Discussions Discussions

Welcome to the HEP portal message boards, where you can join conversations with educators, start discussions on a topic of your choice, and post comments and questions.

For help using the message boards, click here for more information.

Important Announcement Important Announcement

 

Afghanistan Higher Education Announcement!

 

 

For some time now, the Afghanistan Higher Education portal has started its work under the Higher Education Project and wants to establish an educational competition in order to equip universities and improve the portal. Instructors from 14 faculties of education will participate in this competition and the top five faculties that would engage the most participants in the discussion board, will receive a projector and a laptop for their faculty.GLP will give five classroom projectors to the highest posting faculties of education. As you all know, every month Afghanistan Higher Education Portal introduces two educational topics for discussion in the message board and the faculty members post their responses about each topic.

 

Now, in order to increase the number of participants in the discussion as well as making academic discussion a custom/ ritual, the portal staff has established the above competition and the following criterions for this competition:

 

• By the end of December 2010, whichever faculty has the highest percentage of instructors attending these discussions and the highest number of posts, will be the winner of a projector for their faculty. The winner faculty will be chosen based on percentage system; for example if  -50 professors out of the 150 total professors from Kabul Education University participating regularly in the discussion board would count as 33%, and 13 professors out of the total 40 professors from Herat would count as 33%. GLP team would also be counting the number of posts by these professors from August through December 2010.

 

• In this competition, only discussion posted from August 1st, 2010 until December 31st, 2010 will be included.

 

• Each instructor has to write his/her name, department and province somewhere on the page when replying to a discussion post.
 
Message Boards Message Boards
Combination View Flat View Tree View
Threads [ Previous | Next ]
تدریس به شیوه تحقیق
toggle
تدریس به شیوه تحقیق
2/23/10 8:49 PM
تدریس به شیوه تحقیق چه پیامد های را در پروسه تدریس به بار خواهد آورد؟


سورگل کشمیری از پوهنتون تعلیم و تربیه بلخ
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:05 PM as a reply to sorgul kashmiri.
با عرض سلام به تمام استادان ودست اندرکاران GLP
دررابطه به سوال استاد باید گفت که درسوال استاد باید نوع تحقیق مشخص میشد زیرا ما تحقیق ساحوی وکتابخانه ای داریم. البته در رابطه به تدریس باید گفت که عموماً درشرایط کنونی افغانستان اکثریت استادان از روشهای تحقیق کتابخانه ای استفاده می نمایند. وتدریس شان هم بیشتر خلاصه موضوعات برگرفته شده از کتب مختلف در رابطه به موضوع تدریس شان است ولی بیشتر این تدریس متکی به لکچر درداخل صنف بوده وبعضاً به شکل تحقیقات ساحوی یا کتابخانه ای به شاگردان وظایفی سپرده می شود که جزی از تدریس استادان می باشد اما اگر استادان امکانات بیشتر اکادمیک داشته باشند و تدریس را به شکل تحقیق های ساحوی وکتابخانه ای انجام دهند تاثیرات خوبی برشاگردان خواهد داشت، طوریکه مهارتهای عملی را درشاگردان تقویت خواهد کرد،تفکرانتقادی را درشاگردان به وجود آورده وآنها را بیشتر فعال نگهمیدارد. اما این زمانی امکان پذیر است که شرایط به استادان مهیا باشد درغیرآن همین اکنون نیز استادان ما از تدریس به شکل تحقیق کتابخانه ای تا اندازه ای استفاده می نمایند.
با احترام
سپوژمی اوریا
پوهنحی روانشناسی وعلوم تربیتی
پوهنتون کابل
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:05 PM as a reply to sorgul kashmiri.
استادان دانشمند وبی نهایت گرامی با تقدیم سلام وعرض ادب برای همه شما

