشرفت و توسعه علم و دانش افراد آن جامعه میباشد ، با مطالعه دقیق و همه جانبه به شاهرای ترقی و تحول جامعه بشری همگون ساخت .
از این که تحصیلات عالی و دارلمعلمین ها در کشور عزیز ما توسعه وگسترش میابد زیرا آنانیکه نتوانسته بودند در وقت و زمان شان تحصیل کنند و با ایجاد چنین مراکز علمی ، دانش خویش را توسعه بخشند . مشروط بر اینکه استادان مؤسسات تحصیلی با دانش و اندوخته های علمی و اکادمیک آراسته بوده و نقش مؤثر در پرسه آموزش نسل جوان کشور ایفا نمیایند .
از طرف دیگر بعد از فراغت از کانون های علمی و فرهنگی منحیث معلمان مسلکی در جامعه تقدیم شوند . تا اشخاص و افرادیکه از مدارس دینی فارغ شده و اکثریت مکاتب ولسوالی ها ، قریه جات و قصبات دور افتیده مضامین مختلف را تدریس مینمایند جای آنها را اشغال نموده با میتود های نوین و آموزش فعال میتوان کیفیت تدریس را بالا برده با مؤثریت آن گام های متین و استوار بردارند .
با احترام
الحاج عبدالمومن استاد فاکولته ساینس پوهنتون جوزجان .
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/1/09 4:26 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
با عرض سلام خدمت استادان عالیقدر واستاد محترم وعالیقدرنورالله امانیار به سوال شما چنین جواب ارایه میدارم.
بنظرمن جا شک نیست که درافغانستان بیش از88 فیصد معلمین فارغین صنف دوازدهم ویا پائین ترازصنف دوازدهم مشغول تدریس میباشند وضرورت به ایجاد دارالمعلمین هابوده واین یک گام خوب شده میتواند مگرباایجاد کردن دارالمعلمین ها نمیتوان تغیرات درآموزش تعلیم وتربیه بوجود آورد زیراتوجه ازنگاه کمیت نمیتوان مشکل راحل نموده تااینکه توجه به کفیت نشود نبود استادان کدری ومجرب ویااینکه نبود امکانات برای استادان منجر به همین حالت تعلیم تربیه افغانستان گردیده وراه حل نیست .بنظر من اگروزارت محترم تحصیلات عالی ووزارت محترم معارف مشترکا ،امکانات ،مواد ممد درسی وامتیاز برای استادان که ازنقاط دور،بخاطر تدریس و انجام وظیفه توظیف میشوند درنظر بگیرند ممکن است تااندازه ازنگاه کیفیت توجه صورت گیرد آنوقت ایجاد دارالمعلمین ها کاری است خوب ، مفید ومثمرهم واقع میگردد
باحترام
پوهیالی رحیم بخش فقیریار
استادپوهنحئی تعلیم تربیه هرات
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/4/09 11:07 AM as a reply to Noorullah Aminyar.
با عرض حرمت و ادب خدمت خواننده گان
البته به همه معلوم است و همه ما میدانیم که ازدیاد موسسات تعلیم و تربیه در کشور از موثریت و کیفیت خوبی بر خوردار نمی باشد .چرایکه از سوی دولت بالآی ظرفیت سازی و بلند بردن ظرفیت های مسلکی استادان تاکید می نماید و از سوی دیگر موسسات تعلیم و تربیه را ازدیاد می بخشد در حا لیکه اکثر استادان آنرا از مکاتب جذب می نماید .پس ما چطور می توانیم ظرفیت استادان خویش را بالآ ببریم .به نظر من بهتر است که ظرفیت مسلکی استادان خویش را بالا ببریم نه ازدیاد موسسات تعایم و تربیه .
بخاطریکه ظرفیت مسلکی استادان بالا برود خود به خود کیفیت دروس بالا میرود .بهتر است از کمیت کرده به کیفیت توجه داشته باشیم.
