Discussions Discussions

Welcome to the HEP portal message boards, where you can join conversations with educators, start discussions on a topic of your choice, and post comments and questions.

For help using the message boards, click here for more information.

Important Announcement Important Announcement

 

Afghanistan Higher Education Announcement!

 

 

For some time now, the Afghanistan Higher Education portal has started its work under the Higher Education Project and wants to establish an educational competition in order to equip universities and improve the portal. Instructors from 14 faculties of education will participate in this competition and the top five faculties that would engage the most participants in the discussion board, will receive a projector and a laptop for their faculty.GLP will give five classroom projectors to the highest posting faculties of education. As you all know, every month Afghanistan Higher Education Portal introduces two educational topics for discussion in the message board and the faculty members post their responses about each topic.

 

Now, in order to increase the number of participants in the discussion as well as making academic discussion a custom/ ritual, the portal staff has established the above competition and the following criterions for this competition:

 

• By the end of December 2010, whichever faculty has the highest percentage of instructors attending these discussions and the highest number of posts, will be the winner of a projector for their faculty. The winner faculty will be chosen based on percentage system; for example if  -50 professors out of the 150 total professors from Kabul Education University participating regularly in the discussion board would count as 33%, and 13 professors out of the total 40 professors from Herat would count as 33%. GLP team would also be counting the number of posts by these professors from August through December 2010.

 

• In this competition, only discussion posted from August 1st, 2010 until December 31st, 2010 will be included.

 

• Each instructor has to write his/her name, department and province somewhere on the page when replying to a discussion post.
 
Message Boards Message Boards
Combination View Flat View Tree View
Threads [ Previous | Next ]
آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
toggle
آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Habib Rahman Ahmadzai 5/2/10 11:52 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Ahmad Jawid Shirzad 5/3/10 8:51 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ رضا میرزایی 5/3/10 12:02 PM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ qudratullah nazari 5/3/10 4:17 PM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ qasim wasim 5/4/10 11:55 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Ibrahim hamkar 5/4/10 3:13 PM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ nafeesa ehsan 5/5/10 9:12 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ mohammad maqsood joya 5/5/10 9:07 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Basir Moqmi 5/5/10 11:18 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ qudsia mustor 5/6/10 9:42 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Spozhmay oriya 5/9/10 11:34 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ halima yaqobi 5/9/10 11:22 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Asiruddin hotak 5/9/10 3:35 PM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ parwiz saify 5/10/10 8:08 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Gulistan Hossainy 5/10/10 8:08 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Abdul wasi azimi 5/10/10 11:40 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Rostam sangarwal 5/10/10 11:21 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ M Nasim Tahsildar 5/10/10 1:40 PM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Firoz Karimi 5/11/10 9:03 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Roknoddin Moshkani 5/11/10 11:45 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ zarif ullah Ahmadyar 5/13/10 12:37 PM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Noorullah Aminyar 5/13/10 11:20 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ momin roufi 5/24/10 2:21 PM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Ahmad Faiq Amin 5/16/10 11:01 AM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ Sharifa Asil 5/16/10 2:49 PM
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟ serajedin ziayee 5/18/10 10:55 AM
آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/2/10 11:52 AM
با عرض سلام و ادب خدمت تمام استادان محترم!
آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه (assignment) مؤثر خواهد بود یا خیر؟
طور که شما هم میدانید در بسیاری از کشور های جهان در پروسه تعلیم وتربیه امتحانات به طور پروژه اخذ میگردد.

سوال من این است که شما با من موافق هستید تا امتحان های آخیر سمستر بعضی مضامین را به پروژه یا Assignment تبدیل نماییم و این صلاحیت به دیپارتمنت های مربوطه داده شود.

از این طریق محصلین از میتود طوطی وار دور میماند و محصلین میتوانند بسیاری موضوعات را به بسیار وقت در حافظه داشته باشند. و محصلین میتوانند چیزی های را که میاموزد آن را در فعالیت های روزمره شان به کار ببرند. امید نظریات و تجارب خود را با ما از این پورتال شریک سازید.

با احترام
پوهیالی حبیب الرحمن احمدزی
عضو دیپارتمنت انگلیسی و مسول تکنالوژی معلوماتی تحصیلات عالی پروان
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/3/10 8:51 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
با عرض سلام خدمت تمام اساتید محترم!
به جواب سوال برادر عزیز حبیب الرحمن احمدزی می خواهم نظریات خود را شریک سازم. به نظر شخصی من دادن پروژه در عوض امتحان بسیار مفید خواهد بود هر چند محصلین کشور ما با این میتود و روش ارزیابی اشنایی کامل ندارند با انهم خالی از مفاد نیست. قسمیکه شما از روش های عصری پوهنتون های دنیا را میبینید همه از این میتود کار می گیرند. طوریکه من هم در یک کورس شش ماهه در کشور سنگاپور اشتراک نمودم در ان موسسه تحصیلی امتحان بشکل پروژه بوده و ما هم در عوض امتحان پروژه اجرا نمودیم. با استفاده از تجربه شش ماهه حالا برای محصلین در موسسه تحصیلی فاریاب از این روش استفاده منیمایم بسیار موثر واقع شده. البته دادن پروژه به محصلین بستگی به مضمون دارد. بلاخره به نظر شخصی من این روش بسیار مفید است اگر بصورت درست تقدیم شود.
با احترام
پوهیالی احمد جاوید شیرزاد
استاد تحصیلات عالی فاریاب
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/3/10 12:02 PM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
بنده از جمله افرادی هستم که با نظر شما کاملا موافقم. روش پروژه از جمله روشهایی است که می تواند ارزشیابی محصلین را به بهترین شکل صورت دهد. اما نکته قابل ذکر این است که استفاده از این روش آمادگی ها و شرایطی نیاز دارد که به نظر من در شرایط فعلی کشور ما قابل تطبیق نیست. صنفهای پر جمعیت، وقت و تجربه کم استادان، عدم هماهنگی ارگانهای دولتی با یکدیگر، عدم کنترل و نظارت دقیق و ... از جمله عواملی است که اجرای این روش را بسیار دشوار می کند.
امید که در آینده تمامی مشکلات فوق حل شده و استادان بتوانند از این روش به بهترین شکل استفاده نمایند.