تدریس به شیوه تحقیق در تمام پوهنحی های تعلیم وتربیه بلاخره در مکاتب های وزارت تعلیم وتربیه اگر رشد وانکشاف داده شود یک تهداب گذاری است بخاطر رشد استعداد ها، حس کنجکاوی، مهارت های مسلکی و بخاطر بلند بردن ظرفیت شاگردان. از این طریق درک وفهم شاگردان تقویت گردیده و میتوانند مانندمحقیق یک موضوع را چگونه تحقیق کند و شاگردان تفکر انتقادی را کسب کنند، به روش های تحقیق آشنا شده و مسایل را خودشان حل نمایند. در صورتیکه این روحیه و محیط یاد گیری برای آنها انکشاف داده شود ویا ایجاد گردد برای شاگردان مفید موثر واقع گردیده ودرک و فهم شان در رابطه افزایش یافته وزمینه را برای کارهای تحقیقاتی بعدی آماده میسازد.
این پیامدیست که شاگردان به این شیوه تدریس شوند. ما میتوانیم یک معارف خوب با کیفیت تدریس و آموزش بهتر داشته باشیم ومیهن عزیز ما درآینده های نه چندان دور میتوانند با کشورهای روبه انکشاف همگام با شد.

با احترام

پوهنیار عبدالمومن
استاد فاکولته تعلیم وتربیه پوهنتون جوزجان ه
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:06 PM as a reply to Spozhmay oriya.
سلام وعرض ادب دارم خدمت تمام خواننده گان گرامی.

به جواب سوال استاد محترم باید گفت که :
به نظر من تحقیق گنجینه علوم را مرتباً غنی تر میسازد.زیرا هر نسلی که این گنجینه راغنی میسازد و به ارث میبرد میتواند نسل های بعدی وبه ویژه انسا نهای علم دوست را از نگاه تعلیم و تربیت به رفاه وآسوده گی برساند مثل که گفته اند:
(دانستن،توانستن است و میزان توانای به اندازه دانای مربوط میشود)
هر قدر یک استاد تحقیق مینماید اهمیت آن بالای پروسه تدریس به ویژه پوهنتون ها خیلی اثر گزار میباشد . تحقیق باید روشن ،هدف تحقیق معلوم بوده به نفع محصلان مطا بق به رشته ومسلک باشد. رشد اقتصاد جامعه وبهبود رفاه مردم وجامعه در نظر گرفته شود .تحقیق حاوی نتایج یک تحقیق بدیع باشد تا بتواند در پروسه تدریس بالای شاگردان اثر گزار باشد.
با احترام
پو هیا لی ملا لی «دقیق»
استا د پوهنتو ن جوز جان
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:07 PM as a reply to sorgul kashmiri.
سلام استادمحترم کشمیری صاحب !
بجواب سوال شمانظرخود راچنین شریک می سازم .
تدریـس بـه کمک تحقیق میتواند مهارت های مسلکی استادان را بالاببرد .
تدریـس بـه کمک تحقیق میتواند مهارتهای یادگیری محصلان راافزایش دهد وحس کنجکاوی محصلان را تحریک کند.
بااحترام
پوهنیارفریده مهُذب
استادتصیلات عالی فاریاب
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:06 PM as a reply to sorgul kashmiri.
با سلام خدمت تمامی استادان بزرگوار!

یکی از نظریات جدید در روانشناسی تربیتی، نظریه ساختن گرایی است. این نظریه بعضی از جنبه های نظریات یادگیری گذشته یعنی رفتارگرایی و شناخت گرایی را مورد تردید قرار داده اند. نظریه رفتارگرایی یادگیری را شامل فعالیتهای مسلسلی می داند که با هم ارتباط دارند. در حقیقت تقویت ارتباط بین محرک و پاسخ یادگیری نامیده می شود. در نظریه شناخت گرایی ذهن شاگرد مثل ظرفی است که معلم باید آنرا با دانشهای بیرونی پر کند. اما دانشمندان نظریه ساختن گرایی ادعا می کنند که معنا یا دانش باید در ذهن شاگرد توسط خودش بوجود بیاید. نقش معلم در این نظریه فراهم کردن تجهیزات و تسهیلاتی است تا شاگرد بتواند دانش جدید را در ذهن خود شکل دهد. اجرای این نظریه به تخصص بالایی نیاز دارد.