استاد فوزیه "کبیر رحیمی"
از پوهنتون جوزجان
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/4/09 12:10 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
Noorullah Aminyar:
با عرض ادب و سلام خدمت استادان دانشمند ، پژوهشگران گرامی ، دست اندر کاران محترم سایت جی ال پی و علاقه مندان مباحثات.با مشوره استادان گرانقدر فاکولته های علوم اجتماعی و علوم طبیعی پوهنتون جوزجان سوالی پیرامون کیفیت تدریس و ارتقای ظرفیت هامطرح ومورد بحث قرارگرفت که واقعاخیلی مهم به نظرمیرسد.زیراکه تلاش جهت بلند برد ن سطح دانش،مهارتهاوکیفیت تدریس صورت میگیرد.ایا میشودبا تعداد و ازدیاد و موسسات عالی تحصیلی به ویژه دارالمعلمین ها حتا در ولسوالی ها که از نقطه نظر کدری خود به مشکل مواجه اند ، معلمین مکاتب را به موسسات عالی تربیوی معلم به حیث استا د جذب نمود و کمیت این موسسات را با بالا بردن در قسمت کیفیت آموزش و پرورش در چنین و چنان موسسات چه توقع باید داشته باشیم ؟ خواستیم در این مورد نظریات دانشمندان خبیر و کار گاه را شریک سازیم.
با عرض سپاس سید نورالله امینیار استاد در پوهنتون جوزجان


با عرض حرمت خدمت خواننده عزیز!
قسمی که اکثر استادان محترم یاد آور شده اند،در عرصه تعلیم و تربیه کیفیت مهمتر از کمیت است . اما در افغانستان و یا تمام کشور های جهان سوم بخاطر جلب کمک های مالی کشور های سرمایه دار به کمیت ارزش بیشتر داده میشود. که این مسله میتواند یکی از علل عقب مانی کشور های جهان سوم باشد. بطور مثال در کشور عزیز ما افغا نستان به پو هنحی های تعلیم و تربیه تعد ادی زیادی از شا گردان را معرفی میکنند که 50 % آنها سوا د کامل ندارند که این خود ضربه مهلک به پیکر یک جامعه میباشد. در صورتیکه معلم یک جامعه ضیعف باشد ما باید از آن جامعه توقع زیادی نداشته باشیم. کشور های که فعلا در جهان به اوج موفقیت رسیده اند مثل جاپان مقدار زیادی از عایدات سالانه خویش را صرف تعلیم و تربیه میکنند. و این دلیل موفقیت جاپان در سطح جهان میباشد. بنده نظر به مشکلات امنیتی ، اقتصادی ، اجتما عی و سیاسی که فعلا دامنگیر مردم ما میباشد موافق با ایجاد پو هنحی های تعلیم و تربیه در ولسوالی ها نمیباشم.

قدسیه مستور
پوهنحی تعلیم و تربیه هرات
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/4/09 12:14 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
Noorullah Aminyar:
با عرض ادب و سلام خدمت استادان دانشمند ، پژوهشگران گرامی ، دست اندر کاران محترم سایت جی ال پی و علاقه مندان مباحثات.با مشوره استادان گرانقدر فاکولته های علوم اجتماعی و علوم طبیعی پوهنتون جوزجان سوالی پیرامون کیفیت تدریس و ارتقای ظرفیت هامطرح ومورد بحث قرارگرفت که واقعاخیلی مهم به نظرمیرسد.زیراکه تلاش جهت بلند برد ن سطح دانش،مهارتهاوکیفیت تدریس صورت میگیرد.ایا میشودبا تعداد و ازدیاد و موسسات عالی تحصیلی به ویژه دارالمعلمین ها حتا در ولسوالی ها که از نقطه نظر کدری خود به مشکل مواجه اند ، معلمین مکاتب را به موسسات عالی تربیوی معلم به حیث استا د جذب نمود و کمیت این موسسات را با بالا بردن در قسمت کیفیت آموزش و پرورش در چنین و چنان موسسات چه توقع باید داشته باشیم ؟ خواستیم در این مورد نظریات دانشمندان خبیر و کار گاه را شریک سازیم.
با عرض سپاس سید نورالله امینیار استاد در پوهنتون جوزجان


با عرض حرمت خدمت خواننده عزیز!
قسمی که اکثر استادان محترم یاد آور شده اند،در عرصه تعلیم و تربیه کیفیت مهمتر از کمیت است . اما در افغانستان و یا تمام کشور های جهان سوم بخاطر جلب کمک های مالی کشور های سرمایه دار به کمیت ارزش بیشتر داده میشود. که این مسله میتواند یکی از علل عقب مانی کشور های جهان سوم باشد. بطور مثال در کشور عزیز ما افغا نستان به پو هنحی های تعلیم و تربیه تعد ادی زیادی از شا گردان را معرفی میکنند که 50 % آنها سوا د کامل ندارند که این خود ضربه مهلک به پیکر یک جامعه میباشد. در صورتیکه معلم یک جامعه ضیعف باشد ما باید از آن جامعه توقع زیادی نداشته باشیم. کشور های که فعلا در جهان به اوج موفقیت رسیده اند مثل جاپان مقدار زیادی از عایدات سالانه خویش را صرف تعلیم و تربیه میکنند. و این دلیل موفقیت جاپان در سطح جهان میباشد. بنده نظر به مشکلات امنیتی ، اقتصادی ، اجتما عی و سیاسی که فعلا دامنگیر مردم ما میباشد موافق با ایجاد پو هنحی های تعلیم و تربیه در ولسوالی ها نمیباشم.