رضا میرزایی
دانشگاه کابل
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/3/10 4:17 PM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
سلامونه او نیکی هیلی تولو استادانو او د سایت کارکوونکو ته وراندی کوم هیله لرم چی جور اوسی : د استاد د سوال په جواب کی باید ووایم چی :
که چیری امتحان په عوض پروژه یا سیمینار زده کوونکو ته ورکرل شی نو هغوی به په دی فکر وی چی زه دا خو امتحان نلری او نه یی هم په مضمون بولی هیچ اعتنا نکوی نو پدی سبب د پروژی یا سیمینار په بدل کی باید د شاگردانو نه امتحان واخیستل شی تر سو هغوی هغه درس چی د استادانو لخوا ورته ورکول کیژی هغه ته په دول پاملرنه وکری او زده یی کری . یو شی باید استادان په هغه باندی دیر تاکید وکری او هر وخت یی په زده کوونکو باندی په عملی دول اجرا کری ، ورته ووایی چی هر شی زده کوی هغه په عمل کی هم پیاده کره ، تر سو ورنه په راتلونکی ژوند کی دیره گته پورته کری .
په درنشت

پوهیالی قدرت الله نظری
کندهار پوهنتون د تعلیم او تربیی پوهنحی استاد

نوت : له دیره وخته را پدی خوا موژ دا تقاضا درلودله چی په سایت کی پشتو هم واچول شی مگر متاسفانه تر اوسه پوری ندی برابر شوی ، نو هیله لرم چی پشتوهم ور واچلو شی سایت ته ..
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/4/10 11:55 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
جناب محترم احمدزی صاحب احتراماتم راازدیارباستانی هرات بپذیرید.خوشحالم که توانستم تماسی راباشماوهمکاران محترم درسایت جی ال پی بعدازمدتی داشته باشم وازاین طریق نظرم راباشماشریک بسازم.
سوال تان درارتباط به یکی ازشیوه های آموزش فعال طرح شده است که هرگیزنمیتوان درپروسه آموزش موثریت آن رانادیده گرفت وهمانطورکه خودتان فرمودیدراستی نظامهای تحصیلی هستندکه ازاین شیوه بطورموثرعوض امتحانات پایانی استفاده میکنندونتایج خوبی هم ازآن بدست می آورند.اماآنچه که موثریت این شیوه رابالامی بردکه هماناامکانات موجوده همان محیط است که نبایدبه آنهابی توجه بودبدبختانه اوضاع کشورمادرکل برای چنین مناسبت های آموزشی چندان مساعدنیست تابه این فعالیت هاروی آوردوازآن انتظارنتیجه عالی داشت .شمامیدانیدکه مسایل فرهنگی وتحصیلی امروزجنبه یی تجارتی رابه خودگرفته است آیاتهیه پروژه توسط شاگردبه همکاری تجارهای چنین پروژه های کاردشواریست ؟آیاکار
یک سمسترتان زیرسوال نمیرود؟آیاموقف تان وهمکاران تان دیگردرصنف حفظ میماند؟آیاگوشهابرای شنیدن حرفهای تان درصنف آماده میشوند؟؟؟؟؟؟ افغانستان سنگاپورنیست .تاشدن فاصله هارابایدپیمود.
خوب است تازمینه رابرای چنین فعالیت های آماده ساخت .پس بایدسنجیده گام برداشت .
بااحترام
قاسیم وسیم ازپوهنتون هرات-پوهنحی تعلیم وتربیه
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/4/10 3:13 PM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
د پورتال خوږو او زړه ته رانږدې ښاغليو استادانو او د علمي کادر غړيو ! السلام عليکم ورحمت الله و برکاته
ښاغلي حبيب الرحمن احمدزي پوښتلي،د ازموينې پر ځاى د پروژو پلي کول به څه ښه يا بد اثر ولري؟
د ښاغلي احمدزي د پوښتنې په اړه ليکم چې:
زده کوونکو ته پروژه ورکول د ازموينې يو ډول دى، چې موږ يې د سمستر په پاى کې په کار وړلاى شو، خو:
ښېګڼې:
١-د زده کووونکو عملي مهارت لوړېږي.
٢- په راتلونکې کې زده کوونکى په ډاډ سره خپلې مسلکي دندې سرته رسولى شي.
٣- زده کوونکي خپلې تجربې سره ګډوي.
٤- په زده کړه کې تنوع رامنځته کېږي.
بد ګڼې:
١-هغه زده کوونکي چې لټان دي کېداى شي په تياره د بل زحمت خپل کړي.
٢-که پروژه په ګډ ډول څو زده کوونکي پر مخ وړي امکان لري چې يو يا دوه کسه په وړياتوګه نومرې واخلي.
پورته او دې ته ورته کارونه پکې کېدلاى شي.
څرګندونه:
زموږ په هېواد کې لا تر اوسه شرايط دې ته نه دي اماده شوي چې پروژې دې د ازموينې عوض کړو ، ځکه:
١- موږلا دومره کافي مواد او کتابتونونه په لاس کې نه لرو چې زده کوونکي ترې د پروژې په بڼه ګټه پورته کړي.
٢- پر زده کوونکو دا باور هم ګران دى چې يوه پروژه دې په پوره ريښتينولۍ سرته ورسوي.
وړانديز:
د ازموينې پر ځاى د پروژو پلي کول دې تر هغې وځنډول شي چې زموږ د زده کړې بهير دې کار ته اماده شي، خو داد دې معنى هم نه لري چې موږ دې وړې وړې پروژې زده کوونکو ته نه ورکوو بلکې د ازموينې ترڅنګ دې پروژې هم ورکړل شي.
درنښت
پوهنمل محمد ابراهيم همکار دننګرهار پوهنتون د ښوونې او روزنې پوهنځي د پښتو څانګې د علمي کادر غړى
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/5/10 9:07 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
با عرض سلام خدمت دوست دانشمند گرانقدر جناب استاد حبیب الرحمن احمدزی و کلیه اساتید و همکاران مشترک ما و به آرزوی صحت و سلامتی همه دوستان قلم بدست . در پاسخ به سوال جنابعالی در رابطه با این کهemoticonآیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه (assignment) مؤثر خواهد بود یا خیر؟) باید عرض نمایم که این نظر ابتکاری وطرح عالمانه شما را در قدم اول به دیده قدر نگریسته و آن را یک گام تازه و موثر در جهت به خدمت گرفتن تکنالوزی در زمینه آموزش به حساب آورده و فال نیک می گیریم.
جناب احمدزی صاحب از پیشنهاد شما بر می آید که شما یک استاد مسلکی و مجهز با دانش معاصر هستید. ولی از حرف تا عمل در کشور ما خیلی ها فاصله وجود دارد. من صد فیصد طرفدار نظر جنابعالی می باشم ولی از انجایی که امکانات در کشور ما و شما نهایت محدود است، فرصت ها و زمینه های تطبیقی کمتری در این راستا برای ما میسر خواهد بود.
باز هم پیشنهاد بنده این است که بیایید اگر ممکن باشد این طرح ابتکاری و جدید شما را لا اقل برای یکبار هم که شده، عملی نموده و ببینیم که در صورت موفقیت و امکان تداوم ، در آینده نیز آن را پیگیری نماییم. و در صورت عدم دریافت نتیجه مثبت از تکرار آن صرفنظر نماییم.