ادغام تحقیق در پروسه تدریس یکی از استراتژیهایی است که معلمان ساختن گرا استفاده می کنند. در این استراتژی یک سوال به شاگرد داده می شود و از طریق رهنمایی و ایجاد زمینه های مناسب، به شاگرد کمک می شود تا جواب سوال را پیدا کرده و دانش جدید را در ذهن خود شکل دهد.
در صورت اجرای موفقیت آمیز این استراتژی، یادگیری با کیفیت بالایی در فراگیران بوجود خواهد آمد.

رضا میرزایی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دانشگاه کابل 
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:07 PM as a reply to sorgul kashmiri.
سلام وعرض ادب حضور علاقمندان سایت! درروش تحقیق استاد باید مسله یا مسایل مورد نظر را مشخص کند . و راه حل ممکن را برای آ ن در نظر داشته باشد. ودر این جر یان شواهد تجربه میگردد و نتیجه گیری های مناسبی با موقعیت های جدید مشخص میگر دد. وقوانین کلی استحکام می یابد.
روش تحقیق یکی از روشهای شناخته شده است که به پیمانه ی وسیع در ممالک پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرد.
در این روش شاگر دان با رهنمایی اندک استاد ویا بدون رهنمایی ودخالت آن به هدف مورد نظر نایل میگردند. زیرا در این روش شاگردان محور اصلی فعالیت به شمار میرود . دراین روش مربی میتواند در موارد ی کمک کندوبرای شاگردان راه حل مسله را توضیح دهد، برای آنها اصول را بگوید اما راه دریافت وحل مسله را بیان نکند وحتی میتواند اصول را تشریح نکند اما راه حل را بیان کند ومیتواند اصول وراه حل را در اختیار شاگردان بگذارد وفرآیند وپیامد آن توانایی وتقویتََ ذهنی شاگردان میباشد که براساس آن از طریق در یافت راه حل ها برای مسایل مشکل وپیچیده خود را آماده سازند وانگیزه درونی شاگردان را افزایش دهند وشاگردان فعالیت های آموختن را دنبال کنند.که نتیجه دریافتها بر اساس فعالیت خود آنها مشخص میگردد وشیوه های خلاق وابتکاری و کاوشگرانه را میا موزند وموجب دوام بهترآموخته های میشود که بر اساس یک فعالیت خودی بدست آمده وسازماندهنده ی توام با دستاورد ها میباشند. وقابل تذکر است این روش دراصل خود وقتگیربوده اما پیامد دیر پا وخوب دارد.
بااحترام
پوهنیار" مقیمی "ازپوهنتون جوزجان
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:07 PM as a reply to sorgul kashmiri.
سلام و عرض ادب دارم حضور دست اندرکاران و خواننده گان گرامی سایت GLP
به پرسش استاد محترم در رابطه به پیامد تدریس به شیوه تحقیق چنین پاسخ ارائه میگردد.
هر استاد شیوه های خاص خود را در راه پیشبرد تدریس دارا میباشد و این شیوه ها در مضامین مختلف مطابق مقتضیات همان مضمون تفاوت میداشته باشد.
تدریس به شیوه کلاسیک وعنعنوی یا سنتی و معمول جامعه و تدریس به شیوه جدید آن یعنی آموزش فعال و شاگرد محور با سهیم ساختن عموم و یا اکثریت مطلق شاگردان در پروسه تدریس . لیکن تدریس به شیوه ی تحقیق با به کار برد اصول و پرنسیب معیار های قبول شده ی تحقیق به گونه های تحقیق کتابخانه یی ویا به گونه ی تحقیق ساحه وی،میتواند به رشد استعداد محصلان مؤثر واقع گردد و محصلان را تا هنگام به فراغت و بعد از فراغت از تحصیل، در امور نگارش پایاننامه ی تحصیلی نوشتن مقاله های علمی تحقیقی صرف نظر از اینکه تحقیق موصوف کتابخانه یی است یا ساحوی یاری میرساند و این پروسه یعنی تدریس به شیوه ی تحقیق در عرصه های مختلف برای محصل زمینه های بالنده گی استعداد ها را فراهم ساخته در آینده به حیث متخصص مسلکی ، مبتکر و متجسس بار آورده و تقدیم جامعه مینماید .
به نظر من هر استاد توانمندی و قدرت پیشبرد موفقانه و مؤثرچنین شیوه ی تدریس را داشته و آنرا دلسوزانه و عالمانه پیریزی و پیگیری نماید تا شاگردان را وادار به نگرش عمیق وموشگافانه نموده درقسمت مسایل محتاط،مشکوک بوده در رابطه با قصایا با تفکر و بینش انتقادی بر خورد نماید ،خوشباور و سطحی نگر نباشد.،اهدافی که قبلا تعیین نموده با نتایج ملموس به آن برسد، حتماً شاهد پیروزی و موفقیت را هم خودش و هم تربیت یافته گانش در آغوش خواهند کشید.
باعرض سپاس