قدسیه مستور
پوهنحی تعلیم و تربیه هرات
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/4/09 12:14 PM as a reply to fowzia kabir.
سلام به تمام دست اندرکاران سایت جی ال بی
در موردسو.ال مذکورباید کفت که تمام استادان نظریات نیک ارایه نموده اند اما به نظر من نظریات استاد ملالی بسیار نیک وارزنده میباشد
وجود دارلمعلمین ها یک بنیاد محکم برای دوره ثانوی میباشد اکر تربیه معلم ازنکاه کیفیت وکمیت رشد کند بدین معنی است که تمام امورات کشور به سویه عالی محسوب میشود /
همین دارلمعلمین ها است که برای جامعه اشخاص اهل کار ونورجامعه را تربیه میکند .
جانمل) بوهنتون کندهار
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/5/09 12:02 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
با عرض سلام وادب به حضور تمام اساتید عالیقدر
به نظراینجانب ازدیاد تعدد موسسات تحصیلات عالی بخصوص دارالمعلمین ها درکشور و بویژه در ولسوالی ها بادرنظرداشت شرایط لازم امریست معقول وموثر در معارف و تحصیلات عالی کشور، چون تعداد اساتید مسلکی در مناطق تقریبآ دور دست بسیار اندک بوده، وشرایط بیشبرد تحصیلات عالی برای معلمین غیر مسلکی در موسسات عالی فعلی ویا فرستادن اساتید مسلکی به ولسوالی ها ومناطق دور دست دشوارتر است از آنګه بتوانیم چنین نهاد های عالی را در اطراف ولایات مان داشته باشیم. شرایط لازمی را می توان درقدم اول موجودیت اساتید حرفه ای ووسایل لازمی دانست واضح است که فعلا بیشتر اساتید موسسات تحصیلات عالی مارا اساتیدی تشکیل میدهند که درجه تحصیل شان لسانس میباشد وامروزه تحصیلات عالی ما بیشترفارغان را از دانشګاها یادانشکده های تعلیم وتربیه یا ادبیات که اساتید مسلکی هستند به جامعه تقدیم میکند. ما میتوانیم ازفارغانی که شرایط کادر را دارا هستند بحیث استاد همراه با بعضی ازاساتید با تجربه درین موسسات بیشنهاد کنیم طبعآ سطح کیفیت این موسسات را میتوانیم بادیکر موسسات عالی کشور مقایسه نماییم.
بااحترام محمد نسیم سحر ،تحصیلدار، استاد بوهنحی تعلیم وتربیه بوهنتون هرات
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/5/09 1:32 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
بنام خداوند لوح وقلم وبا امید بهبود کیفیت تعلیم وتربیه درکشورامابعد درپاسخ سوال شما باید چنین نگاشت که درشرایط فعلی ایجاد دارالمعلمین درولسوالی ها که بخاطربهبود کیفیت تعلیم وتربیه وانکشاف مسلکی استادان صورت می گیرد،چندان موثر نمی باشد چون دیده شده تدریس که اکثرا دردارالمعلمین ولسوالی هاصورت می گیردازطرف استادان می باشد که حتی درجه تحصیلی اکثرآنهاپایین ترازلیسانسه واگرلیسانسه هم باشند تجربه کافی ندارندکه خودآنها ضرورت به آموزش مسلکی دارند واگرتاثیروفایده جزئی وفیصدی هم داشته باشد به مصارف که درایجاد دارالمعلمین ولسوالی هاصورت می گیرد قابل مقایسه نمی باشد رویهمرفته درشرایط فعلی ایجاددارالمعلمین درولسوالی که بخاطربهبود کیفیت تعلیم وتربیه درکشورصورت می گیردچندان موثرنبوده بنابرین نیازبه ایجاد آن احساس نمی گردد بااحترام
باعرض حرمت وادب
ازطرف پوهیالی عتیق الله (نافع)
استاد فاکولته علوم اجتماعی پوهنتون جوزجان
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/5/09 3:20 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
Noorullah Aminyar:
با عرض ادب و سلام خدمت استادان دانشمند ، پژوهشگران گرامی ، دست اندر کاران محترم سایت جی ال پی و علاقه مندان مباحثات.با مشوره استادان گرانقدر فاکولته های علوم اجتماعی و علوم طبیعی پوهنتون جوزجان سوالی پیرامون کیفیت تدریس و ارتقای ظرفیت هامطرح ومورد بحث قرارگرفت که واقعاخیلی مهم به نظرمیرسد.زیراکه تلاش جهت بلند برد ن سطح دانش،مهارتهاوکیفیت تدریس صورت میگیرد.ایا میشودبا تعداد و ازدیاد و موسسات عالی تحصیلی به ویژه دارالمعلمین ها حتا در ولسوالی ها که از نقطه نظر کدری خود به مشکل مواجه اند ، معلمین مکاتب را به موسسات عالی تربیوی معلم به حیث استا د جذب نمود و کمیت این موسسات را با بالا بردن در قسمت کیفیت آموزش و پرورش در چنین و چنان موسسات چه توقع باید داشته باشیم ؟ خواستیم در این مورد نظریات دانشمندان خبیر و کار گاه را شریک سازیم.