به امید موفقیت هرچه بیشتر شما
پوهنمل محمد مقصود جویا استاد پوهنتون تعلیم و تربیه کابل
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/5/10 9:12 AM as a reply to Ibrahim hamkar.
با عرض سلام و احترامات فراوان خدمت اساتید محترم و دست اندرکاران جی . ال . پی :
در جواب سوال استاد محترم باید صادقانه بگویم که سپردن پروژه بجای امتحانات فاینل ، یک شیوه بسیار معقول و بسیار منطقی میباشد. من به نظر شما کاملا موافق هستم .اما در اینجا اینطور سوال پیدا میشود که آیا محصلین تا چه حد در اجرای آن موفق میباشند. برای آنها امتحانات ساده تر از اجرای پروژه میباشد زیرا لکچر نوت استادان بدسترس شان قرار دارد و روزانه هم در مورد آن، استادان توضیح و تشریح داده اند و تنها لکچر خود را مرور می کنند و بس. در امتحان هم اگر موفق نبودند برای بعضی شان چندان فرق نمی کند. دیگر اینکه امکانات تحقیق و ریسرج برای محصلین بسیار کم است و نمی توانند که از مواد کافی برای پروژه خود استفاده کنند . دچار یک پریشانی و اضطراب میگردند .بطور مثال ، زمانیکه برای نوشتن مونوگراف وظیفه برای ایشان سپرده می شود این وظیفه را بسیاری از محصلین به بسیار مشقت انجام داده و موفق نمی باشند پس بهتر خواهد بود که امتحانات در شرایط فعلی بجای خود ثابت باقی بماند .هم باید بگویم که پروژه روی موضوع خاص میچرخد و امتحانات همه موضوعات که در یک سمستر مطالعه گردیده در بر میگیرد .پس امتحانات بهتر خواهد بود
با احترام
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/5/10 11:18 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
حضور دوستداران سایت واستاد محترم احمد زی صاحب احترامات تقدیم است: سوالی خوبی مطرحه نمودید این موضوع را در حد نظر نیک واندیشه معقول باید حساب کرد . مگر در شرایط کنونی کشور باید مشخص گردد. چه تعداد از استادان محترم هستند که در پوهنتون ها حق تدریس را داشته باشند ما بخوبی درک مینمایم که اکثریت در حد اسیستا نت قرار دارند. که تدریس مینمایند وارزیابی مینمایند وامتحان میگیرند .این همه روی مجبوریت های کشوری استوار میباشد وار طرفی هم در شرایط کنونی از لحاظ منابع ، امکانات وتوانمندی ها در شرایط قرار نداریم که سیستم پروژه را عملی سازیم . برای این هدف ضرورت به پلان و پالیسی و زمان داریم. که در سطح کشور باید نقطه آغاز باید مشخص گردد ودر ضمن محدودیت ها نیز ارزیابی گردد .به نظر من در تمام کورسها یا مضامین امکان عملی این آیدیا بعید به نظر میرسد . ما نمیتوانیم باطرح خوشبینانه به همه مسایل فایق شویم. باید موضوعات را افغانستان شمول فکر کنیم، که هنوز راه طویل است سفر باید کرد . با احترام
پوهنیار مقیمی ازپوهنتون
جـــــــــــــوزجان
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/6/10 9:42 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
عرض سلام و احترام دارم خدمت استا د ان عزیز
میتود پروژه یکی از میتود های خیلی معمول در جهان فعلی است و نتایج خوبی هم در بر داشته است . اما در کشور ما این یک میتود نسبتا ً جدید میباشد و شاگردان با آن آشنائی کامل ندارند و همچنان امکانات لازم را برای اجرا پروژه های خارج از ساحه تحصیلی ندارند. بناً اگر استادان محترم در پهلو پروژه های که به شاگردان میدهند. از شاگردان امتحان تحریری و تقریری اخذ نما یند خالی از مفاد نخواهد بود. چرا که شاگردان در اینصورت مفاهیم اصلی درس و دانش بنیادی را بیشتر فرا میگیرند و برای اینکه این دانش و مفاهیم را بطور عملی بکار ببرند و از خا طر نبرند میتود پروژه خیلی کمک کننده میباشد
در نتیجه باید گفت که در پهلو امتحانات نیمه سمستر و آخر سمستر میتود پروژه خیلی مفید و موثر خواهد بود.
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/9/10 11:22 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
باعرض سلام به خدمت استادان گرانقدرودست اندرکاران سایت جی ال پی.
به جواب سوال استادمحترم باید گفت که دادن پروژه به محصلان ازجمله شیوه های شاگرد محوری بوده محصلان میتوانند به صورت مستقلانه کارنمایند واحساس مسولیت نمایند.اگرامتحان به این سیستم صورت بگیردیک سیستم بین المللی بوده وما میتوانیم به این سیستم خود راوابسته بسازیم.
بااحترام حلیمه یعقوبی
ازتحصیلات عالی فاریاب
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/9/10 11:34 AM as a reply to qudsia mustor.
با عرض سلام خدمت تمام استادان ودست اندرکاران GLP