پوهنمل سید نورالله امینیار
استاد پوهنتون جوزجان
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:08 PM as a reply to sorgul kashmiri.
نخست سلامی دارم خدمت دوستانم ودیگرعلاقه مندان این صفحه
بعدبه جناب محترم کشمیری صاحب که زحمت کشیده اندونمونه یی خوبی ازنونه های تعلیم وتربیه را انتخاب وبگونه یی یک پرسش مطرح ساخته اند.البته من هم خودراملزم به پاسخ درآن می بینم.
بایدگفت موضوع مطروحه کاملاواضح وروشن است وقطعا"ایجاب بحث اضافی رانمی کندبلکه بهتراست تامستقیم واردآن شد نه اینکه خودوخواننده رابه دنیای افکاردیگران سرگردان ساخت.
تدریس که بارهاگفته شده است همان کاروفعالیت معلم وشاگرددرجغرافیای صنف است وابزاراین فعالیت بدون شک همان چیزی است که قانون دراختیارماقرارداده است یعنی کتاب.ازگذشته هاتاکنون درکشورماوضع همین طوربوده است .بااستفاده ازچنین وسیله یی فعالیت جریان خودرامی پیمایدوجغرافیای صنف باحصارهای مشخص آن که همان سقف ودیوارهااست ،دنیای ذهن یادگیرندگان رامی سازداین همان چیزی است که اگرآموزگاربرایش خیلی زحمت رواداردشاگردانش راکتابی خواهدساخت که دراین صورت ذهن جوان یادگیرنده به صفحات کتاب وچندمطلب خوانده شده محصورخواهدشدوبس .چنانچه همین اکنون ماشاهدچنین شیوه های تدریس درجامعه یی خودهستیم.
امااگرحصارهای بلندصنف فروپاشدویادگیرندگان درحمایت وهدایت آموزگارواردزندگی بیرون ازصنف گردندوخوانده هاراباطرح چراهاوچگونه هابیرون برندوسمت وسوی یافته هارادریابندوباخودبه صنف ببرندهمان تدریس به شیوه یی تحقیق است .البته مزیت این کاربدون شک رشدتفکرانتقادی خلاق وعملی شاگردان خواهدبودکه که خوشبختانه ازچندی به اینطرف پروژه یی تحصیلات عالی ازطریق سیمینارهاوورکشاپ هایش چنین جریانی راروی دست گرفته وجرقه های آن بعضی ازگوشه های نظام تعلیمی مارادربرگرفته است .امااکثرا"وضع بادرنظرداشت اوضاع کشوربرروال گذشته می چرخد.این بودنظرم درموردسوال محترم کشمیری صاحب که ازاین بابت تشکری دارم ازایشان
بااحترام قاسیم وسیم ازپوهنحی تعلیم وتربیه پوهنتون هرات
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:08 PM as a reply to sorgul kashmiri.
سلام به خدمت تمام استادان ودست اندرکاران سایت GLP :
دررابطه به سوال استاد محترم باید گفت ،واقعا یک سوال بسیار مهم بوده طوریکه ازسوال واضیح وروشن به نظرمیرسد،تدریس به شیوه تحقیق طوریست که به شاگردان کارهای تحقیقی داده میشود وشاگردان مرکز فعالیت قرارگرفته وباعث رشد خصوصیات ذهنی آنها میگردد.
درین حالات معلم حیثیت رهنماوهمکار رادارامی باشد درتمام مراحل دانش جویان راراهنمایی وکمک مینماید.وهم چنان باید گفت که تدریس به شیوه تحقیق برای شاگردان بسیار موثر بوده وشاگردان راخلاق بارمی آورد.
حلیمه یعقوبی عضودیپارتمنت کیمیا
تحصیلات عالی فاریاب
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:08 PM as a reply to sorgul kashmiri.
با تقدیم سلام خدمت استادان دانشمند
هراستاد شیوه های بخصوص تدریس را دارامیباشد. که تدریس خویشرا به شیوه ی سنتی ویا شیوه ی جدید شاگرد محوری پیش میبرد.اما اگرتدریس به شیوه ی تحقیق صورت گیرد برای یادگیری محصلان خیلی موثربوده باعث رشدوانکشاف درک وفهم واستعداد محصلان گردیده میتوانند با رهنمایی اندک که ازطرف استاد صورت میگیرد به هدف خود برسند و این شیوه در عرصه های مختلف برای هر محصل زمینه رشد استعداد ها را فراهم نموده در آینده میتوانند یک متخصص مسلکی ، با تجربه و کنجکاو تقدیم جامعه گردند
پوهیالی سعیده ولیزاده
از پوهنتون جوزجان
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:09 PM as a reply to sorgul kashmiri.
سلام خدمت استاد محترم ودست اندرکاران سایت جی ال پی !
سوالی خوبی مطرح نموده اید امیدوارم که نظربنده تاجایی ، پاسخ به سوال شما شده بتواند.
همانطوریکه می دانیم انجام تحقیق مارا به حقیقت موضوعی که درباره ی آن تحقیق میکنیم می رساند وفکرمارا درباره ی مسأله مورد تحقیق روشن می سازد . ازآنجاییکه دانشگاه ازمراکزمهم علمی ، تحقیقی وفرهنگی محسوب می شود ودانشگاهیان اعم ازاستادان ومحصلان باتحقیق سروکاردارند بنأ لازم است که تدریس هم به گونه ی تحقیقی به پیش برده میشود تاازیکجانب ازذخیره ی بیش ازحدمعلومات بعضأ غیرمستند وغیرکارآمد درمغزمحصلان جلوگیری گردد وازجانب دیگرحس کنجکاوی محصلان تحریک گردد ؛ پیآمد تطبیق این شیوه میتواند دراستای راه یابی به حقایق علمی ودریک کلام کوتاه محقق بارآمدن ومحقق تربیه شدن محصلان نهایت مهم وارزشمند باشد ؛ چونکه تحقیق نباشد آدمی مقلد بارمی آید وتقلیدسدراه ابتکارمی شود .