با عرض سپاس سید نورالله امینیار استاد در پوهنتون جوزجان



سلامونه او نېكې هيلې مې ومنى،
دا ښه خبره ده چې زموږ د ښوونكو سويه په تعليمي كچه كې لوړه شي. خو خبره يوازې د تعليمي موسسو په زياتولو پورې اړه نه لري بلكې ښوونه او روزنه په درې اساسي برخو ولاړه ده كه يوه برخه يې كمزورې وي بيا زموږ د ښوونې بهير ټكنى كوي ، چې دا درې اساسه له زده كوونكي، استاد او تدريسي موادو څخه عبارت دي، نو كه په يو ځاى كې دا درې واړه اساسه موجود وي دا خواري په ځاى ده او كه داسې نه وي نو هېڅ په هېڅه تش په نامه د تعليمي موسسو جوړول هغه هم د دولت په چوكاټ كې يوه لويه تېروتنه بولم.
ښه خبره داده كه بيا هم د ضرورت په بنا دا كار كېږي نو هغه با استعداده محصلان چې تازه د تعليم او تربيې له پوهنځيو خخه په ښه وړتيا فارغېږي د استاد په حيث ور وګمارل شي.
پوهنيار محمد ابراهيم همكار
د ننګرهار پوهنتون دښوونې او روزنې پوهنځي د پښتو څانګې د علمي كدر غړى
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/6/09 4:24 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
Noorullah Aminyar:
با عرض ادب و سلام خدمت استادان دانشمند ، پژوهشگران گرامی ، دست اندر کاران محترم سایت جی ال پی و علاقه مندان مباحثات.با مشوره استادان گرانقدر فاکولته های علوم اجتماعی و علوم طبیعی پوهنتون جوزجان سوالی پیرامون کیفیت تدریس و ارتقای ظرفیت هامطرح ومورد بحث قرارگرفت که واقعاخیلی مهم به نظرمیرسد.زیراکه تلاش جهت بلند برد ن سطح دانش،مهارتهاوکیفیت تدریس صورت میگیرد.ایا میشودبا تعداد و ازدیاد و موسسات عالی تحصیلی به ویژه دارالمعلمین ها حتا در ولسوالی ها که از نقطه نظر کدری خود به مشکل مواجه اند ، معلمین مکاتب را به موسسات عالی تربیوی معلم به حیث استا د جذب نمود و کمیت این موسسات را با بالا بردن در قسمت کیفیت آموزش و پرورش در چنین و چنان موسسات چه توقع باید داشته باشیم ؟ خواستیم در این مورد نظریات دانشمندان خبیر و کار گاه را شریک سازیم.
با عرض سپاس سید نورالله امینیار استاد در پوهنتون جوزجان



باعرض سلام په استادان محترم و علاقمندان جي ال پي !
من باازديادموسسات تحصيلات عالي بويژه دارالمعلمين هاموافق هستم اما پيشنهاد مي نمايم تا قبل از افتتاح موسسات فوق الذكر كمبود استادان داراي تحصيلات عالي و پاتجربه وهمچنان كمبودمواد درسي و لابراتوار هاي موسسات فوق راتكميل نماييم . اكر صرف تعداد كسانيكه داراي دپلوم لسانس هستند زيات كردد وكيفيت تحصيلات را نداشته پاشند مشكل فعلي كشور ما حل نمي كردد.