روش پروژه از روشهای موثر درتعلیم وتربیه است که فواید زیادی را به دنبال دارد. ودراین اواخر دیده میشود که این فرهنگ آرام – آرام جای خود را در پوهنتونهای کشور باز کرده است واستادان ومحصلین ما علاقه مندی به آن نشان میدهند. اما موضوع عمده اینست که هنوز اوضاع تعلیمی کشور به انجام این چنین روشها نظر به بعضی مشکلات مساعد نیست ونمی توان کاملاً ازامتحانات اخیر سمستر صرف نظر کرد ولی به این معنی هم نیست که از روش پروژه استفاده نکرد. استادان میتوانند این کار را درامتحانات وسط سمستر استفاده نمایند تا آهسته – آهسته زمینه ساز برای آینده باشد.
تشکر
سپوژمی اوریا
پوهنحی روانشناسی وعلوم تربیتی
دیپارتمنت روانشناسی
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/9/10 3:35 PM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
محترم استادانو سلامونه او نيکي هيلي ومني
وروسته غواړم چي دطرحه شوي پوښتني په ځواب کي داسي نظر څرګند کړم:
دامعلومه خبره ده چي هر اوښتون يا بدلون دځان سره مثبتي او منفي پايلي لري، يعني نيمګړتياوي او برياوي لري. زه فکرکوم چي په اوسنيو ستونزمنو شرايطو کي چي زمونږ هيواد ورسره په تعليمي پروسه کي مخامخ دي دا به ناشوني خبره وي چي مونږ يوځل له ازمويني سره دپروژو سيستم ته واوړو، ځکه چي مونږ تراوسه دهيواد په کچه يوواحد تعليمي نصاب او کريکولم نه لرو هرپوهنتون اوهره دلوړو زده کړو موسسه پخپلو زړو يا نوو نصابونو او کريکولمونوخپلي تعليمي پروسي جاري ساتلي دي. ښه به داوي چه مونږ لومړي دخپلو لوړو زده کړو لپاره يو واحد ملي تعليمي نصاب جوړکړو او کريکولم چي هغه دافغانستان په لوړو زده کړو کي دتطبيق وړ وي.
دپروژو دسيستم لپاره کافي منابعو ته اړتيا ليدل کيږي چي دا منابع دهيواد په کچه تراوسه پوري نشته ځکه چي استادان کله خپلي علمي څيړني کو ي دډيرو ستونزو سره مخامخ وي نو زده کوونکي به په څه ډول دا ستونزه رفع کړي ځکه چي ټول انټړنيټ ته هم لاسرسي نلري او دټولو لپاره دانټرنيټ امکانات هم نشته، په پوهنتونونو کي مجهز کتابتونونه نشته ، شخصي غني کتاب پلورنځي نشته، اکثره زده کوونکي دغريبو او بي وزلو کورنيو څخه دي. دغه ټولي ستونزي ددي عامل ګرځي چه په اوسنيو شرايطو کي به دا ډول سيستم ناشوني وي. ځکه چي مونږ تراوسه پوري دهيواد په کچه پدي نه يو توانيدلي چي له سنتي ارزوني څخه اصلاحي ارزوني پړاو ته خپلي دلوړو زده کړو موسسي داخلي کړو اويا دکريډيټ سيستم دهيواد په کچه په ټولوموسسو کي عملي کړو ، په کوموځايونو کي چي عملي دي هغه هم نيمګړتياوو سره مخامخ دي.
مونږ هميشه په خپلو تعليمي او تحصيلي پروګرامونو کي له پرديو څخه تقليد کوو چه پايله يي ښه نه وي او نيمګړتياوي رامنځ ته کوي، زما په نظر ښه به داوي چي داسي لاري چاري ولټوو چي هغه دافغانستان له شرايطو سره مطابق او په اوسنيو اقتصادي ستونزمنو شرايطو کي شوني وي. او دپروژو سيستم ته بايد په تدريجي ډول داخل شو ترڅو ښه پايله ترلاسه کړو، نه داسي لکه چي هيواد يو دم ازاد بازار ته ورداخل شو.
په درناوي
پوهنمل اسيرالدين(هوتک)
دننګرهارپوهنتون دښوونې اوروزنې پوهنځي استاد
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/10/10 8:08 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
با عرض سلام و ادب خدمت تمام استادان محترم !
به جواب استاد محترم چنین ابراز نظر نموده م که :