پوهنیارشریفه اصیل استاد تحصیلات عالی فاریاب
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/4/10 10:09 PM as a reply to sorgul kashmiri.
عرض سلام و ادب دارم خدمت تمامی کارکنان و دست اندر کاران سایت GLP
در رابطه به سوال پیامد های تدریس به شیوه های تحقیق چنین ابراز نظر مینمایم:
یکی از مهارت ها و توانمندی استادان شیوه های مختلف تدریس میباشد، که هر استاد اصول و روش های خاص تدریس را دارد. تدریس به شیوه های کلاسیک و سنتی سال های متمادی در تمام موسسات تحصیلی پیشبرده شده و در این اواخر شیوه های آموزش فعال نیز معمول و مروج گردیده و پیامد های خوبی را نیز در قبال دارد.
تحقیق نیز بدو نوع بوده یکی تحقیق کتابخانه یی و دیگری تحقیق ساحوی و استادان محترم با دلگرمی موضوع را دنبال نمایند، با عث رشد استعداد های محصلان میگردد. تدریس به شیوه های تحقیق زمینه های خوبی را جهت بلند بردن دانش مسلکی محصلان آماده نموده و در آینده اشخاص مبتکر و متجسس با آورده با عث موفقیت های چشمگیری در عرصه آموزش و پرورش میگردند.
با احترام
حوا « نوری »
استاد و سر پرست فاکولته علوم اجتماعی
پوهنتون جوزجان
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/7/10 12:18 PM as a reply to Spozhmay oriya.
خدمت استاد دانشمند عالیقدر جناب کشمیری صاحب و کلیه همکاران و دست اندرکاران تیم جی ال پی سلام تقدیم نموده صحت و سلامتی برایشان آرزو می نمایم.
بدینوسیله در پاسخ به پرسش جنابعالی باید عرض نمایم که:
تدریس به شیوه تحقیق پیامد های مثبت و ارزشمند زیادی را در قبال دارد، که از آن جمله میتوان روی برخی از آنها تمرکز نمود:
-تدریس به شیوه تحقیق بهترین شکلی از روش آموزش فعال به حساب رفته که در آن شاگرد به آموزش و نوعی خودآموزی می پردازد. لازم به یادآوری است که در این شیوه تدریس معلم نقش نظارت کننده و همکار را دارا می باشد.
- تدریس به شیوه تحقیق نوعی از میتود شاگرد محور بوده که شاگرد خود به شیوه مستقل به جمع اوری حقایق پرداخته، از لابلای مطالب گردآوری شده اهداف آموزشی مورد نظر را دنبال نموده و پیرامون آن به بحث، مناقشه و نتیجه گیری و می پردازد که به این ترتیب زمینه رشد اندیشه و تفکر انتقادی در او به وجود می آید.(تحصیل در برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه پیام نور و جامعه علمی کاربردی در کشور ایران و برخی از دانشگاه دیگر در کشور تاجکستان را می توان نمونه ای از همین شیوه تدریس به حساب آورد.)
-همچنان تدریس به شیوه تحقیق در شاگردان زمینه های فراگیری و آشنایی به شیوه های مختلف تحقیق را فراهم نموده و مجال کار مستقلانه را برای شاگردان مهیا می سازد، در اینگونه تدریس شاگرد خودش به دنبال حل پرابلم و مشکل رفته، ضمن آنکه با کاربرد چنین شیوه(عملی) موضوعات آموخته شده در شاگرد نهادینه شده و ذهن نشین می گردد، علاوتا آنها در لابلای تحقیق با مسایل و موضوعات زیاد و متنوع دیگری نیز آشنا می شوند.
با احترام
پوهنمل محمدمقصود جویا
استاد پوهنتون تعلیم و تربیه کابل
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/8/10 4:10 PM as a reply to sorgul kashmiri.
با عرض حرمت خدمت خواننده عزیز
ریشه کلمه تحقیق حق است .تحقیق در لغت بمعنی کشف کردن است و در اصطلاح بمعنی حقيقت و رسيدن به اساس يك امر است. تحقیق در زمینه های مختلف معنای مختلف دارد مثلا در بعضی موارد بمعنی يافتن اعتقاد صحيح، با استفاده از استدلال عقلي و منطقي است. در بعضی موارد بررسي و پرس و جو دربارة ويژگي‌ها و سوابق يك فرد است.
همچنان ما تحقیق علمی داریم که در این جا بحث ما تحقیق علمی است.پس در تحقیق علمی نكتة مهم نوآوري است. طبيعتا، هميشه تحقيق با نوآوري و پاسخ به پرسش‌هايي جديد همراه است. همين نكته است كه اهميت و نقش پژوهش را تا حدودي مشخص مي‌كند. همراه بودن تحقيق با نوآوري، موجب مي‌شود كه كاروان علم و دانش، بر اثر تحقيقات علمي حركت و پيشرفت داشته باشد.
بناءَ ما باید کوشش کنیم که در مواردی که تحقیق میکنیم حتما نو آوری داشته باشیم و همین طور از شاگردان هم بخواهیم که در زمینه که تحقیق میکنند باید نو آوری داشته باشند. و کوشش کنند که مطالب را تنها جمع نکنند. کوشش کنند که افکار خود را نیزدخیل کنند.