پوهنيار عبدالوحيد وحيد د ننكرهارد تعليم او تربيي د پوهنخي استاد
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/7/09 11:36 AM as a reply to Abdul Waheed Waheed.
دتولو نه مخکي محترم استاد امينيارصاحب ته سلامونه او نيکي هيلي تقد يموم.
داستادامينيار دسوال په جواب کي بايد دومره ووايم چي
دعالي موسساتو زياتيدل په داسي يو ملک کي چي هلته کادري شخصيتونه زيات وي دعلم دپرمختگ لپاره يوه خه او غوره لاره ده مگر په داسي يو تولنه کي چي کادري شخصيتونه يا خو بيلکل نه وي او يا خو يي فيصدي کمه وي زماپه نظر هلته دعالي موسساتو زياتول دعلم سره جفا ده پدي خاتر کله چي په يو عالي موسسه کي کادري غري نه وي نو ضرور خبره ده چي هغه موسسه به بي سواده فارغان تولني ته تقديمموي کله جي بي سواده خلگ په ادارو .ليسو او حتي په عالي موسسو کي مقرر شول نو بيا واضحه خبره ده چي زمونژ دراتلونکي نسل او دوري حالات به په کومه کچه وي يعني زما په نظر چي زيات به خراب شي . که چيري وزارت تحصيلات عالي غواړي چي دملک تحصيلي سويه لوړه شي نو دټولونه مهمه داده چي کادري شخصيتونه وروزي او دموجوده پوهنتونو علمي سطحه لوړه کړي
په درنښت
نطر ليکونکي پوهيالي استاد رستم (سنگروال)د کندهار پوهنتون دتعايم او تربيي پوهنحي استاد
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/7/09 3:18 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
سلام خدمت استادان گرامی که این مطلب را میخوانند
ودر ضمن سلام باید بگویم که ایجاد موسسات تحصیلات عالی خصوصی بویژه دارالمعلمین ها در کشور همچو افغانستان مهم است. بشرطیکه معیارهای تعلیم وتر بیه را پوره نماید در بسیاری از موسسات خصوصی یا معیارها در نظر گرفته نمی شود ویاهم بخاطر گرفتن پول(فیس)هیچوقت ناکام نمی مانند. این جفابرای محصلین خواهد بود. ویاهم تعدادی از موسسات خصوصی یعنی آموزش از راه دور بدون آنلاین قیسمیکه کتاب راویانوت درسی را برای شاگردان میدهد باید دروقت امتحان بیاید امتحان خود را سپری نماید. این کار به نظر من مشکل را حل نخواهد کرد.
اما اگر درست پی گیری شود ودرس به طریقه درست گفته شود پیامد خوبی خواهد داشت.
خیرالدین خیرخواه
استاد پوهنحی روانشناسی وعلوم تربیتی
پوهنتون کابل
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
10/11/09 2:45 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
باعرض سلام و احترامات خدمت استادان محترم ودست اندرکاران این پروسه:ازدیاد موسسات عالی تحصیلی بخصوص ،دارلمعمین ها ،در ولسوالی ها ، یک اقدام نیک و پسندیده جهت ارتقای سطح دانش معلمین مکاتب و فارغان صنوف 12 میباشد ولی جذب معلمین به حیث استاد تربیه معلم از دو نگاه مناسب نیست .1- اگر معلمین بسیار کار فهم و لایق و ممتاز باشند که به دارلمعلمین جذب گردند ، پس در مکاتب معلمین ضعیف باقی می ماند که این خود لطمه به معارف کشور است .2- اگر معلمین ضعیف باساس شناخت به دارلملمین جذب گردند این خلاف نورم های تحصیلات عالی میباشد . ا
RE: ازدیاد موسسات تحصیلات عالی بویژه دارلمعلمین ها از نگاه کیفیت تدریس چه پ
3/25/10 2:13 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
باعرض احترام به تمام دانشمندان و استادان محترمیکه از این سایت استفاده مینماید
ازدیاد موسسات تربیه معلم زمانی موثر واقع میشود که بخواطرتدریس ان از استادان دارای تحصیلات عالی استفاده شود، نه اینکه از استادان مکاتب که خودشان مشکلات داشته باشد
مثلا"(کوری بیبین عصاکش کوری دیگرشده)این قسم نباشد
شاه ولی شهیدی
استادپوهنتون تعلیم وتربیه کابل
 Help | Contact Us