اجرای پروژه یک اصل عمده تعلیم و تربیه بوده پس در اجرای پروژه نقش رهبریت معلم خیلی مهم موثر است و آنانیکه در عرصه پیداگوژیک تجربه کمتر داشته باشند نمیتوانند که در اجرای پروژه موثریت رهبری را داشته باشند .
پس غالباء اتفاق می افتد کار پروژه بدون نتایج متوقعه بماند ولی متوجه باید بود که هیچگاه نمیتواند اجرای یک پروژه جاگزین ارزیابی گردد . پروژه معمولآ یک بخش کوچک و یا کمتر را در یک ساحه محدود بررسی و ارزیابی مینماید . در حالیکه ارزیابی بالخصوص ارزیابی اصلاحی میتواند که کلیه موضوعات شامل نصاب و کریکولم را احتوا نماید .
از اینجاست که نباید کار های پروژه وی را با ارزیابی و باالخصوص ارزیابی اصلاحی مقایسه کرد و آن را جاگزین ارزیابی نمایم بلکه میتوانیم یک قسمت کوچک و یا یک بخش کوچک را بشکل اجرای یک کار پروژه وی ارزیابی نمایم .
با احترام
پرویز سیفی
مسوول امور محصلان پوهنتون کندز
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/10/10 8:08 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
قبل ازهمه سلام ها وتمنیات نیک خود را خدمت تمام همکاران ومشترکین خوب جی ایل پی تقدیم میدارم.
به جواب سوال جناب استاد حبیب الرحمن خان عرض میکنم که سوال را که شماطر ح کردید درواقع اشاره ای به همان آموزش که آن را آموزش فعال می نامیم است. واین بسیار خوب خواهد بود که این شیوه در پوهنتون های افغانستان عملی گردد ولی نباید فراموش کرد که چون این سیستم یک سیستم نوع جدید است که در پوهنتون ها ی بزرگ دنیا مروج شده است. اما در کشور ما فکر می کنم شایدشما اولین شخص باشید که این مسله را طرح کنید و نظریات اساتید گرامی را درباره داشته باشید. به نظر من این سیستم تاثیرات بیشتر خود را در عرصه آموزش بهتر، با کیفیت ، فعال وموثر است ولی عدم آشنائی به خود این سیستم ، مشکلات که ازلحاظ وسایل وابزار مورد ضرورت آموزش وپرورش به گونه ای که باید ما داشته باشیم ندارم از طرف دیگر محصلان که به پوهنتون ها وارد می شوند تهداب علمی ضعیف وپشت کار کمی که دارند، دقت بیشتر ، مدیریت فوی تر ومرافبت جدی تر می خواهد. به هر صورت عملی شدن این سیستم درپوهنتون ها و موسسات تحصیلی افغانستان خالی از تاثیر نیست.
گلستان " خیراندیش"
پوهنحی تعلیم وتربیه پوهنتون کندز
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/10/10 11:40 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
باتقدیم سلام وادب خدمت تمام علاقمندان واستادان محترم پروگرام جی ال پی! ومحترم استاداحمد زی که این سوال جالب رامطرح کرده است.
عوض نمودن امتحانات اخیر هرسمستر به پروژه واقعاً یک روش مؤثرارزیابی درسیستم تعلیم وتربیه معاصر وپیشرفته به حساب میرود. امااستفاده وتطبیق روش پروژه به جای امتحانات، ازخود شرایط وامکانات می خواهد که درشرایط امروزی کشورمانظربه عدم دسترسی محصلین وشاگردان به منابع کافی، عدم آشنایی برخی ازاستادان ازاصول وسیستم ارزیابی کارهای پروژه ای، ازدحام شاگردان درصنوف درسی وعدم آگاهی آنها ازنحوه اجرای کارهای پروژه ای محدودیت هایی هستند که تطبیق این سیستم برای فعلاً مشکل به نظرمیرسد. موضوع ازدحام صنوف واینکه یک استاد دریک سمستر درچندین صنوف پرازدحام تدریس میکند، مشکل عمده دراین روش بوده میتوانداما درصورتیکه ممکن باشد من کاملاً موافق هستم این یک روش بسیار مفید است. چون دراین روش علاوه براینکه دانش ومهارتهای شاگردان ومحصلان ارزیابی می گردد،آنها عملاً به شیوه های تحقیق،کارهای عملی وآموزش خودی آشنا شده اهداف بلند ومعتبرآموزشی بدست می آید.