قدسیه مستور
پوهنحی تعلیم و تربیه هرات
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/11/10 11:47 AM as a reply to qudsia mustor.
سلام و احترامات فراوان خویش را خدمت استادان و دست اندرکاران جی ال پی تقدیم می نمایم :خدمت اساتید گرامی باید به عرض برسانم که تدریس به شیوه تحقیق خیلی موثر و ارزنده بوده و ابتکار ، اعتماد به نفس و خلاقیت را در شاگردان انکشاف داده و استاد را به نتایج میرساند که قتلا به آن متوجه نشده باشد .تدریس به شیوه تحقیق یک نوع از آموزش فعال است که در آن شاگردان سهم بیشتر دارند و ما توسط این شیوه تدریس استعدا د های نهفته شاگردان را رشد میدهیم و اثرات اموزشی را در شاگردان عمیق تر می سازند زیرا شاگردان خود در جریان تحقیق به مسایل برمیخورد که باعث انکشاف بهتر تفکر انها می گرددو آموزش اثر دایمی در ذهن آنها بجا می گزارد.مخصوصا در مضامین ساینسی مانند فزیک که ما تدریس آنرا به عهده داریم تدریس تجارب فزیک به شیوه تحقیق و تقسیم نمودن شاگردان به گروپ ها و اجرای کار های گروپی و رسیدن شاگردان به یک هدف مشخص تو سط تحقیق بسیار خوب و خیلی موثر میباشد که امیدوارم استادان محترم از این شیوه تدریس استفاده اعظمی نمایند بااحترام
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/15/10 10:16 AM as a reply to sorgul kashmiri.
سلام واحترامات خدمت تمامی استادان وعلاقه مندان پروگرام جی ال پی، بخصوص جناب کشمیری صاحب که این سوال جالب را مطرح کرده اند.