پوهنیار عبدالواسع "عظیمی"
استاد پوهنتون تعلیم وتربیه کابل
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/10/10 11:21 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
دهر څه نه دمخه ښاغلي احمدزي صاحب ته نيكي هيلي وړاندي كوم.
دمحترم استاد دسوال په جواب كي بايد داسي نظر وركړم . داخبره خو حقيقت ده چي پروژه وركول شاگردانوته دهغه امتحان پرځاي چي دافغانستان په پوهنتونونوپه اوسني وخت كي اخستل كيږي ډير گټور دي او ښي پايلي لري .اگر كه اوسني شرايط دي دپاره اماده نه دي چي شاگردان دي يوه پروژه په ښه ډول سرته ورسوي ځكه كله چي كوم استاد دخپل علمي رتبي دپاره يوه پروژه اخستي وي نو هغه چي مونږ ليدلى دډيروستونزو سره مخامخ وي . مگر زما په نظر داچي پروژه ترتيبول زياتي ګټي لري او بل داچي يونړيوال سيستم دي او كه زمونږ خوښه وي يانه دغه اوسني ميتود ددرس دي او كه دامتحان ضرور به يو ورځ نړيوال سيستم ته اړول كيږي نو دا ښه خبره ده چو همدااوس نه شروع وكړو اوكوشش وكړو چي شاگردانوته پروژي وركړو او دمصنوعي امتحان پرځاي دهغوي پواسطه تحقيقاتي پروژي سرته ورسو .
زه دوزارت تحصيلات عالي ته يوپشنهاد لرم هغه داچي مونږخپل اوسني نظري اوسنتي درسونه اوارزوني عملي او اصلاحي شكل ته واړو دي دپاره زيات وخت اوزياتو استاذانو ته ضرورت دي زمونږدكندهارپوهنتون ښوني اوروزني پوهنځي داستاذانو تعداد كم دي .يو اتساد كم تركمه پنځه يا شپږ مختلف مضامين درس وركوي نو زه ددوي نه داغوښتنه لرم چي زمونږ داستادانو تشكيل زيات كړي .
په درنښت
پوهيالي رستم ،،سنگروال،، دكندهار پوهنتون ښوني اوروزني پوهنځي دكيميااوبيولوژي ديپارتمنت غړي.
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/10/10 1:40 PM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
بنام خدا , وبا عرض سلام وادب به خدمت تک تک از اساتید دانشمند بالخاصه جناب احمد زی صاحب که سوال را طرح کردند. درجواب به این سوال بنده هم میخواهم با تایید انچه که اساتیدی ارجمند فرمودند چیزی علاوه نمایم. در محیط اکادمی که بنده به حیث یکی از اساتید ایفای وظیفه مینمایم نمیتوانم از دادن پروژه به منظور اخذ امتحان یا ارزیابی فاینل استفاده نمایم که مهم ترین عامل آن عدم دسترسی به عوامل وضعیتی معیاری در محیط درسی صنوف من میباشد. طوریکه بعضی از اساتید فرمودند من هم موافقم که در صورت معیاری بودن عوامل وضعیتی، استفاده ازین روش فعال مفید تر از روش تقریبا سنتی که بیشتر در حال حاضر استفاده میشود، بهتر است. البته باید گفت که بنده دادن پروژه هارا به عنوان بخشی از ارزیابی شاگردان درصنوفم در طول سمستر استفاده میکنم مگر نه به عنوان امتحان نهایی، که واقعا در فعال نگداشتن محصلین تا حد زیادی مفید واقع شده است.
بااحترام محمد نسیم سحر " تحصیلدار" استاد پوهنحی تعلیم وتربیه پوهنتون هرات
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/11/10 9:03 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
با عرض سلام و احترامات فراوان خدمت اساتید محترم و دست اندرکاران جی . ال .پی وبخصوص استاد محترم احمدزی صاحب.
در جواب سوال شما باید صادقانه بگویم که تبدیل نمودن امتحان فاینل به پروژه یک اقدام بسیار عالی است و همچنان باید گفت شیوه پروژه در پوهنتونهای افغانستان کامل یک شیوه جدید است و تطبیق آن یک سلسله مشکلات را برای محصلان به بار میآورد, با این هم من با شما موافقم چرا که با اجرا کردن یک پروژه دانش آموزان علاقمند میگرددنند تا تمام امتحانات فاینل را پروژه یی دفاع کنند.
در آخر اضافه میکنم اجرا کردن هر پروژه برای محصلان ما خیلی مفید وارزنده است.