دررابطه به سوال مطرح شده" تدریس باشیوه تحقیق" باید مختصراً خدمت کشمیری صاحب وخوانندگان این سایت به عرض میرسانم اینکه زمانی تدریس شکل تحقیقی رابخود میگیردکه تدریس ویژگی های زیر را داشته باشد:
زمانیکه تدریس شکل فعال وجنبه عملی رابخودمیگیرد که درآن سهم خودشاگردان نسبت به معلم به فعالیتهای آموزشی بیشترمیشود ومعلم بحیث رهنما وتسهیل گر پروسه آموزشی قرارمیگیرد، وقتیکه تدریس معلم بیشتربه شکل مسئله محور، پرسش وپاسخ ویامباحثه پیش برده شود، همچنان به شاگردان درداخل وخارج صنف کارهای پروژه ای جهت اخذ معلومات بیشترنسبت به موضوع داده شود تا آنها عملاً درساحه رفته چه بشکل انفرادی وچه بشکل گروپی بالای موضوع تجربه وتحقیق نمایند وبعداً نتایج کارخودرا درصنف گزارش بدهند، درواقع تدریس باشیوه تحقیق صورت گرفته است.
همچنان نمونه دیگری تدریس به شیوه تحقیق این خواهد بود که معلم علاوه برلکچر وتوضیحاتی که درصنف میدهد، بخاطر ارائه معلومات بیشتر ورشد استعدادهای کاوشگرانه شاگردان ومحصلان نسبت به موضوع مستقیماً به شاگردان منابع ومأخذ رامعرفی میکند تاشاگردان خودشان به منابع مراجعه نموده وبه مطالعه وگردآوری اطلاعات بپردازند که این کار یک روش خیلی مؤثر جهت رشد استعدادها، خلاقیت، نوآوری، وخودآموزی شاگردان میباشد ودرآینده شاگردان میتوانند محققین خوبی باشند.
با احترام
پوهنیار عبدالواسع" عظیمی"
استاد پوهنتون تعلیم وتربیه کابل
RE: تدریس به شیوه تحقیق
تدریس به شیوه تحقیق
3/18/10 5:16 AM as a reply to sorgul kashmiri.
sorgul kashmiri:
تدریس به شیوه تحقیق چه پیامد های را در پروسه تدریس به بار خواهد آورد؟