فیروز کریمی
استاد تحصیلات عالی فاریاب
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/11/10 11:45 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
به جواب استاد محترم احمدزی صاحب!
بطور خلاصه میتوان گفت که سیستم پروژه یی خوب وموثر است هرگاه تطبیق شود ولی ازنظر اکثریت استادان درشرایط کنونی بااین تعداد مضامین سمستری امکان پذیر نیست وتوام با مشکلاتیست که استادان وشاگردان نسبت عوامل وضعیتی هم ازعهده ان برامده نمیتوانند.البته زمانیکه ما دریک پروگرام اموزشی درایالت مساچوست امریکا درسال 2007 بودیم دربعضی کالجها وپوهنتونها استادان وشاگردان باین مشکل مواجه بودند.در شرایط ما بطورنمونه درسمسترهای اخیر صنوف 4 میبینیم که پروژه مونوگراف که یک پروژه است چه مشکلاتی را هم برای شاگرد وهم برای استاد به بار اورده است چه رسد باینکه بیش از10 مضمون باشد.ما فعلا باین درجه نرسیده ایم استادان محترمی که میتوانند درسمستر جاری سرد سیر ها شروع کنند تاما ازتجارب انها در سمستر اینده استفاده کنیم خصوصا اقای احمدزی صاحب! وسلام مشکانی از پوهنځی تعلیم وتربیه کندهار.
[
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/13/10 12:37 PM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
خدمت همه اساتید گرامی و کنترول کننده گان و سازنده گان این پورتال عرض ادب و احترام دارم.
فکر میکنم که امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه وقتی موثر است که نمره نهایی آن کمتر از نمره شروع و وسط سمستر باشد. در غیر آن چندان موثریت نخواهد داشت.متاسفانه درنظام آموزشی ما جوانان و دانشگاه رفتگان تمام وقت خود را صرف تلاش برای موفقیت درانباشتن علم محض در ذهنشان میکنند. برای اینکه امتحان ما سازنده و رشد دهنده باشد بایدمعیارها و استاندارد های لازم ازجانب معلمان و اساتید در نظرگرفته شود. که کاری چندان آسانی نیست.و در کشورهای پیشرفته حجم کتاب های معتبر درتمام دوره های تحصیلی چندین برابر حجم آنها در افغانستان است و تعداد صفحات آنها معمولا از 400 صفحه تجاوز میکند.در حالیکه در افغانستان یک چپتر 80 صفحه ای تدریس کامل نمیشود.ازاین رو موجودیت معلمان و اساتید ورزیده و شاگردان و محصلین پرتلاش، امکانات وسیع آموزشی ضروراست. از اینرو راه حل در این است که که نظام امتحانات هرسمستر بایدمتفاوت گونه باشد که براساس نظریات دانشمندان چهار نوع آن مشخص شده است. که استفاده همیشه گی از یک نوع آن رشد دهنده و بالنده دانش آموختگان در تمام ابعاد نمی باشد. که امتحان پروژه یک بخش امتحانات کلی در دوره های مختلف تحصیلی است . چهار نوع امتحان به ترتیب قرار ذیل است.
1- پرسش ها صنفی
2- امتحانات صنفی
3- ارزشیابی خارج از صنف
4- ارزشیابی پروژه ها
پوهنتون بلخ
پوهنحی تعلیم وتربیه
پوهیالی ظریف الله احمدیار
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/13/10 11:20 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
به عموم دوستان و دست اندرکاران سایت G.I.P سلامها و تمنیات خویش را تقدیم مینمایم.
به پاسخ دوست گرامی میخواهم نکات چند ارایه دارم.
در مؤثریت پروژه عوض امتحانات سمستر ها شکی وجود ندارد. در صورت امکان اساتید گرامی قدمی فراتر گذاشته در این عرصه کارهای عملی و مثمر را سازماندهی و طراحی نمایند.
در ابتدا آشنا ساختن محصلان و مطمین ساختن آنها به اهمیت موضوع خیلی ها ارزشمند است و این شیوه نیز از روشهای فعال، پیشرونده محسوب میگردد و به استعداد مبتکرانه محصلان قوت می بخشد.اما تا جایی که شناخت ما از جامعه و برداشت ما از شرایط ناگوار و نامساعد زمان با تاسف در کشور ما است، من فرصت و زمینه ی تطبیق آنرا خیلی کم می بینم، این بدین معنی نیست که، ما به یکنواختی و تا حدی هم به تنبلی یا سهل انگاری خو گرفته ایم و درمقابل هر پدیدۀ نو از خود به نحوی از انحا ایستاده گی و مقاومت نشان میدهیم، مطلقاً چنین نیست. استادان ما مضامین مختلف و متنوع را در صنوف 50 - 60 نفری تدریس مینمایند استادان و محصلاًن از امکانات محدود و ناچیز بهره مند اند. صرف نمیتوان چند پوهنتون مرکزی را الگو قرار داد آنهم و آنها هم اگر بتوانند دارای امکانات بوده باشند تطبیق نمایند. اماپوهنتون ها و مؤسسات تحصیلی داریم که از کوچکترین امکانات بهره مند نیستند. بناً نمیشود با یک سفر و یا سپری کردن یک دوره کورس مؤقت آنچه که در یک کشور مطابق خواست، تقاضای محیط و ایجابات و امکانات آن قابلیت تطبیق دارد، کاپی آنرا در کشور خود انتقال بدهیم، خلاصه به نظ ر من هنوز وقت آن و امکانات آن آنطور که ایجاب میکند نرسیده ما از تقلید ها کاپی کاریهای تجارب و اندوخته های تلخی را به خاطر داریم تا شناخت دقیق ، مطالعه درست امکانات دست داشته وعملکرد معقول را برگزینیم و همین راه و روش امتحان را باشیوه های جدید، تنوع ببخشیم فکر میکنیم اشتباه نخواهیم کرد و گامهای سنجیده را با در نظرداشت پیشنهاد استاد گرامی به تدریج برداریم نیز ره به سوی پیشرفت گشاده ایم به قول مولانای بزرگ :

آب دریا را اگرنتوان کشید هم به قدر تشنه گی باید چشید

باعرض سپاس !

پوهنمل سید نور الله "امینیار"
رئیس فاکولته ی تعلیم تربیه پوهنتون جوزجان
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/24/10 2:21 PM as a reply to Noorullah Aminyar.
به تمام دوستان و علاقمندان سایت G.I.P صمیمانه ترین سلام های خویش را تقدیم می نمایم با تائید نظریات اساتید محترم در رابطه به سوال دوست نهایت عزیز خود من هم میخواهم نکات چندی ابراز نمایم.
روش پروژه به عوض امتحان نهایی هر سمستر در تمام کشور های انکشاف یافته که شرایط آن برای پوهنتون های شان آماده است که این روش را تطبیق می کنند. اما موضوع مهیم قابل یاد آوری است که این روش در کشور عزیز ما تمام شرایط که به آن نیاز داریم باید آماده باشد. در شرایط فعلی که در هر صنف درسی پوهنحی های مختلف پوهنتون ها تعداد محصلان شان اضافه تر از 50 نفر می رسد و در هر سمستر تقریباً 10 مضمون مختلف نوع را مطالعه می نمایند بناً یک محصل در اخیر سمستر از هرده مضمون از پروژه خود دفاع مینماید چقدر زمان گیر است هم وقت زیاد استادان و هم از محصلان مصرف شده که بفکر من نسبت به اهمیت و ارزش آن مشكلات های بیشمار را در تدرس ببار خواهد آورد. و فعلاً تطبیق آن در شرایط کنونی کشور قابل تطبیق نیست.
البته ما مطابق به ظرفیت و امکانات موجوده خود عمل می نمایم و چنین است عقیده ما در قسمت پروژه سازی و رسیدن به چنین آرزو ها که پوهنتون های وطن عزیز ما نیز مانند کشور های متمدن در مؤثریت پروژه به عوضی امتحان نهایی پيشگام باشد نه مقلد و کاپی کار، زیرا از کاپی کردن ها و تقلید های بی وقت تجارب تلخی را دارا میباشیم.
هر که نا مخت از گذشت روزگار
هــــیچ نآمــوزد زهیــــــچ آموزگار
وسلام.
پوهـــنیار عبدالمؤمــــن
استاد پوهنتون جوزجان
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/16/10 11:01 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
سلام خدمت تمام استادان محترم و خدمت جناب احمدزی صاحب!
به جواب سوال شما باید تذکر داد که استفاده از سسیتم پروژه در اخیر هر سمستر یک کام خیلی مهم و ارزنده است. اگر ما به جهان امروز نگاه نمایم در تمام پوهنتون ها از این روش کار گرفته میشود. هر روش جنبه های مثبت و منفی دارد .ولی اگر از این روش استفاده هم نشود بنآ تمام شاگردان به شکل طوطی وار میاموزند و استفاده آن موضوع را در کار ها روزمره نمیداند. این یک طریقه بسیار موثر در تعلیم و تربیه کشور ها جهان است بنده به نظر شما موافق است.
بااحترام
پوهیالی احمد فایق امین
استاد دیپارتمنت فزیک تحصیلات عالی پروان
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/16/10 2:49 PM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
حضوراستاد محترم حبیب الرحمن احمد زی وخدمت همکاران سایت جی ال پی سلام تقدیم میدارم .
بنده خرسندم که بعدازچندمدتی بازهم توانستم ازطریق این سایت با نظریات شما شریک باشم .
استاد محترم احمدزی صاحب ! می خواهم درقسمت سوال شما نظرخویشرا چنین شریک سازم .

روش پروژه ازجمله روش های است که دارای ارزش واهمیت عالی بوده ، اما به نظربنده این روش پروژه یی شرایط وتجهیزات کافی را نیازدارد وامکان تطبیق آن درموسسات تحصیلات عالی افغانستان خیلی ها کم است زیرا ما برای اخذ امتحان قلم وکاغذی مناسبی نداریم آیا ضروریات امتحان پروژه یی را ازکدام مدرک مصرف و چگونه ؟ درکجا ؟ ساحه عمل آنرا دریابیم .
دلیل براینکه میتود پروژه یی درساحه تحصیلات عالی نسبتأ جدید میباشد و محصلان بااین شیوه پروژه یی آشنائی کامل ندارند و همچنان امکانات لازمه برای اجرایی پروژه های خارج از ساحه تحصیلی ندارند. بناً اگر استادان محترم بجای پروژه برای محصلان ، امتحان تحریری و تقریری اخــذ نما یند زیراامتحان آخرسمستر خالی از مفاد نخواهــد بود دلیل براینکه محصلان در این صورت مفاهیم اصلی درس و دانش بنیادی را بیشتر می آموزند وبیشترتلاش میکنند که برای آمتحان خویش آماده گی های لازم را بگیرند. واستفاد از میتود پروژه ویا کارهای گروپی درخلال دروس روزمره خیلی مؤثرخواهد بود.
باااحترام
پوهنیارشریفه اصیل استاد موسسه تحصیلات عالی فاریاب
RE: آیا عوض نمودن امتحانات اخیر هر سمستر به پروژه مؤثر خواهد بود یا خیر؟
5/18/10 10:55 AM as a reply to Habib Rahman Ahmadzai.
نخست از همه سلا م ها واحترا مات صمیما نه خود را خد مت همه استا دان عالیقدرودست
اندرکا ران بخش جی ـ ال ـ پی ، تقدیم میدارم . خرسندم که بعد از مــد تی توانستم باشما ازاین طریق سخنی چند ی داشته باشم .
به پاسخ پرسش شما در را بطه به، آ یا عوض نمودن امتحا نات اخیرهرسمستر به پروژه
موٌثر خواهد بود ؟ می پردازم :
آن سا ن که واضح وروشن است ، من هم با شما دررابطه هم نظرهستم ، سپرد ن پروژه
برای محصلا ن ارزشمندی خاص خود را خواهد داشت ، زیرا کارکرد به طور عملی اثر
فراموش ناشدنی خودرا داراست ، اما با تاسف فراوان قمسی که اکثراستا دان محترم به این
موضوع اشاره کرده اند . مساعد نبودن زمینه وشرایط زما نی ومکا نی میبا شد، که
تطبیق چنین برنامه ها را به ما د شوارمیسا زد واگرتطیق هم شود شا ید نتیجه منفی با شد.
با احترام
پوهنیا ر سراج الدین (ضیا یی ) ازپوهنحی تعلیم وتربیه پوهنتون بلخ
 Help | Contact Us