سورگل کشمیری از پوهنتون تعلیم و تربیه بلخ


Dear Mr Sorgul Kashmiri salam alaikom!
As I have read some of the answers already; indeed this method empowers the learner by allowing them to become more autonomous in their learning process. The process of research itself should however be predefined and follow some model. For example one simple research could include:
1-Problem to solve
2-The study of the solutions attempted so far..
3-Evaluation of the solutions studied
4-Proposed solution/s, including the limits of the study and a feasibility study of the proposed solution
5-Implementation or presentation of the solution
.
.Evaluation, recommendations...

However, in my experience both as a student and as a teacher, I have found that sometimes finding the right source of information is one of the hardest part in research. It is more true when the student is not very familiar in the subject studied. In addition some times the question may allow subjectivity and lead to different interpretation of the problem by different students-so some guidance will help.

furthermore, the teacher should have tools and procedure in place to verify submitted research reports by making the researcher to present their findings orally to an audience.

with kind regards
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/24/10 9:59 AM as a reply to sorgul kashmiri.
سلام صمیمانه خدمت استاد محترم واساتید محترم که بخاطر غنامند شدن پورتال به سوالات جواب داده با همدیگر یاری میرسانیم.
از آنجایکه همه ما میدانیم هیچ معلم و یا مدرس بدون تحقیقات به کار های روز مره درسی و به فعالیت های اکادمیک موفق نمیشود. پس به هر شخص ایجاب میکند تا بخاطر تقدیم نمودن بهتر درس پژوهش و تفحص کند تا در آینده شخص موفق و خلاق به بار بیآید. بنظر من بدون ریسرچ و تحقیق هیچ معلمی موفق نخواهد بود چرا که از شیوه های عصری تدریس آگاهی نخواهد داشت بنابراین با تحقیق خود از میتود های جدید آگاه میشویم واین میتود ها و یا روش های تحقیق به ما کمک میکند تا درس را خوبتر وعالیتر به شاگردان و یا محصلان خود تقدیم نمایم.
روش تحقیق پیامد های ارزنده بحث مهمرا نتنها درپروسه تدریس داشته بلکه در تمام عرصه های زندگی ما موثر واقع میشود.
با تشکر فروان
فیروز کریمی
استاد تحصیلات عالی فاریاب
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/24/10 2:38 PM as a reply to sorgul kashmiri.
سلامونه او نېكې هيلې د پورتال ټولو كار كوونكو ته !
هيله ده چې روغ او جوړ و اوسي.
ځانګړي سلامونه مې ښاغلي سورګل كشميري ته چې په زړه پورې پوښتنه يې مطرح كړې ده.
د څېړنې پر بنسټ د تدريس پر مخ وړل يو ښه درسي مېتود دى، كه هر څوك غواړي تدريسي چارې پر مخ يوسي، دى بايد له څېړنيز يا تحقيقي مېتود سره اشنا وي.
تحقيق د يوشي اصل او حقيقت ته ځان رسول دي،نو كه څوك تدريسي چارې پر مخ وړي لازمي خبره ده چې له تحقيق سره بلد وي ځكه ډېر مسايل دي چې موږ په شك كې اچوي بايد د خپل شك د لرې كولو لپاره د تحقيق پروسه په كار واچوو او د موضوع تل ته ځان ور ورسوو، په دې سره استاد په خپل مسلك كې د مسلكي پوهې كره وړتيا پيدا كوي او هم يې په خپلو خبرو اعتبار پخېږي او محصلانو ته سمې مشورې وركولاى شي.
پوهنمل محمد ابراهيم همكار
د ننګرهار پوهنتون د ښوونې او روزنې پوهنځي د پښتو ژبې او ادب څانګې تدريسي غړى
RE: تدریس به شیوه تحقیق
3/25/10 1:58 PM as a reply to Abdul wasi azimi.
استاد نهایت گرامی بعد از تقدیم سلام واحترام بنده کاملا با نظر شما موافق بوده و یک جیز دیگر را علاوه نمایم که در ترسی به شیوه تحقیق باید سیر علمی ومصاحبه با اشخاص چیز فهم خیلی ضروری پنداشته میشود
 Help | Contact Us